|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Sjekk om du blir berørt dersom det blir streik i off. sektor
![]() |
#102 |
villende
|
Hvor arrogant er det mulig å være? Så du gir altså fullstendig faen i at det finnes en haug med uskyldige som faktisk må slite på både den ene og den andre måten fordi ditt forbund finner det for godt å streike? |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Sjekk om du blir berørt dersom det blir streik i off. sektorDet sa jeg ikke, men jeg gir blaffen i ungene til de de som sutrer over streiken. ("Hvorfor skal jeg lide for at at andre er i arbeidskonlikt?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Sjekk om du blir berørt dersom det blir streik i off. sektorRu: jeg er veldig klar over at dette systemet gjør det nærmest umulig, derav kommentaren "drittsystem".
![]() |
#105 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Sjekk om du blir berørt dersom det blir streik i off. sektorrine, den går absolutt begge veier, altså. Du kan jo gjette hvor solidarisk jeg føler meg nå.
![]() |
#106 |
Protonterapeut
|
Sykepleierene kan streike. Det er de under (helsefagarbeiderne) som ikke kan. De som virkelig tar i skiten. Jeg tror den offisielle rekorden er 20 minutter og er fra 1989 eller noe. Omtrent så lang tid det tar å ringe Rikslønnsnemda og sladre om at de streiker.
![]() |
#107 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Sjekk om du blir berørt dersom det blir streik i off. sektorNettopp, det er jo hinsides. Mens resten av samfunnet taper tilsvarende.
![]() |
#108 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Sjekk om du blir berørt dersom det blir streik i off. sektorVi diskuterte det på jobben. Vi i stab-en kan ta hjemmekontor. Det kan ikke alle de andre (og med alle de andre, mener jeg flesteparten av de ansatte). Da blir det frivillig bytte av vakter, ferie eller permisjon uten lønn. Det er sikkert kjekt med det sistnevnte, spesielt for eneforsørgende fagarbeidere med deltidsstillinger.
![]() |
#109 |
villende
|
Dette er jeg veldig enig i. Det er faktisk ikke arbeidsgiver som får svi når man tar ut ansatte som leverer tjenester til befolkningen (lærere, førskolelærere, politifolk, brannmenn) det er de som er tjenestemottakere og som faktisk ikke har noe de skal ha sagt i konflikten. Altså uskyldig tredjemann. Det handler ikke bare om at det er upraktisk for noen, men at det finnes en haug med mennesker som taper sårt trengte feriedager og i ytterste tilfelle lønn på dette. Og det er som oftest de som overhodet ikke har noe med myndighetene å gjøre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
En Som Trener
|
![]() Sv: Sjekk om du blir berørt dersom det blir streik i off. sektorSFO på 3 og 4 trinn ble tatt ut på tirsdag, men vi har fjerdeklassing som gjerne sykler hjem alene så det går bra. I tillegg har de tatt ut en førsteklasse og en tredjeklasse, men vi er ikke rammet akkurat der, og barnehagen er privat. Om de trapper opp så blir det verre. Jeg er hjemme pga sykemelding akkurat nå, men det er ikke helt optimalt å ha barna hjemme for å bli bedre raskt. Og om det blir langvarig så håper jeg jo at jeg ikke blir gående hjemme så lenge heller, men da får vi jo et problem uansett.
![]() |
#111 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
Jeg har streiket i 3 dager i -97 eller noe. Så det går an. Nå ser det ut til at det ikke blir streik i Oslo i vertfall, men er fortsatt spent på vårt oppgjør. |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Protonterapeut
|
Ignorance is bliss!
![]() |
#113 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Sjekk om du blir berørt dersom det blir streik i off. sektorNoen som kan synse om det blir noen løsning snart?
![]() |
#114 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Ja, ja, I know. Men jeg svarte i affekt.
Akademikerne m.fl i Oslo har jo godtatt tilbudet, til stor misnøye fra bl.a Unio. På en siden tenker jeg at Ak. på en måte har tatt første skrittet til en avtale for alle, på en annen siden tenker jeg at det de har gjort virker som en rød klut på streikeviljen hos de andre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Sjekk om du blir berørt dersom det blir streik i off. sektorFagforbundet har også godtatt i Oslo, noe som kan skape debatt (for å si det pent) innad i LO. Men samtidig er Fagforbundet i Oslo kjent for å gå sine egne veier.
![]() |
#116 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Jeg syns den avtalen Akademikerne har gjort er tidenes mest usolidariske. De ønsker ikke sentrale tarifforhandlinger og ville ikke bli med på streiken - derfor har de forhandlet på egenhånd og fått en avtale de har godtatt. I den avtalen så har de en klausul som sikrer dem det samme som de streikende forbundene, dersom disse får et bedre tilbud. Eh - jeg trodde de ikke var for sentrale forhandlinger? De ville ikke være med å streike? Men streikeresultatet vil de ha... - så lenge det blir et bra resultat så klart, hvis ikke så vil de fortsatt ikke ha... |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
villende
|
![]() Sv: Sjekk om du blir berørt dersom det blir streik i off. sektorUsolidariske i forhold til hvem? Akadeikermedlemmene er ofte ikke så veldig streikevillige, ergo skal det rimelig mye til for at Akademikerne går til streik. Det de sier i avtalen er at de i første omgang godtar regjeringens estimerte frontfagsøkning, men hvis den viser seg å slå feil (igjen) så forbeholder de seg retten til å åpne forhandlingene igjen. Det er jo egentlig det statlige oppgjøret som er frontfag for kommunene, så jeg vil påstå at Akademikerne egentlig ikke har gjort noe "feil". De bare sier at de ikke ser grunnlag for å gå ut i kommunal streik basert på at kommunene ikke kan komme skikkelig i gang med sine forhandlinger, siden staten ikke klarer å bli enig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
De er usolidariske fordi de ikke vil være med å streike, men de tar med en klausul om at de ønsker seg streikeresultatet, dersom det er bra. Skal ha, skal ha, skal ha. Men bidra? |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Protonterapeut
|
Men slik det da stort sett alltid vært med Akademikerne? De streiker så godt som aldri, de bare snakker og snakker og snakker. Og da havnet de jo kjapt i en skvis når alle andre streiket.
![]() |
#120 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Sjekk om du blir berørt dersom det blir streik i off. sektorUnio gikk jo på en motsatt smell for et par år siden, da alle andre ble enig, bortsett fra Unio som gikk til streik og som fikk ingenting ekstra annet enn litt mindre streikekasse (og en hel masse latterliggjøring).
![]() |
|
|