Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Synes du mat er spennende/interessant?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-05-12, 15:24   #121
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synes du mat er spennende/interessant?

Jeg syns man kan lage veldig mye godt av helt plain råvarer som potet, egg, tomat og brokkoli, og det trenger ikke være noe fantastisk hver dag heller. Noe godt bør det dog være, deilig hjemmelaget potetmos til middagspølsene for eksempel. Eller gode olivener i salaten. Eller masse stekt, krydret sopp og paprika til omtrent hva som helst. Langkokt tomatsaus fra fryseren i en helt vanlig spaghetti med kjøttsaus. Og råstekte poteter med timian og maldonsalt! Det skal ikke mye til før jeg koser meg maten.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-12, 15:30   #122
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig i at noe mat blir helt fantastisk med vin til, men jeg synes det der at man skal finne en vin til omtrent hva det skal være av mat blir veldig feil. I alle fall funker det ikke for min gane.
For at den høyere enheten skal funke på smakene passe sammen og selv om vin er fantastisk synes jeg ikke det passer sammen med absolutt alt.

Noe mat smaker fantastisk sammen med øl, mens noe mat smaker aller best med farris.

Noe av det beste jeg har smakt i mitt liv var vegetarmat laget på et zen-kloster i Kina. Det var 25 aldeles utsøkte retter hvor smakene var så godt sammensatt at de var som en drøm. Det hender fremdeles jeg drømmer om denne maten. Den ble servert med en helt spesiell te og det passet utmerket.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-12, 15:36   #123
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo noe helt annet, Fnatten. Det er selvfølgelig masse mat som ikke passer til vin i det hele tatt, og særlig asiatisk mat, som i utgangspunktet ikke har en vinkultur og derfor ikke har justert matlagingen etter vin, som franskmennene og italienerne har gjort i århundrer.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-12, 16:16   #124
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men, altså, jeg spiser jo ikke kjip mat når jeg av og til spiser grandis, i og med at jeg faktisk LIKER det og av og til synes det er riktig så godt. Alt til sin tid, liksom. At næringsverdien er så som så, er jo en annen sak, men det er jo ikke slik at jeg sitter og tvinger det i meg.

men det er noe annet enn å velge å spise ting man ikke synes er spesielt godt, for da slipper man å bli tjukk siden man ikke greier å spise så mye.

Hvis man liker grandis, så må man da bare spise grandis. :raus: Jeg liker av og til grandis. Når jeg er bittelitt tilsjasket og kan drikke iskald skummet melk til.

Gammel 31-05-12, 19:53   #125
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Leser ikke mange matblogger, det er rett og slett kjedelig og utmattende, og er lei av hele konseptet.
Jeg kan godt gjøre et googlesøk på råvarer eller oppskrifter og slik havne i en matbloggg, men det er altså ikke noe jeg saumfarer.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg gjetter det er bloggen min, GinaK - jeg skrev to lange poster i går om et restaurantbesøk i helgen. (Hvis noen nå blir nysgjerrig og vil ha tilgang, så bare si fra.)

Nå føler jeg meg som en idiot, altså.

Da jeg skrev det jeg gjorde om matblogger og kjedelig og blabla hadde jeg ikke sett Den nydelige bloggposten din, og skjønte ikke at det var den som hadde utløst spørsmålet i hovedinnlegget.
Dette er jo kunst, rett og slett.
Jeg mente altså slike oppskriftsblogger som bruker 740 bilder over samme tema for å beskrive hvrdan man baker boller, eller 4 bloggposer i uka om køppkeiks.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-12, 19:58   #126
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg har også vokst opp med et hverdagskosthold av den typen, Cuya, brutt opp med farmors høybursjoase overflodskjøkken og stor vilje til feiring av alt mulig. Jeg har visst bare tatt med meg de to siste erfaringene videre.

Er det sånn vi skriver bourgeois nå, altså? Er det normert?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-12, 20:00   #127
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Er det sånn vi skriver bourgeois nå, altså? Er det normert?

Og det var ditt fokus? Jeg som trodde du skulle fortelle ømt og mykt om din nyfunne kjærlighet til langkokte lammeskanker?

Gammel 31-05-12, 20:00   #128
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det viktigste først.

- No. 4 -
Gammel 31-05-12, 20:05   #129
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Men ja, jeg har en fantastisk oppskrift på langkokte lammeskanker.

I det hele tatt kan jeg hjertelig anbefale denne kokeboken for såvidt viderekomne på kjøkkenet som vil lage imponerende mat:

- No. 4 -
Gammel 31-05-12, 20:14   #130
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Nextlife: Jeg er enig. Det er mange utrolig kjedelige matblogger der ute. Det er ikke noen spennende oppskrifter, kanskje ikke oppskrift i det hele tatt, eller bare den fra Magnolia Bakery (der jentene i sex og singelliv spiser cupcakes) og bilde av dem selv med trutmunn og slørete blikk.

Gammel 31-05-12, 20:17   #131
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Slapp av, Nextlife. Jeg er temmelig enig med deg, leser ingen "matblogger" til vanlig (selv om jeg ofte dumper innom dem på leting etter en oppskrift), og tolket på ingen måte det du skrev som å handle om min blogg.

Gammel 31-05-12, 20:17   #132
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

@Candy: Dette er et favorittkokkepar! De lager akkurat sånn mat jeg liker! Ujålete, røft, smaksrikt, deilig og så er de kokker og jeg liker å lære av folk som er flinkere enn meg. Det er fint å lære fiffige små håndverkstriks.

