Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Sjekk om du blir berørt dersom det blir streik i off. sektor

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-05-12, 16:17   #101
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjekk om du blir berørt dersom det blir streik i off. sektor

Det passer så innmari dårlig akkurat nå. Streik i bhg så begge ungene må være hjemme med pappaen og baby på nyfødtintensiven. Kan de ikke bli enige snart? :håper:

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 17:06   #102
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Og hvordan skal man så få det til?

Nei, suck it up, eller la barna dine begynne på privatskole.
Null sympati hefra fordi noen må ta seg fri fra jobben. Bombe.

Hvor arrogant er det mulig å være? Så du gir altså fullstendig faen i at det finnes en haug med uskyldige som faktisk må slite på både den ene og den andre måten fordi ditt forbund finner det for godt å streike?

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 17:09   #103
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det sa jeg ikke, men jeg gir blaffen i ungene til de de som sutrer over streiken. ("Hvorfor skal jeg lide for at at andre er i arbeidskonlikt?" ) Litt mer goodwill og forståelse for streiken = mer goodwill fra meg når det gjelder konsekvensene av streiken.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 17:15   #104
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ru: jeg er veldig klar over at dette systemet gjør det nærmest umulig, derav kommentaren "drittsystem".

Man kunne f.eks. ved en lærerstreik gjort det ulovlig å holde stengt, slik at man ble pålagt vikar, og da fortrinnsvis på forhandlermotparts regning, ikke skolens. Politiet kunne sittet på passkontorene, men ikke tatt betalt. Ikke vet jeg, men i hvert fall ha som mål å ha motpart som skadelidende, ikke "love at befolkningen skal merke det". Det er rent maktmisbruk, mener jeg, og dessuten forbeholdt ganske få yrkesgrupper. Sykepleierne pleier vel å kunne streike i ca. tre kvarter før de får tvungen lønnsnemd.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 17:16   #105
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

rine, den går absolutt begge veier, altså. Du kan jo gjette hvor solidarisk jeg føler meg nå.

- No. 4 -
Gammel 30-05-12, 17:20   #106
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Sykepleierne pleier vel å kunne streike i ca. tre kvarter før de får tvungen lønnsnemd.

Sykepleierene kan streike. Det er de under (helsefagarbeiderne) som ikke kan. De som virkelig tar i skiten. Jeg tror den offisielle rekorden er 20 minutter og er fra 1989 eller noe. Omtrent så lang tid det tar å ringe Rikslønnsnemda og sladre om at de streiker.

Sånn som det er nå så sparer Bergen kommune 10 millioner daglig på streiken. Det svir jo ikke akkurat i kommunekassen.

( Kanskje de bruke pengene til å fikse skolene mens de likevel er stengt?! )

Gammel 30-05-12, 17:22   #107
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Nettopp, det er jo hinsides. Mens resten av samfunnet taper tilsvarende.

- No. 4 -
Gammel 30-05-12, 17:37   #108
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi diskuterte det på jobben. Vi i stab-en kan ta hjemmekontor. Det kan ikke alle de andre (og med alle de andre, mener jeg flesteparten av de ansatte). Da blir det frivillig bytte av vakter, ferie eller permisjon uten lønn. Det er sikkert kjekt med det sistnevnte, spesielt for eneforsørgende fagarbeidere med deltidsstillinger.

Neisj, jeg er litt på ambivalenten kjenner jeg.
Og jeg vil fortsatt ha mer ferie enn mer lønn. :forsvinner i skatt anyhow:

Gammel 30-05-12, 20:02   #109
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Ru: jeg er veldig klar over at dette systemet gjør det nærmest umulig, derav kommentaren "drittsystem".

