Sv: Eneste etnisk norske elev i klassen
Jeg "ofrer" ikke ungenes skolegang fordi jeg vil være politisk korrekt. I vårt område av byen er det et par skoler jeg ikke ville sendt ungene mine til. Fordelen i så sentrale strøk er at det skolene ligger tett og det er forholdsvis greit å søke seg over til en annen skole. Jeg er usikker på hvordan akkurat det fungerer i Groruddalen. Altså om det finnes gode alternativer i rimelig avstand.
Språket er et problem og kulturforskjeller er en annen. Det er ikke problemfritt å forholde seg til å alle kulturforskjellene.
Vi sogner til en skole hvor jeg antar at det er like under 50 % innvandrerandel. Dette oppfatter jeg som fullstendig uproblematisk. Dessuten er de ungenen som har en annen bakgrunn enn den norske fordelt på utrolig mange nasjonaliteter og språk, så det er aldri snakk om å bruke noe annet språk enn norsk til å kommunisere seg imellom. Akkurat det synes jeg er viktig. Alle ungene i klassen til snuppa snakker tilnærmet perfekt norsk, men svært mange av dem kan andre språk i tillegg.