Sv: Er det galt å rose barn?
Sånn jeg ser det er det ikke farlig å bruke ordet "flink", men det hjelper å konkretisere litt mer. Istedenfor å bare si "så flink du er" når barnet viser frem en tegning så har jeg tro på at det har en bedre effekt dersom man i tillegg til å si "så fin tegning" eller "så flink du er" prøver å prate med barnet OM tegningen. (til eksempel spørre "hva" det faktisk er de har tegnet, etc etc. ) Når 6 åringen vår viser frem en tegning har vi helt slutta å si så "flink" fordi hun helt klart utviklet et mønster der hun tegnet bare for å høre at hun var flink, nå tegner hun mer fordi hun syns det er morsomt å snakke om tegningene sine, og får forklare og vise det hun har laget.
Tror å fortelle barn hvor flinke de er hele tiden til slutt blir intetsigende for de, dersom det er den eneste feedbacken de får, for hva er "flink" egentlig? Vet du? Det vet i hvertfall ikke jeg, fordi det er, sånn jeg ser det, en definisjonssak og opp til hver enkelt hva som legges i det. Så i TILLEGG til å rose, vis interesse for HVA det er barnet har gjort som utløste din egen reaksjon (her, å rose), lover at barnet ditt kommer til å synes det er mye bedre enn en kort setning, hyggelig er det også 
|