Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Mimring om gamle dager

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-07-12, 22:18   #41
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Mimring om gamle dager

Jeg hadde flere brevvenner og noen av de sendte jeg kassetter med favorittmusikken til. Tatt opp fra radio eller på dobbel kassettspiller. Fikk tilbake ny musikk på samme kassetten i neste brev (datidens deling).

Husker også veldig godt når P3 ble åpnet (1993). Jeg satt klistret for dette var midt i blinken for meg. Slo ikke av før i 2007...

Vi hadde bare 1 kanal på tven helt til jeg flyttet ut, og vi hadde ikke fjernkontroll til den.

Den kuleste av alle i byen var Ståle Stiil, kul og det itj nåkka tvil.
(LItt komisk siden jeg har jobbet med han etter vi ble voksne)

Sist redigert av venla : 17-07-12 kl 22:24.
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-12, 22:38   #42
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Åh, jeg husker jeg fikk min første bærbare CD-spiller til 11 års dagen, da fikk jeg også min aller første CD; Absolute Music 9 med bl.a "Tyven tyven", "Hodet over vannet" og "Go west" ... *mimre*

Gammel 17-07-12, 22:42   #43
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bomull, her.

Åh, jeg husker jeg fikk min første bærbare CD-spiller til 11 års dagen, da fikk jeg også min aller første CD; Absolute Music 9 med bl.a "Tyven tyven", "Hodet over vannet" og "Go west" ... *mimre*

CD-spiller til 11 års-dagen- du er må jo være bare barnet. Jeg tror knapt walk-mannen var kommet på min 11-års-dag.

Hvilket jeg for øvrig hadde en slik av. : peker ned:

(Hva greiene til høyre er, aner jeg ikke. )

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-12, 22:44   #44
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg husker vi var de første blandt vennene som fikk videospiller, så det var hos oss alle samlet seg. Fjernkontroller fantes selvsagt ikke, alt måtte justeres på selve TVen. Jeg husker da TV2 kom, da hadde vi hatt bare NRK i årevis. Foreldrene mine nektet å skaffe parabol så spennende kanaler måtte sees hos andre. Rart å tenke på hvor enkel TV vi så på som små. Programmer som ""Kom, så tegner vi en sang" eller puslespill med Vidar Lønn-Arnesen. Jeg er sikker på at dagens overstimulerede barn aldri hadde latt seg fenge av det.

PC og internett fikk vi tidlig, men internett var jo ikke særlig spennede. Var liksom bare SOL og VG o.l. Husker den første trådløse telefonen vi hadde også, diger var den.

Tiøringer på jernbaneskinnene drev vi også med. Og vi begynte på skolen da vi var 7. Boller kostet bare en krone stykket og smågodt ble solgt til stykkpris og ikke vekt. Husker jeg kunne få fem kroner for å gå tur med hunder og komme hjem fra kiosken med lommen full av godteri.
Jeg husker da Olof Palme døde. Da var jeg syv år og jeg husker lørdags morgen etter drapet at jeg stod opp og skulle se på Frokost-TV med Toppen Bech og så var det bare Palmedrapet det handlet om.

Jeg hadde brevvenner (har faktisk kontakt med to av dem fremdeles, men nå via Facebook). Jeg husker da setebelter ble påbudt i baksetet. Jeg hadde gullbok i Postbanken og folk betalte gjerne med sjekk. Jeg husker at parkering ble betalt ved å kjøpte et hefte med parkeringslapper hvor man gjennomhullet klokkeslett med bilnøkkelen og festet i vinduet.

Gammel 17-07-12, 22:49   #45
Trinity
Aktiv

Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Fra nord
Trinity er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg hadde rød postbank bok. Som jeg stadig brukte til å ta ut og sette inn enorme sommer. 5 kr her og 10 kr der
Også gullbok til de ordentlige sparepengene mine.

Å ja, som jeg elsket disse bøkene. Økonomen i meg likte den sirlige oppstillingen av innskudd og uttak og ikke minst siste saldo.

Gammel 17-07-12, 22:59   #46
Trinity
Aktiv

Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Fra nord
Trinity er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tertit, her.

