|
Informasjon Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Grader av moderering (spesielt i blogger)
Moderatorer ignorerer (for det er ignorering, og ikke blokkering (som vil si å stenge ute)) ikke brukere, så dette er en helt hypotetisk problemsstilling.
![]() |
#22 |
Leser
|
Jeg synes det kommer til å bli veldig trist hvis det blir slik, fordi:
![]() |
#23 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, det var sånn jeg tolket at det skulle være også. Ryddig og greit.
![]() |
#24 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jo, men som privatperson har du ikke mer ansvar for å si fra tidlig enn det alle brukere har, ikke sant? Det er der selvjustisen i forumet kommer inn. Og hvis ikke selvjustisen korrigerer tilfredsstillende, så trer moderatorene inn. Som overalt ellers.
![]() |
#25 |
Passiv
|
Joa. Men man får jo gjerne muligheten til å gi slike innspill underveis fra de Moddene som faktisk har tilgang? Det er jo de som er i en sånn relasjon at en hyggelig påminnelse er en kjekk ting å komme med. De som ikke er gitt tilgang vil jo i utgangspunktet ha fått beskjed om at de ikke er ønsket med innspill i den bloggen, og bør jo da holde seg unna med unntak av når de ivaretar vervet som modde. De er jo ikke gitt tilgang på et venneplan? |
![]() |
![]() |
#26 |
flisespikker
|
Jeg skjønner hva du mener, tror jeg. Jeg er likevel ikke helt sikker på om jeg er enig i forslaget ditt, fordi det ikke blir likt som ute på forumet. Ute på forumet kan til enhver tid enhver modde (i likhet med alle andre, såklart) kommentere på "mildt" vis når man synes noe er uheldig, men ikke regelbrudd. Dette er en slags mellomting mellom selvjustis og modde-moderering som vi bruker ganske ofte, og det å miste denne muligheten i bloggene synes jeg ville være uheldig.
![]() |
#27 |
Passiv
|
![]() Sv: Grader av moderering (spesielt i blogger)Jeg bare nevner her at jeg ikke er gravid med tvillinger. |
![]() |
![]() |
#28 |
flisespikker
|
Men det kan jo også hende at ingen modder har tilgang til bloggen. Det er på ingen måte noe krav at man har modder på kontaktlisten sin. (Eller skulle jeg ikke røpe det?
![]() |
#29 |
Egenial
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Grader av moderering (spesielt i blogger)Jeg har åpenbart gått glipp av de morsomste bloggene.
![]() |
#30 |
Passiv
|
![]() Sv: Grader av moderering (spesielt i blogger)Jeg syns for øvrig det er superryddig at en modde uten tilgang er den som smeller neven i bordet. Med moderatorisk hilsen da. Dog kan man jo ikke alltid kreve at det skal gjøres sånn hvis det ikke er en sådan pålogget. |
![]() |
![]() |
#31 |
flisespikker
|
Hehe.
![]() |
#32 |
Passiv
|
Det smarte er å ha alle Moddene på lista si. Da kan man bli skikkelig sår langt over i privatlivet hvis noen bruker moddehatt. Jeg hørte om en sånn gæern bloggeier en gang. Hun lagde mye rot. |
![]() |
![]() |
#33 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Nei, da skal du ikke si ifra som privatperson. For som privatperson er du ikke invitert til å si noe i den bloggen. Som privatperson er du i utgangspunktet egentlig invitert til å _lese_ den bloggen heller. Da synes jeg det er ryddigere å flagge problemstillingen ovenfor en modde som faktisk har tilgang i bloggen, og som kan ta dette på et mer "vennskapelig" plan. Eller melde inn innlegget (slik vi andre brukere evt. må gjøre om vi mener det bærer altfor galt avgårde) for diskusjon i modde-forumet. Sist redigert av m^2 : 08-12-12 kl 13:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
|
Nei, og da er det enten kos-meg-her-og-meg-der, eller full krig og moderatorisk hilsen må gripe inn hvis ikke selvjustisen klarer det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Leser
|
Nei, men som moderator føler jeg at jeg er ansvalig å si ifra når folk nærmer seg en grense, og ikke sitte på gjerdet og si ifra etter at de har gått over den.
Men du opplever det altså som OK hvis vedkommende sitter og venter på at man skal krysse en grense?
Dette fungerer jo ok i alle situasjoner hvor det er helt fastsatte grenser, men jeg opplever jo det vi snakker om nå som områder hvor det eksisterer store gråsoner. Ting som kanskje ikke er heeeeelt OK, men ikke noe overtramp heller.
![]() |
#36 |
flisespikker
|
Smelle neven i bordet med moderatorisk hilsen er noe de færreste misforstår.
![]() |
#37 |
Ekvilist
|
Jeg kjenner at jeg synes det er mest ryddig at en moderator som ikke er særlig aktiv i bloggen (eller de lukkede underforaene) er den som modererer. Og jeg synes det er nok at én moderator modererer samme sak (hvis den ikke utvikler seg), ellers tror jeg følelsen av "kjeft" vil framstå sterkere enn nødvendig. Tror jeg. (Det betyr ikke at jeg synes det er galt at en modde som er aktiv i en blogg, gir moderatiske hilsenerer, altså. Men jeg tipper at det for en moddes del kan føles mer ryddig?)
![]() |
#38 |
|
Ja, men da kan du vel si ifra _som moderator_ da, eller? |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Hertuginne
|
Jeg synes at modratoriske hilsner er ganske alvorlige, og det er ikke alltid det passer seg å gå så sterkt til verks i gråsonen. En moderatorisk hilsen er litt som å smelle neven i bordet og bruke strengestemmen, og det er et virkemiddel vi ikke vil bruke i tide og utide.
![]() |
#40 |
flisespikker
|
Hvem som helst kan selvsagt gjerne melde inn, dersom man synes noe er uheldig. Det gjør da også folk, både modder og andre - det er jo ofte det som er foranledningen for at jeg som ikke-venn-modde leser en blogg. Men bare det å melde inn gjør jo ingen forskjell.
![]() |
|
|