Man kunne f.eks. ved en lærerstreik gjort det ulovlig å holde stengt, slik at man ble pålagt vikar, og da fortrinnsvis på forhandlermotparts regning, ikke skolens. Politiet kunne sittet på passkontorene, men ikke tatt betalt. Ikke vet jeg, men i hvert fall ha som mål å ha motpart som skadelidende, ikke "love at befolkningen skal merke det". Det er rent maktmisbruk, mener jeg, og dessuten forbeholdt ganske få yrkesgrupper. Sykepleierne pleier vel å kunne streike i ca. tre kvarter før de får tvungen lønnsnemd.

Dette er jeg veldig enig i. Det er faktisk ikke arbeidsgiver som får svi når man tar ut ansatte som leverer tjenester til befolkningen (lærere, førskolelærere, politifolk, brannmenn) det er de som er tjenestemottakere og som faktisk ikke har noe de skal ha sagt i konflikten. Altså uskyldig tredjemann. Det handler ikke bare om at det er upraktisk for noen, men at det finnes en haug med mennesker som taper sårt trengte feriedager og i ytterste tilfelle lønn på dette. Og det er som oftest de som overhodet ikke har noe med myndighetene å gjøre.

For meg personlig er det upraktisk, men ikke mer enn det. Jeg har en arbeidsgiver som er villig til å tilrettelegge, jeg kan ta hjemmekontor og ta med barn på jobben. Jeg har også en mann som tar sin del av "støyten". Men det er det faktisk ikke alle som kan eller har. Og for dem kan en langvarig streik få ganske kjipe konsekvenser.

Å si at man bare kan sende barna på privatskole hvis man ikke støtter streiken syns jeg er komplett idioti.

Gammel 30-05-12, 23:42   #110
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

SFO på 3 og 4 trinn ble tatt ut på tirsdag, men vi har fjerdeklassing som gjerne sykler hjem alene så det går bra. I tillegg har de tatt ut en førsteklasse og en tredjeklasse, men vi er ikke rammet akkurat der, og barnehagen er privat. Om de trapper opp så blir det verre. Jeg er hjemme pga sykemelding akkurat nå, men det er ikke helt optimalt å ha barna hjemme for å bli bedre raskt. Og om det blir langvarig så håper jeg jo at jeg ikke blir gående hjemme så lenge heller, men da får vi jo et problem uansett. . Vi ble rammet i 2010 også så jeg vil bli ferdig med denne streiken raskt! Om jeg skulle prøvd meg på streik så rekker jeg vel ikke å gå ut døra før det blir tvungen lønnsnemd. Ja altså ikke jeg alene, men min yrkesgruppe.

Gammel 30-05-12, 23:48   #111
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Sykepleierene kan streike. Det er de under (helsefagarbeiderne) som ikke kan. De som virkelig tar i skiten. Jeg tror den offisielle rekorden er 20 minutter og er fra 1989 eller noe. Omtrent så lang tid det tar å ringe Rikslønnsnemda og sladre om at de streiker.

Jeg har streiket i 3 dager i -97 eller noe. Så det går an. Nå ser det ut til at det ikke blir streik i Oslo i vertfall, men er fortsatt spent på vårt oppgjør.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-12, 00:04   #112
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Nei, suck it up, eller la barna dine begynne på privatskole.

Ignorance is bliss!
De har tariffavtaler også i det private, og har de ikke kan de like gjerne finne på å streike for å få det. Så lett slipper man ikke unna!

Tsk, tsk.

Gammel 31-05-12, 00:36   #113
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen som kan synse om det blir noen løsning snart?

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-12, 07:25   #114
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ignorance is bliss!
De har tariffavtaler også i det private, og har de ikke kan de like gjerne finne på å streike for å få det. Så lett slipper man ikke unna!

Tsk, tsk.

Ja, ja, I know. Men jeg svarte i affekt.

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Noen som kan synse om det blir noen løsning snart?