Husker at det var billigere å ringe etter klokka 17.00 og måtte pent vente til da om jeg skulle skravle med venninner

... Og huske å ringe retningsnummer foran telefonnummeret hvis vi skulle ringe ut av distriktet. Men det føles da ikke sååå lenge siden ut

Gammel 17-07-12, 23:32   #47
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg gikk på skolen bare tre dager i uken. Det var jo ikke noe problem, for de to andre dagene var man hjemme med mamma. Ingen SFO.

Vi var hjemme med hushjelp, for både mamma og pappa jobbet.
Husker en rekke hushjelper. De var ikke så lenge, for de var gravide alle sammen og hushjelpjobb var tydeligvis tingen når man var i den tilstanden. Gjemt bort på en gård på landet....

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-12, 23:58   #48
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Ti i skuddet hver torsdag ettermiddag, måtte selvsagt alltid spilles inn på kassett. Ramo joggesko (alle i min gate hadde det, de var blå). Donald tyggis og bugg, gode greier. Og så var det en Hennig Olsen is som hadde to ispinner.

Var ikke det en sånn gul en med sjokoladetrekk?

Jeg husker også Sony sportswalkmann og hadde en sånn. Hadde dobbel kassettspiller og tok først opp fra radioen også tok opp på kassett nummer to for å få vekk Vidar Lønn Arnesen sin stemme. Det var lykke hver gang det ble spilt en sang fra begynnelse til slutt uten prating oppå.

Jeg husker at Radio 1 ikke hadde lov til å sende et eller annet styr med reklamekanaler og ikke. Jeg husker at røykpakka kostet 13,50 og kinobilletten kostet 25,-. Hadde brevvenner og leste Tuppen og Lillemor og Michelle og Romantikk.

Kroneisen kostet 7,- og tieren var blå. For en hundrelapp fikk jeg inngang på Tøyenbadet, t-banebillett, is, brus og mat på Tøyenbadet og nok til noe godteri.

Det var skikkelig tøft å ha med kassettspiller på stranda, og man måtte huske å ha med 8 store batterier også.

Det var også kult å ringe kontakttelefonen. Da kunne man prate med flere på samme linje og helt uten å vite hvem man pratet med. Jeg husker at foreldrene mine likte det dårlig og mente det kunne være farlig. Man visste aldri hvem man snakket med og hvordan folk det var.

Natas og Tony Hawk var de store heltene. Skateboard og Bob Marley og Blitz og demonstrasjoner.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-12, 00:15   #49
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg husker forresten også at hvis man kjøpte saba self sit på parfymeri, så fikk man den pakket inn i gråpapir. Det var forøvrig et utmerket bind!

Den første vinflaska jeg kjøpte på polet - Norsk rødvin - kostet 29 kroner.

Gammel 18-07-12, 00:16   #50
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Dere er så gamle!

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-12, 00:19   #51
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg husker at bussbiletten til skolen kostet fire kroner. Etter noen år fikk vi busskort. Hvis vi hadde vannkrig på skolen fikk vi ikke sitte på, og måtte gå 3 km uten verken fortau eller gangvei.

Vi samlet på sad sam klistremerker, fra den rosa tyggisen. Og sånne plast-binders i mange farger som knakk hele tiden. Også husker jeg vi hadde beta-video. Det var ingen høydare.

Vi spilte leisure sweet larry på pc og syns det var såå drøyt. Og når vi fikk kabel-tv, det var stort. Pat sharp og dj Cool cat. Også hadde vi Levis 501 og hvite viking gummistøvler som var brettet ned.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-12, 00:20   #52
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

...men søren ikke så gammel at jeg har kjøpt Saba Self sit på parfymeri, i gråpapir!
Selve bindet husker jeg likevel godt.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-12, 00:23   #53
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Neket, ja, Sad Sam-klistremerker var topp og sånne plastbinders var supert. Hadde sånne i buksebretten.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-12, 00:41   #54
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er i samme generasjon som Neket. Jeg husker Larry ja, og Commander Keen, og Lemmings. Og så det spillet med kanon til å skyte på fallskjermhoppere som kommer ut et fly.