Jeg har denne:

Og min mann som er under middels god på matlaging og er oppvokst i et svært ukulinarisk hjem, stakkars, klarer å lage riktig gode ting ved hjelp av denne. Ungene har foreløpig blitt veldig glad for alt de får herfra.

Gammel 31-05-12, 20:18   #133
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Nextlife: Jeg er enig. Det er mange utrolig kjedelige matblogger der ute. Det er ikke noen spennende oppskrifter, kanskje ikke oppskrift i det hele tatt, eller bare den fra Magnolia Bakery (der jentene i sex og singelliv spiser cupcakes) og bilde av dem selv med trutmunn og slørete blikk.

- og alle disse pene barna og kakefatene og glassbeholderene.

Jeg har nettopp kikket innom en annen blogg som ble meg anbefalt, og den var uten slikt unødvendig tøv, og absolutt noe jeg skal se nærmere på.

Neste gang jeg uttaler meg om matblogger skal jeg presisere og ikke generalisere.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-12, 20:33   #134
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bare nesten, Candy, det er normert som både bourgeois og bursjoa, og dessuten bare som substantiv.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-12, 20:40   #135
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

I det hele tatt kan jeg hjertelig anbefale denne kokeboken for såvidt viderekomne på kjøkkenet som vil lage imponerende mat:

Denne bruker jeg også en del, veldig fin og informativ. Jeg har en soft-spot for Tom Victor Gausdal og har alle kokebøkene hans. Familiekokeboken er gaven alle vennene våre har fått i gave av oss. Den er ett must for alle som lager mat og vil har bruk for enkle og greie fra-bunnen retter til hverdagsbruk!

Jeg er veldig, veldig opptatt av mat og matlaging. Jeg leser kokebøker fra perm til perm som sengelektyre og selve prosessen med å lage maten er ren terapi og min største hobby Jeg utfordrer gjerne smakene mine og prøver nytt, selv om jeg ikke er i molekylærkjøkken-ligaen.

Og planlegge restuarantbesøk, dra ut og spise har stor verdi for vår del. Det har vært en felles greie siden vi ble sammen og vi har på en måte utviklet oss i matveien sammen. Jeg kunne knapt koke pasta og hadde ikke interessen, men utenlandsreiser med veldig mange gode restaurantbesøk frelste meg helt og siden den gang har jeg vært bitt av kokkeleringsbasillen.

Jeg forstår faktisk ikke de som reiser utenlands for å sette seg ned på første og beste turistfelle. Det har selvsagt skjedd meg også, i desperasjon, men det må faktisk være noe av det verste jeg vet. Helt ærlig. Det er langt oppe på lista av drit å betale penger for dårlig, kjip(og gjerne uforholdsmessig dyr) mat som jeg kunne fått på hvilken som helst Egon i Norge. Jeg føler meg lurt og det er nesten ikke verdt å spise når det ligger så mye uinspirert kokkearbeid bak.
Å planlegge restaurantbesøk før utenlandsreiser er med andre ord ett must.

Gammel 31-05-12, 20:48   #136
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Godt å se at jeg kan knirke litt til.

- No. 4 -
Gammel 31-05-12, 20:49   #137
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne må jeg nok også ha, selv om jeg ikke har fått ryddet på plass ennå den boka av T.V. Gausdal som kom i posten i går. Den er om norsk husmannskost da, så det er jo noe helt annet. Ikke sant?

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-12, 21:00   #138
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nå har jeg også lest Skilpaddas "matblogg". Så underholdende skrevet! Men jeg innser at interessant mat nok rommer litt mer enn jeg i utgangspunktet tenkte på før jeg leste om for eksempel levende reker, og innser at jeg ikke er helt der (men veldig morsomt å lese om og se bilder fra). Det er viktig at det er godt, ikke bare artig, og jeg safer litt vel mye pga det innimellom.

Takk for tips om Gausdalbok også. Jeg er ikke viderekommen, men vil lage imponerende mat.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-12, 21:06   #139
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig opptatt av kaker, men ikke mat.

For en måneds tid siden var jeg i London. Første kvelden var vi på en Gordon Ramsey-restaurant, som reisefølget syntes var supert. Jeg var kun måtelig interessert, helt til desserten kom. Da våknet jeg. Dagen etter var vi på Alain Ducasse, som har tre Michelin-stjerner. Jeg spiste vel kanskje fire av de åtte rettene som kom på bordet, for jeg ble jo METT. Men ble overlykkelig da kelneren gav meg en liten kakeboks til å ta med hjem, som nattmat. Det var tre stjerner i min bok.

Ellers kjenner jeg meg igjen i Miss Norways beskrivelse. Jeg liker jo god mat, av type asiatisk, kraftige oster, alt av skalldyr etc. Men opptatt av det er jeg ikke.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-12, 21:14   #140
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg liker å spise god mat, er dog noe kresen.
Jeg er på INGEN måte interessert i å lage mat, synes det er gørr og litt vanskelig. Det betyr at mine barn vokser opp mer eller mindre på hel- og halvfabrikata. Synd, men sant - de fremstår dog sunne likevel.

Det er så mye man burde burde, og mat er jo en slik greie, men jeg gidder rett og slett ikke, slik det er nå.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:36.