|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Drømmer
|
Sv: Kjære vene, skal jeg gidde å ta med vogn/trille?Meissa: Vi beveger oss også mye på ferie, vi tar det i podens tempo. Vi gikk også hjem fra barnehafen flere ganger fra han var 2,5, så lenge vi gikk i hans tempo så gikk det fint uten vogn. Han har alltid vært glad i å gå da, å sluttet som sagt med vogn tidlig. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Drømmer
|
Sv: Kjære vene, skal jeg gidde å ta med vogn/trille?
|
|
|
|
|
|
#43 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Kjære vene, skal jeg gidde å ta med vogn/trille?Vi tok med oss Zapp på cruise-ferie i år, til vår 4 1/2-åring. Planen var å bruke den på sight-seeing-vandringer med resten av storfamilien, hvor han ville vært den som sinket følget drastisk. Vel, vi fikk ikke brukt den, for vi mista bakhjulet i sjøen på vei ut av båten.
|
|
|
#44 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Kjære vene, skal jeg gidde å ta med vogn/trille?Det er noe med at ideal-situasjonen er at man alltid kan ta ting i (minste-)barnets tempo, legge opp turen etter barnets evner, etc etc. Mens i realiteten blir det ikke alltid slik. F.eks. fordi man reiser på ferie med 14 andre, som ikke har tid til å vente, eller at man bommer på hjemreisetidspunkt fra stranda og ender opp med at alle har lavt blodsukker og solstikk, eller at man så veldig gjerne vil få med seg den gå-turen til den-og-den severdigheten som storesøster så gjerne vil se, men som lillebror ikke orker å gå til.. Og vips så hadde det kanskje vært praktisk med en vogn likevel.
|
|
|
#45 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kjære vene, skal jeg gidde å ta med vogn/trille?Slik du beskriver det SR, så hadde jeg droppet vogn. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Alle har sine behov, sier jeg. Vi går også på toppturer med ungene, og har gjort det lenge. Hun er ikke fremmed for å gå selv, verken da eller nå, men det er forskjell på å gå 40 minutter i oppoverbakke etter en lang barnehagedag eller til hotellet klokken åtte om kvelden enn å gå friskistur på fjellet. Det at man har med vogn og bruker den slik man synes er hensiktsmessig betyr ikke at man ikke lar barna gå selv eller styre tempoet innimellom. For oss har det kun betydd at vi har kunnet tilpasse ferien til oss alle sammen og ikke bare henne. Det er ikke gøy å presse slitne unger til å gå når de ikke vil og det er heller ikke gøy å bære dem når de er for trøtte til å gå. Vogn har gitt oss en frihet vi ellers ikke hadde hatt.
|
|
|
#47 |
|
Ringskrømt
|
|
|
|
#48 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Kjære vene, skal jeg gidde å ta med vogn/trille?Men slik du beskriver det Meissa kan du jo ha behov for vogn fram til ungene er 10 år. En niåring blir ikke nødvendigvis mindre sliten enn en fireåring, men er som regel tyngre å bære om det behovet skulle oppstå. |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Kjære vene, skal jeg gidde å ta med vogn/trille?Hvor skal du på gran canaria da? Skal du jo til Puerto Rico er det vel trapper overalt, så da utgår det jo veldig. Jeg har en svært sedat 4-åring. Vi bruker ikke vogn. I fjor hadde vi med som dagsovevogn, men trengte det virkelig ikke
|
|
|
#50 |
|
Sviiisj!!
|
..men de fleste niåringer stiller seg ikke bare rett opp og ned og nekter å gå et skritt mer. Evt akkompagnert av hyling.
|
|
|
#51 |
|
stressmonster
|
|
|
#52 |
|
stressmonster
Vi kan jo i hvert fall håpe.
|
|
|
#54 |
|
maler
|
Sv: Kjære vene, skal jeg gidde å ta med vogn/trille?Jeg synes ikke det kom frem et eneste argument for hvorfor fireåringer aldri burde ha rumpa på et vognsete rent bortsett fra at man synes de er for store og at man selv ikke har en situasjon hvor man kan se for seg behovet. Men jeg skjønner jo at vogn blir sett på som et onde i seg selv hvis man argumenterer for å heller bruke bilen for å slippe å bruke vogn. Jeg på min side synes vogn er en praktisk innretning i endel situasjoner. Ikke alltid, og jeg er helt enig i at man ikke bruker vogn for å slippe å ta hensyn til et barn. Men det kommer litt an på om det er snakk om transportetapper der alternativet ikke hadde vært å la barnet gå, men å bruke bil eller sykkel eller om det er snakk om passivisering av en ellers frisk fireåring i situasjoner hvor han godt kunne ha hengt på. Og så kommer det an på hva man har mulighet til av bæring i en fastlåst situasjon, noe som igjen kommer an på de voksne og mengden andre småbarn og bagasje.
|
|
|
#55 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kjære vene, skal jeg gidde å ta med vogn/trille?Da vi hadde vogn med til en 4 åring bodde vi langt fra sentrum så vognen ble mye brukt. Hadde vi bodd nærmere hadde vi ikke hatt det behovet. Da han var 5 hadde vi selvsagt ikke med noen vogn. Da bodde vi også langt fra sentrum. Da var det mye bæring på kvelden, selv om han er en sprek og aktiv gutt. Det var jo også vår feil når vi drøyde det litt på kvelden. Han ble jo trøtt. |
|
|
|
|
|
#56 |
|
|
Det har jeg aldri opplevd med fireåring heller. Hadde ungene mine hylt slik om de måtte gå Et lite stykke måtte jeg kanskje innført vogn igjen to år etter vognslutt, men å ta med vogn i tilfelle de skulle hyle ville jeg ikke gjort om ikke faren var overhengende stor. |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Sviiisj!!
|
Nei, hvis ditt barn ikke er slik, så gir det jo ingen mening. Jeg bare prøver å nyansere bildet litt, jmf barn er forskjellige, folk har forskjellige behov. Det at du og andre her ikke ser for dere at deres barn hadde trengt vogn, er jo deres sak.
|
|
|
#58 |
|
|
Sv: Kjære vene, skal jeg gidde å ta med vogn/trille?Som sagt så ser jeg at barn har ulike behov, men jeg tror ikke bare det er snakk om barns ulike behov, men også voksnes. Det er ikke mange jeg kjenner som har hatt behov for søskenvogn til fireåring når de har baby, men det finnes nok noen. |
|
|
|
|
|
#59 |
|
Sviiisj!!
|
Nei, jeg er helt enig i at dette også handler om voksnes (og andre søskens) behov. Definitivt! Og det synes jeg ikke det er noe galt i i det hele tatt. Ferien bør være en god opplevelse for hele familien.
|
|
|
#60 |
|
stressmonster
Ja, voksne har også behov, selv om de er voksne. Det er mange ulike situasjoner og hensyn som tas i en familie.
|
![]() |
|
|