Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Harry Potter - noe for gamle damer?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-04-07, 19:55   #61
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?

Kos deg Myrsnipa, du har mange timers god underholdning framover

Gammel 08-04-07, 20:27   #62
lil'c
Passiv

Medlem siden: Oct 2006
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?

Opprinnelig lagt inn av Iset

Unngår du tykke bøker? Det er jo tykke bøker som er de beste.

For min del kunne HP-bøkene vært 3 meter tykkere, da hadde historien vart lenger.

Les bøkene på engelsk, absolutt.
De er veldig gode!

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 20:30   #63
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De er like gode på norsk, vil jeg påstå.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 20:31   #64
lil'c
Passiv

lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er jeg ikke enig i, overhodet ikke.

Gammel 08-04-07, 20:32   #65
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det får du selvsagt lov til å være, hehe. Men hva er så annerledes med de norske utgavene? Er det pga. oversettelsen av navnene? Hvis det kun er pga. navnene, hvordan kan selve handlingen være så mye dårligere i de norske?

Gammel 08-04-07, 20:34   #66
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Handlingen blir selvsagt ikke dårligere, men alle bøker taper noe i oversettelse. Hvor mye man bryr seg om det som tapes, varierer vel med hva man er mest opptatt av (og med hvor flink man er til å lese originalspråket).

Gammel 08-04-07, 20:36   #67
lil'c
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Handlingen blir selvsagt ikke dårligere, men alle bøker taper noe i oversettelse. Hvor mye man bryr seg om det som tapes, varierer vel med hva man er mest opptatt av (og med hvor flink man er til å lese originalspråket).

De taper seg.

Gammel 08-04-07, 20:37   #68
lil'c
Passiv

Standard

Noe helt annet er jo navnene da, de er jo et kapittel for seg selv, de er så irriterende at det gjør vondt å lese dem.

Gammel 08-04-07, 20:37   #69
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Det er sant, men nå hører jeg jo hele tiden at oversetteren gjør en knakende god jobb med Potter-bøkene. Tror ikke handlingen taper seg så voldsomt mye, egentlig. Jeg synes bare det er dumt at "alle" sier de MÅÅ leses på engelsk, for det er jo ikke alle som er like stødige i språket, og da gidder de kanskje ikke å lese dem.
Selv leser jeg bra engelsk og har lest den første på engelsk, og de andre på norsk.

Gammel 08-04-07, 20:38   #70
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jeg synes de norske navnene er knakende gode. Skikkelig bra arbeid av oversetteren.

Gammel 08-04-07, 20:41   #71
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det er sant, men nå hører jeg jo hele tiden at oversetteren gjør en knakende god jobb med Potter-bøkene. Tror ikke handlingen taper seg så voldsomt mye, egentlig.

Som sagt, handlingen taper seg neppe stort. Jeg har også hørt at oversettelsene er gode, men jeg har ikke lest dem, så jeg vet det ikke fra egen erfaring.

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg synes bare det er dumt at "alle" sier de MÅÅ leses på engelsk, for det er jo ikke alle som er like stødige i språket, og da gidder de kanskje ikke å lese dem.

Det er sant. Og er man litt ustø i engelsk, setter man kanskje ikke egentlig pris på det som er bedre med originalene heller.

Gammel 08-04-07, 21:12   #72
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er ungdomsbøker, så det er ikke så rart. De er vel primært beregnet på lesere i samme alder som Harry selv - altså 11 i den første og 17 i den siste. Liker man ikke barne- og ungdomsbøker, så er det ikke så rart om ikke disse slår an.

Ja, jeg vet jo godt at det er ungdomsbøker. Og jeg liker mange av det slaget, men disse blir litt for "eventyrlige" for meg. Da slår jeg heller et slag for nylig avdøde Maria Gripes bøker, som også har overnaturlige elementer i seg, men i en langt mer avdempet form. (Vet ikke om jeg ville likt dem hvis jeg leste dem på nytt i dag, da.)

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 21:17   #73
Eria
Fångad av en stormvind

Eria sin avatar

Hvor: Frittgående
Eria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner til
Standard

Åh, jeg er misunnelig på deg, Myrsnipa. Jeg skulle ønske jeg hadde til gode å oppleve Harry Potter for første gang.

Gammel 08-04-07, 22:17   #74
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har lest alle bøkene fortløpende, nå to ganger. Akkurat nå holder jeg på med "Fangen fra Azkaban" sammen med 7 åringen og vi koser oss begge to.
Filmene er spennende, men kan ikke sammenliknes med bøkene.

Har kun lest på norsk.

Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 22:20   #75
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Snipa, da. Gamle damer? Skjerp deg!

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 22:36   #76
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

En annen grunn til å lese dem er jo også det at de er blitt så kjente, og man får henvisninger til dem hele tiden. Det blir litt som at det er greit å vite hva Astrid Lindgren-bøkene går ut på også. Harry Potter er jo like kjent som Pippi.

Nettopp derfor har jeg lest.

Jeg er ikke Potterfan. Det er ikke min sjanger rett og slett.
Greit å ha lest, men det er ikke noe som har satt nevneverdige minner i meg.

Jeg er litt rar sånn. Jeg har lest Ringenes Herre på engelsk også. Det gjorde jeg da "alle" sa at det var en ting jeg burde gjøre. Jeg er ikke fan av Ringenes Herre heller fant jeg ut.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 23:10   #77
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Da slår jeg heller et slag for nylig avdøde Maria Gripes bøker, som også har overnaturlige elementer i seg, men i en langt mer avdempet form. (Vet ikke om jeg ville likt dem hvis jeg leste dem på nytt i dag, da.)

Jeg elsket Maria Gripe før.

Har du lest "Tordivelen flyr i skumringen"? Jeg leste den om igjen nylig og den var omtrent like spennende som før. Knallbra bok!!

Gammel 08-04-07, 23:29   #78
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Jeg liker godt filmene, så slipper jeg å lese bøkene.

Gammel 08-04-07, 23:31   #79
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Snipa, da. Gamle damer? Skjerp deg!

Sårri.

Gammel 08-04-07, 23:42   #80
AvivA
Prøver så godt jeg kan :)

AvivA sin avatar

Hvor: Bodø
AvivA er litt kulAvivA er litt kul
Standard

ELsker bøkene, også filmene da. men filmene mangler MYE! så les først og så se filmen!

AvivA er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:06.