Akademikerne m.fl i Oslo har jo godtatt tilbudet, til stor misnøye fra bl.a Unio. På en siden tenker jeg at Ak. på en måte har tatt første skrittet til en avtale for alle, på en annen siden tenker jeg at det de har gjort virker som en rød klut på streikeviljen hos de andre.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-12, 12:21   #115
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Fagforbundet har også godtatt i Oslo, noe som kan skape debatt (for å si det pent) innad i LO. Men samtidig er Fagforbundet i Oslo kjent for å gå sine egne veier.

Gukko diplomatisk jeg var nå!

Jeg har bestemt at streiken snart er over.

Gammel 31-05-12, 12:30   #116
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Fagforbundet har også godtatt i Oslo, noe som kan skape debatt (for å si det pent) innad i LO. Men samtidig er Fagforbundet i Oslo kjent for å gå sine egne veier.

Gukko diplomatisk jeg var nå!

Jeg har bestemt at streiken snart er over.

Jeg syns den avtalen Akademikerne har gjort er tidenes mest usolidariske. De ønsker ikke sentrale tarifforhandlinger og ville ikke bli med på streiken - derfor har de forhandlet på egenhånd og fått en avtale de har godtatt. I den avtalen så har de en klausul som sikrer dem det samme som de streikende forbundene, dersom disse får et bedre tilbud. Eh - jeg trodde de ikke var for sentrale forhandlinger? De ville ikke være med å streike? Men streikeresultatet vil de ha... - så lenge det blir et bra resultat så klart, hvis ikke så vil de fortsatt ikke ha...

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-12, 13:01   #117
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Usolidariske i forhold til hvem? Akadeikermedlemmene er ofte ikke så veldig streikevillige, ergo skal det rimelig mye til for at Akademikerne går til streik. Det de sier i avtalen er at de i første omgang godtar regjeringens estimerte frontfagsøkning, men hvis den viser seg å slå feil (igjen) så forbeholder de seg retten til å åpne forhandlingene igjen. Det er jo egentlig det statlige oppgjøret som er frontfag for kommunene, så jeg vil påstå at Akademikerne egentlig ikke har gjort noe "feil". De bare sier at de ikke ser grunnlag for å gå ut i kommunal streik basert på at kommunene ikke kan komme skikkelig i gang med sine forhandlinger, siden staten ikke klarer å bli enig.

Gammel 31-05-12, 13:03   #118
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Usolidariske i forhold til hvem? Akadeikermedlemmene er ofte ikke så veldig streikevillige, ergo skal det rimelig mye til for at Akademikerne går til streik. Det de sier i avtalen er at de i første omgang godtar regjeringens estimerte frontfagsøkning, men hvis den viser seg å slå feil (igjen) så forbeholder de seg retten til å åpne forhandlingene igjen. Det er jo egentlig det statlige oppgjøret som er frontfag for kommunene, så jeg vil påstå at Akademikerne egentlig ikke har gjort noe "feil". De bare sier at de ikke ser grunnlag for å gå ut i kommunal streik basert på at kommunene ikke kan komme skikkelig i gang med sine forhandlinger, siden staten ikke klarer å bli enig.

De er usolidariske fordi de ikke vil være med å streike, men de tar med en klausul om at de ønsker seg streikeresultatet, dersom det er bra. Skal ha, skal ha, skal ha. Men bidra?

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-12, 13:11   #119
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

De er usolidariske fordi de ikke vil være med å streike, men de tar med en klausul om at de ønsker seg streikeresultatet, dersom det er bra. Skal ha, skal ha, skal ha. Men bidra?

Men slik det da stort sett alltid vært med Akademikerne? De streiker så godt som aldri, de bare snakker og snakker og snakker. Og da havnet de jo kjapt i en skvis når alle andre streiket.

Gammel 31-05-12, 13:12   #120
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Unio gikk jo på en motsatt smell for et par år siden, da alle andre ble enig, bortsett fra Unio som gikk til streik og som fikk ingenting ekstra annet enn litt mindre streikekasse (og en hel masse latterliggjøring).

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:29.