Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Den fineste lyse, lyse veggmalingsfargen - med beskrivelse?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-06-12, 14:07   #21
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den fineste lyse, lyse veggmalingsfargen - med beskrivelse?

Opprinnelig lagt inn av Isa, her.

Hvordan funker Skandinavisk lys mot ferdigmalte lister?

Jeg synes det ser bra ut. (Vi har riktignok sparklet spikerhull og malt et strøk oppå ferdigmalte lister, men fargen er jo den samme.) Listene ser hvite ut, ikke noe gulskjær. Veggfargen er tydelig mørkere, men det avhenger altså av lyset om den ser hvit eller beige ut.

Gammel 28-06-12, 15:19   #22
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns ikke egghvit er fin. Den er skitten og gusjete. Jeg var så dum å male noen karmer og dører i den, etter råd fra malingsbutikkansatt som mente helt hvit var "altfor hardt". Vel, jeg har malt mye annet helt hvitt etterpå, og syns det er ti tusen ganger finere.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 15:52   #23
Smoothie
lader

Smoothie sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Kan dere beskrive denne Skandinavisk lys litt mer? Er den mørkere eller lysere enn egghvit for eksempel?

Nå har jeg sett på de rommene vi har malt med Scandinavisk lys, og den er veldig lys, med bittelitt beige i seg kanskje.
Den grenser mot noe vi har malt i eggeskall (mener jeg det er, flere år siden) og i forhold til den ser den helt hvit ut omtrent.

Nå skal vi male bort eggeskallfargen og male alle rommene som er åpne mot hverandre i Skandinavisk lys.
En lys, men varm farge.

Kjøp en halv boks maling og prøv ut! Det gjorde vi.

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 16:00   #24
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I følge fargekartet er skandinavisk lys mørkere enn egghvit?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 16:04   #25
Smoothie
lader

Smoothie sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, men jeg mener som sagt at det er eggeSKALL vi har.

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 16:06   #26
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fargen Sans fra Jotun har jeg akkurat malt stua i og synes denne er fin farge.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 18:48   #27
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Smoothie, her.

Skandinavisk lys har vi malt noen rom med , er veldig fornøyd med den, og skal male flere rom i huset med samme fargen nå.

Vi skal male soverommet vårt i den fargen, godt å høre at du er fornøyd.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 18:52   #28
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har malt egghvit «over alt» nå, når vi pusser opp. Og jeg synes ikke den er gul og gusjete i det hele tatt?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 18:56   #29
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er veldig mange som liker egghvit, men jeg gjør det altså ikke.

Gammel 28-06-12, 19:04   #30
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har aldri brukt det før. Men fant ut at den var ganske nøytral. Men jeg synes den ser ganske (veldig) hvit ut, også på karmene. Ikke gulaktig liksom.

Her hjemme har vi magnolia på veggene, den er også ganske «varm» hvit.

Gammel 28-06-12, 19:09   #31
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Det er for all del ikke sånn at jeg kommer hjem til folk og tenker ÆSJ! EGGHVIT!

Men jeg syns ikke den fargen funker her, på de stedene jeg har brukt den, og ville mye heller hatt helt hvitt. For eksempel på soverommet vårt, der vi har lys grå vegger (Skagen) og helt hvitt tak, og egghvitt på dører og karmer. Der ser den virkelig gusjete ut. Den er heller ikke pen der den kommer inntil fargen Claro, helt hvitt gir en mye finere kontrast.

Gammel 28-06-12, 19:11   #32
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjøpte Refleksjon til den mørke gangen vår og elsker den. Det var viktig for meg at den ikke brakk mot gult, derfor utgikk bomull og egghvit.

Gammel 28-06-12, 19:12   #33
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Det er for all del ikke sånn at jeg kommer hjem til folk og tenker ÆSJ! EGGHVIT!

Men jeg syns ikke den fargen funker her, på de stedene jeg har brukt den, og ville mye heller hatt helt hvitt. For eksempel på soverommet vårt, der vi har lys grå vegger (Skagen) og helt hvitt tak, og egghvitt på dører og karmer. Der ser den virkelig gusjete ut. Den er heller ikke pen der den kommer inntil fargen Claro, helt hvitt gir en mye finere kontrast.

Nei, det kan hende den blir annerledes «mot» andre farger? Nå har vi samme farge både på vegg, dører, karmer og tak.

Personlig er jeg glad i grått også, så jeg tror det blir det i vårt nye hus.

Gammel 28-06-12, 19:22   #34
scilla
Bør lage seg en tittel selv

scilla sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
scilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt likt
Standard

Skandinavisk lys er litt(!) mørkere enn lys antikk. Problemet med lys antikk (min helt personlige mening) er at det er rødt i den og det gir et rosa stikk i hvitfargen som jeg ikke ønsket. Derfor liker jeg skandinavisk lys som bare er ren beige i fargen. Dog såpass lys at den fremstår som "mørkehvit" på veggen.

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 19:33   #35
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Vi har "lys lin" i kjøkken og stue. Rasker den med meg på fem minutter siden vi hadde dårlig tid. Ble heldigvis fornøyd. Den er litt latte i fargen, synes jeg, men mye lysere.

Gammel 28-06-12, 19:56   #36
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

jeg synes alle hvitfargene vi har her hjemme ser hvite ut isolert sett, når jeg sier "litt gulere" er det noe jeg bare ser når jeg ser det opp mot noe annet. Og jeg synes heller ikke eggehvit ser noe gul eller gusjete ut, men skulle man ha det mot en helt grå flate vil jeg tro gultonene kommer veldig klart frem.

Gammel 28-06-12, 21:43   #37
Geitrams

Medlem siden: Jun 2009
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

På soverommet der vi bodde før hadde vi en farge som het "Velvære" fra Butinox. Aner ikke fargekode, men den var kjempefin.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 21:56   #38
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Skandinavisk lys synes jeg er litt mørk og litt beige. Jeg liker lys antikk, men hvis du synes den er for beige, hva med letthet? Eller bomull?

Men er ikke bomull det mange referer til som eggehvit? Dvs eggehvit har koden S0502-Y mens bomull et N0502Y - det er noe med gammelt og nytt fargesystem som er forskjellen på S og Y.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 21:58   #39
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Men er ikke bomull det mange referer til som eggehvit? Dvs eggehvit har koden S0502-Y mens bomull et N0502Y - det er noe med gammelt og nytt fargesystem som er forskjellen på S og Y.

Eggehvit og bomull er vel ikke helt samme fargen er det vel? Jeg har eggehvitt panel og bomull lister her på en vegg og det er ikke helt likt. Store forskjellen er det dog ikke.

Gammel 28-06-12, 22:03   #40
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Eggehvit og bomull er vel ikke helt samme fargen er det vel? Jeg har eggehvitt panel og bomull lister her på en vegg og det er ikke helt likt. Store forskjellen er det dog ikke.

Det er noe med om det svarte er tatt bort eller ikke.
Jeg synes bomull ser gulere ut på fargekartet, men i virkeligheten synes jeg det virker omvendt.
Tror nemlig at vi fikk listverk akkurat i overgangen og at taklistene er egghvit, mens vinduslistene er bomull. Og taklistene er mer gule enn vinduslistene.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:22.