Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Gir du barna dine riktig mat?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-06-12, 11:28   #81
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir du barna dine riktig mat?

"Barn bør spise mer grønnsaker og bær enn frukt, på grunn av det høye innholdet av fruktsukker. Frukt er fint som dessert og er en god kilde til fiber og vitaminer, også smaker det godt. Et høyt inntak av frukt, som erstatning for at barnet ikke spiser grønnsaker, er ikke gunstig. Dette på grunn av at mye fruktsukker både kan gi svingende blodsukker og føre til økt vekt."

Dette er en setning av mange i den artikkelen som i og for seg ikke er brennstoff, men jeg leser her at frukt gir overvekt. Jeg tror ikke hun har ment det egentlig og det er ikke direkte feil det hun skriver, men jeg mener bestemt at hun her kritiserer noe som hun ikke bør kritisere, nemlig barn som spiser frukt. For å si det sånn, det er ikke her man begynner for å forbedre kostholdet sitt.

Ellers er jeg også i kategori Serafin. Ja, ungene får (tilbud om) riktig mat. Nei, det de putter i seg er ikke optimalt. Ja, vi jobber med det.

Gammel 21-06-12, 11:29   #82
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine unger spiser ikke når de får fancy matpakker. Så det har vi droppet. De smører selv nå, men de er godt oppdratt så de har med seg frukt og grønt i det minste.

Gammel 21-06-12, 11:29   #83
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Ja, jeg gir barna mine riktig mat.

Nei, barna mine spiser ikke riktig mat.

Den dagen noen greier å fortelle meg hvordan jeg skal kamuflere grønnsaker i fullkornspaghetti, blir jeg glad.

Amen.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 11:31   #84
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det der med å få dem til å spise annen mat er enklere når de blir litt større. "Du får en femmer hvis du smaker skikkelig. Du trenger ikke spise om du virkelig ikke liker det, men du må smake og kjenne etter om det kanskje går an å spise det."

Det kombinert med en forklaring om kostens betydning for helsa gjør at min pølsespiser skjønte at man noen ganger må spise mat man ikke elsker, at noe sunn mat er helt nydelig, og at noe mat man virkelig elsker må man begrense. Slik endte jeg da opp med en niåring som liker skalldyr.

Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 11:33   #85
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Hva er omtrentelig mengde karber barn trenger? Jeg synes det fort blir fryktelig mye om de spiser brød til alle måltider bortsett fra middag, og det i tillegg er ris eller pasta til middagen. Vi har like gjerne blomkålmos eller linsemos () til, sammen med andre grønnsaker til middag. Av og til lager vi omelett til enten frokost, lunch eller kveldsmat. Ungene spiser frukt hver dag, og vi lager en del juice av grønnsaker+bær+frukt i ulike varianter, det blir mest i helgene da vi har god tid. Hadde de fråtset eller vært kraftige hadde vi kanskje vært mer restriktive på frukten?

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 11:36   #86
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Slik endte jeg da opp med en niåring som liker skalldyr.

Jeg spurte en kompis i klassen til største, 10 år, hva favorittmaten hans var, og det var blåskjell og sushi. Tror ikke det er så ofte man hører.

Gammel 21-06-12, 11:36   #87
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Herlighet, jeg spiste da skiver og lyse knekkebrød til alle måltider da jeg var barn og alltid masse poteter til middag. Slank som en strek og frisk som en fisk og sterk som en hest hele barndommen og ungdommen. Dette karbohysteriet har tatt helt overhånd, spør du meg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 11:37   #88
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gir også barna mine riktig mat. Det betyr ikke at de spiser den. Jeg kan ikke akkurat tvinge en attenåring til å spise det jeg synes han burde spise (selv om jeg kjøper mye kinakål, fordi det blir møtt med "nam, kult - kinakål". Snålingen.), og jeg kan heller ikke tvangsfore en niåring som om han var en gås. Jeg kan legge opp til et godt kosthold og prøve å stimulere og inspirere, men det er ikke så greit. I alle fall ikke med en liten autist i huset som rett og slett kan bli litt redd av ny mat.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 11:42   #89
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Herlighet, jeg spiste da skiver og lyse knekkebrød til alle måltider da jeg var barn og alltid masse poteter til middag. Slank som en strek og frisk som en fisk og sterk som en hest hele barndommen og ungdommen. Dette karbohysteriet har tatt helt overhånd, spør du meg.

