Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærling med 400 000,- i startlønn

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-06-12, 09:00   #1
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn

Men jeg har aldri hørt heismontører, flygeledere eller off-shore-arbeidere bli bedt om å vise moderasjon i sine lønnskrav. Men sykepleiere og førskolelærere, som tjener halvparten av det disse gruppene gjør, de må vise moderasjon og ikke være grådige.

Polyanna: Ja, fordi de har det så rolige dager der ute.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 09:13   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Men jeg har aldri hørt heismontører, flygeledere eller off-shore-arbeidere bli bedt om å vise moderasjon i sine lønnskrav. Men sykepleiere og førskolelærere, som tjener halvparten av det disse gruppene gjør, de må vise moderasjon og ikke være grådige.

Forskjellen er jo at det ikke er særlig mange heismontører, flygeledere eller off shore-arbeidere. De gjør ikke den store forskjellen når det kommer til inflasjon og overoppheting av økonomien. Det gjør derimot sykepleiere og førskolelærere.

Så det lønner seg å være del av en mindre arbeidsgruppe. MEN; mister du jobben i disse stillingene er det ikke bare å snu seg om etter en ny.

Gammel 05-06-12, 10:26   #3
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Polyanna: Ja, fordi de har det så rolige dager der ute.

Nei, tvert om. Lærere bør få ræva i gir i forhold til rettighetene sine asap. Gi slipp på den håpløse holdningen om at man for enhver pris ikke skal la arbeidsgiver si opp de som ikke duger. Dernest bør de kreve knallhardt lønn for de timene de faktisk jobber, og skikkelig lønn. Ikke noe avspaseringstull som er så diffust at det er umulig å skjønne hva som er lønn, hva som er et gode og hva som er en ren fornærmelse. Til sist bør de kreve utstyr som virker og bedre orden på alt fra a til om ikke å, så ihvertfall z.

Jeg hadde blitt gal på kort tid om jeg skulle forholdt meg til sånt som jeg forstår at lærere må forholde seg til i ett kjør.

Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 10:57   #4
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Nei, tvert om. Lærere bør få ræva i gir i forhold til rettighetene sine asap. Gi slipp på den håpløse holdningen om at man for enhver pris ikke skal la arbeidsgiver si opp de som ikke duger. Dernest bør de kreve knallhardt lønn for de timene de faktisk jobber, og skikkelig lønn. Ikke noe avspaseringstull som er så diffust at det er umulig å skjønne hva som er lønn, hva som er et gode og hva som er en ren fornærmelse. Til sist bør de kreve utstyr som virker og bedre orden på alt fra a til om ikke å, så ihvertfall z.

Jeg hadde blitt gal på kort tid om jeg skulle forholdt meg til sånt som jeg forstår at lærere må forholde seg til i ett kjør.

Eg synest dette er eit mykje riktigare fokus, enn å samanlikne lønnsgrupper og ulike yrker også. Rett til avspassering for faktisk arbeidstid og ikkje idealtid, ville for eksempel gjort at heller ikkje lærarar jobba 12 timers-dagar utan å få betalt for meir enn dei 9 timane ein skal jobbe.
-----

Men til dei her som meiner det "bare er å føre overtid": eg har vore på arbeidsplassar kor det at lærarar skal ha avspassering og overtid for å organisere og reise på utanlandstur med elevane (ansvar for elevgruppa 24/7) har vore grunnlag for å avlyse Tysklandstur med tyskklassen, fordi det ikkje er rom for overtid og vikar til avspasseringa i lønnsbudsjettet. Då blir ein ståande igjen med to alternativ, anten reise på tur utan å avspassere fordi ein ser at klassen har glede av det og det gir stort fagleg utbytte, eller la all undervisning i eit fag som for eksempel friluftsliv leggjast til dei tre timane i veka det står på timeplanen (noko som jo i stor grad vil øydeleggje faget sin karakter).

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:05.