Sad sam drev samlet jeg også på, det klør enda i tennene når jeg tenker på den tyggisen. Finnes sikkert noe lignende ennå, men jeg har slutta med sånne tyggiser. Hadde også nedbrettede hvite gummistøvler. Og det var stor stas med kabeltv. Vi hadde noen måneder med gratis MTV, jeg fulgte med på alt og hadde full oversikt. Det var Everything I do, I do it for you med Bryan Adams som var min favoritt. I will always love you med Whitney Houston også, den hadde jeg mange ganger etter hverandre på opptakskassettene mine (huff). Vi lagde også egen radio på de opptakskassettene, der vi intervjuet hverandre om mensen og andre ting vi syntes var spennende.

Den Absolute music 9 var min første cd også, den kjøpte jeg til stereoanlegget, som var kjøpt for konfirmasjonspengene.

Gammel 18-07-12, 00:43   #55
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Når vi dro på korpstur og Norway cup lå vi på luftmadrass i midtgangen i bussen. Det var jo ikke farlig å krasje på den tiden.

Mange drakk cola med peanøtter oppi. Jeg syntes det var såpass kult og ungdomsaktig at jeg ikke så meg verdig til å teste det ut.

Sist redigert av Syrinx : 18-07-12 kl 00:50.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-07-12, 00:48   #56
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Jeg sov i hattehylla.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-12, 00:56   #57
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sad Sam, ja. Det var sant.

Ellers:
- Skoledagbøker fullproppet med bilder og binderser for å gjøre dem tykkest mulig.
- ... og som inneholdt tåredryppende dikt som "But you didn't"
- Sjokoladen 5-minutt.
- Introduksjon av Lotto. Da hadde vi benket oss foran tv-en, gitt.
- Det som i dag er Rema 1000 het Nær spar og før det Reitan. Jeg tror i alle fall det gjalder flere butikker enn vår nærbutikk.
- Cola- og Fanta-jojoer.
- Lukten fra tippekuponger.
- Trim for eldre.
- Josefine (og barnevakten eller hva det het).
- Arne Treholdt - jeg var livredd ham og var så lettet for at han var buret inne.
-

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-12, 00:58   #58
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Også husker jeg vi måtte ha seilersko, og det var kjempeviktig at lissene var knyttet på en spesiell måte, med sånne kruseduller på enden.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-12, 01:00   #59
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

Remember the day I borrowed your brand new car and I dented it?
I thought you'd kill me, but you didn't.
And remember the time I dragged you to the beach, and you said it would rain, and it did?
I thought you'd say, "I told you so." But you didn't.
Do you remember the time I flirted with all the guys to make you jealous, and you were?
I thought you'd leave me, but you didn't.
Do you remember the time I spilled strawberry pie all over your car rug?
I thought you'd hit me, but you didn't.
And remember the time I forgot to tell you the dance was formal and you showed up in jeans?
I thought you'd drop me, but you didn't.
Yes, there were lots of things you didn't do,
But you put up with me, and you loved me, and you protected me.
There were lots of things I wanted to make up to you when you returned from Viet Nam.
But you didn't.

Dette ble nok rangert som det beste diktet i verden. Mens Men tankene mine får du aldri og Hard asfalt var de beste bøkene.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-12, 01:01   #60
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker Starlet - det var schikkli bra, jeg hadde mange brevvenner fra dette bladet.

Og jeg husker Ester Hun er beskrevet i "Halvbroren" av Lars Saabye Christensen. Hver lørdag gikk vi til Ester for å kjøpe smågodt. Stod på en bruskasse for å rekke opp til disken hvor hun hadde all godisen plassert i plastbokser. Dundersalt for 10 øre pr stk var favoritten.

Bursdager ble feiret på West End Peppes Pizza - det var eksotisk det! Storveis!

Sist redigert av Fløyel : 18-07-12 kl 06:21. Årsak: Så denne lå åpent, modererte meg litt mht info.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:01.