Jeg tror den største forskjellen er aktivitetsnivå. Jeg gikk eller syklet 3-6 kilometer hver bidige dag (til/fra skolen, av og til to ganger, for aktiviteter på skolen på kveldstid). Vi hadde null duppedingser, så når vi var lei av å lese (noen ble visst det, har jeg hørt), så måtte man jo bare begynne å røre på seg. Vi så UTROLIG mye mindre på tv.

Gammel 21-06-12, 11:44   #90
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg tror den største forskjellen er aktivitetsnivå. Jeg gikk eller syklet 3-6 kilometer hver bidige dag (til/fra skolen, av og til to ganger, for aktiviteter på skolen på kveldstid). Vi hadde null duppedingser, så når vi var lei av å lese (noen ble visst det, har jeg hørt), så måtte man jo bare begynne å røre på seg. Vi så UTROLIG mye mindre på tv.

Mulig, vi var alltid på farten, og med null curling i heimen ble det minimalt med kjøring til og fra venner o.l.
Mine unger er også temmelig aktive, så jeg er ikke så bekymret for at de spiser skiver eller kornblanding til nesten alle måltider bortsett fra middag.

Gammel 21-06-12, 11:47   #91
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg er også avslappet der. Jeg har en gutt som spiller fotball 1-2-3 timer hver bidige dag, sykler til og fra skolen, og i tillegg trener intervaller både med meg og sånn helt på eget initiativ, innimellom. En jente som rett som det er MÅ gå fra bordet for å slå 5 hjul eller stå litt i bro, og stort sett henger opp ned. Og en minstemann som løper og løper og løper og løper. De trenger karbene sine.

(Mora, derimot...)

Gammel 21-06-12, 11:53   #92
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi er jo van med å telle karbohydrat i all mat - sidan vi har ein diabetiker som skal ha insulin som er tilpassa kor mykje karbohydrat det er i det ho et. Det betyr at vi må rekne ut og summere opp til kvart måltid, uansett. Ei skive er 20 karbohydrat og pasta og ris er karbo-killers. For ikkje å snakke om pizza.... Lørdagsgodt og stor skål chips blir hundrevis av karbohydrat og dobbel dose grunndose i mange timar. Vi har likevel eit veldig avslappa forhold til både mat og godteri, og jenta har stor matglede og er veldig nysgjerrig på ny mat. Veldig viktig for oss, sidan ho også har cøliaki.

Dette er jo ikkje relevant for vanlige friske barn som taklar karbohydrat utan problem, men eg nevner det som eit døme på at vi har lært mykje om karbohydrat dei siste 6 åra, og har erfart at ting var annleis enn vi trudde... f.eks at druer og rosiner er søte Vi har gjort ei dreining i familien sitt kosthold som medfører litt mindre karbohydrat og meir grønsaker, bær, nøtter og frukt. Eg er veldig lei av at folk kallar det lav-karbo. Det er noko heilt anna. Eg er lei for å bli "beskyldt" for å vere ekstremist når ungen har variert matpakke. Det er da altså ingen kritikk eg har fått her inne, men "der ute" i den store verda. Folk går så lett i skyttergraver.

Gammel 21-06-12, 11:57   #93
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Hva er omtrentelig mengde karber barn trenger? Jeg synes det fort blir fryktelig mye om de spiser brød til alle måltider bortsett fra middag, og det i tillegg er ris eller pasta til middagen. ?

Det tenker jeg også. Det er jo masse karbohydrater i det meste man spiser i et vanlig norsk kosthold. Det er ikke til å komme bort fra at de fleste måltider utenom middagen består for det meste av brødmat (det er helt i tråd med et vanlig/tradisjonelt norsk kosthold), og i mine øyne er dette ufattelig lite variert. Melk blir det lett alt for mye av også.

