Sv: Dieselforbud i Oslo, vad tycks?
Opprinnelig lagt inn av Irma, her.
Vi kjøpte dieselbil fordi det var det som var kjent som det mest miljøvennlige den gangen (i 2004), og det var det som ble anbefalt.
Slik jeg har forstått det så har man fått ny informasjon som tilsier at dette var feil. Og hvis det var feil - skal miljøet og astmatikerne få lide? Jeg har dieselbil, jeg kjører en del til Oslo - jeg kjenner allikevel ikke at pulsen blir veldig høy. Men jeg ser noen av motforestillingene her. Dere som kjøpte dieselbil nå nylig - dere har vel hørt at dette med diesel har vært et tema en god stund? Jeg mener i alle fall det er en god stund siden jeg både leste og hørte om at diesel var et stort problem, spesielt i storbyene - og at restriksjoner ble vurdert.
Poenget er at tiltaket må stå i forhold til trusselen. Og tiltaket må være samfunnsmessig og økonomisk gjennomførbart. I dette forslaget er nye dieselbiler sidestilt med eldre tungtransport. Og det er ikke skissert et alternativ. Når den praktiske gjennomføringen tilsynelatende ikke er gitt noe behandling, da blir det politikerforakt.