Sv: Heksesot
Å herregud, om jeg HAR erfaring!? Grøss. Heksesot er fandens verk. Satte seg på alle kalde flater, bakeboller i skap som lå inntil yttervegger og hva har du. Jeg trodde jeg skulle bli hysterisk! Her satt jeg i et flette nytt hus som ikke så ut i måneskinn etter første vinteren.
Utbygger tok det hele og fulle ansvaret her også. Full nedvask og maling i alle rom og alle tak i hele huset. Anbefaler å få malt opp på våren, da kan du bruke hele vår, sommer og høst på å lufte godt. Man fant ut her at det var for dårlig ventilasjon i huset. Det ble installert en bedre avtrekksvifte som står (lavt) på hele tiden, og det ble også skiftet dørstokker i hele huset for å sikre god trekk mellom alle rom. Etter nedvasking malte de med en spesiell sperremaling som gjorde at eksisterende heksesot ikke skulle få fortsette å godgjøre seg (for jeg kan love deg at de ikke får vasket det helt bort) før de malte med vanlig veggmaling. Disse tiltak, i tillegg til nulltoleranse på stearinlys og vedfyring de to første vintrene gjorde at vi ikke har sett mer til det.
Lykke til!
Sist redigert av Molo : 20-06-12 kl 00:02.
|