Anbefalningen sier vel dessuten at man skal spise fem om dagen, hvorav frukt skal utgjøre 2 av dem. Jeg tipper mange ikke er klar over det siste.

Jeg tror ærlig talt ene jenta mi hadde hatt godt av et lavkarbokosthold. Hun er lett overvektig, og det ser ut som hun ikke har helt kontroll på matinntaket sitt og småspiser mellom måltidene og fråtser i pasta og ris til middag. Vi har fokus på sunn mat, men hun bryr seg rett og slett ikke når det kommer til stykke. Et kosthold som ga henne et jevnt lavt blodsukker tror jeg hun ville tjent en del på. Jeg prøver å lage litt mindre ris/pasta til middag, men det ender bare med at det blir for lite for de andre. Skal jeg få henne fra å spise nesten bare ris/pasta til middag kan jeg ikke servere det.

Jeg tror forøvrig at mange tenker at lavkarbokosthold er ensbetydende med det som egentlig er ekstremlavkarbo (ketonsk kosthold) og det er helt feil.

Gammel 21-06-12, 12:00   #94
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Ja, Polyanna, mora derimot...
:kanskje begynne å slå litt hjul innimellom hvert rundstykke eller neve potetgull?:

Gammel 21-06-12, 12:05   #95
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

ElinM: Missa hadde et godt råd for akkurat det der: En unge som gjerne fråtser i pastaen: Hun får en passe stor posjon på fatet, og et STORT lass med grønt. Og null påfyll før alt det grønne er spist opp. Og da er det samme: Liten klump ris, stort lass grønt.

:rema1000:

Gammel 21-06-12, 12:08   #96
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt enig. Det er derfor jeg synes det blir så dumt når det er brød og poteter som får skylden, og det påstås at vi spiser så mye mer av sånt nå.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 12:10   #97
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Standard

ElinM: Missa hadde et godt råd for akkurat det der: En unge som gjerne fråtser i pastaen: Hun får en passe stor posjon på fatet, og et STORT lass med grønt. Og null påfyll før alt det grønne er spist opp. Og da er det samme: Liten klump ris, stort lass grønt.

:rema1000:

Høres fint ut, det fungerer bare ikke på jenta mi. Vi risikerer å ende opp med en unge som ikke spiser, roper og kjefter og går fra bordet med kraftige ukvemsord. Hun gjør akkurat som hun vil og lar seg ikke styre. Vi har dog noen knep slik at vi kan lure en en liten brokollidusk en gang i året om vi er heldige ...

Sist redigert av ElinM : 21-06-12 kl 12:17.
Gammel 21-06-12, 12:17   #98
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Dette med at det kan vere aktivitetsnivået som er skulda til at ungar har høgare vekt nå enn før - eg trur også at dette kan vere del av forklaringa, men stussar over at barn utanfor byane er har høgare vekt enn barn som bur i by. Ein skulle tru at barn på bygda har gode muligheter til å leike ute, sykle til kompisen, delta på fotballlaget etc. Da lurer eg på om det er kosthaldet som er del av forklaringa. Skulle gjerne visst kva som er forskjellane i familiemiddagane her på bygda og i byen.

Nå har eg nå budd lenge både i by og på landet, og ser jo at om ein skal ete utanfor heimen når ein er her utanfor bygrensa, så har ein valet mellom burger og pommes frites eller frityrsteikt fisk og pommes frites... Jo, eller pizza, den har jo grønsaker :knegg.

Gammel 21-06-12, 12:19   #99
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Helt enig. Det er derfor jeg synes det blir så dumt når det er brød og poteter som får skylden, og det påstås at vi spiser så mye mer av sånt nå.

Jeg vet ikke, men jeg tror mengden raske karber er temmelig stor hos mange barn. Vi spiste brød og potet hver dag, men corn flakes, yoghurt og liknende var ikke hverdagskost.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 12:24   #100
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Jeg vet ikke, men jeg tror mengden raske karber er temmelig stor hos mange barn. Vi spiste brød og potet hver dag, men corn flakes, yoghurt og liknende var ikke hverdagskost.

Da er det fortsatt ikke brød og poteter som er problemet, men corn flakes og yoghurt.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:10.