Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Hvilken hunderase vil du anbefale?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-05-12, 12:34   #21
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 356
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken hunderase vil du anbefale?

Min småhund gneldrer ikke. Heldigvis.
jeg hadde Rhodesian Ridgeback tidligere, og den lille ulldotten jeg har nå fremstår som smartere, faktisk. No offence til ridgebackene, men de har litt tungt for det, slik mange jagende jakthundraser har. de er en smule ufokuserte, kan man si.
Jeg vil igjen tipse om min lille mopp/hund. Høres helt perfekt ut til ditt bruk, sjuggerpløm.
Her er en filmsnutt:
http://animal.discovery.com/videos/d...-havanese.html

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 12:35   #22
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

En som går på batteri.

Eventuelt en pent brukt fem år gammel Sheltie. Min.

Puddel. Når folk nå insisterer på å dra i hus sånne bikkjeskinn, mot andres bedre vitende, så burde de i det minste velge puddel.

Gammel 21-05-12, 12:59   #23
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Min søte lille voffs gneldrer aldeles ikke.

Gammel 21-05-12, 13:31   #24
Bobbelur
...we have cookies

Bobbelur sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har en liten og lettoppdratt hund med lite pels. Men han er ikke akkurat den som holder kjeft hele tiden da. Hvem som setter i gang hvem av de to jeg har i hus er ikke godt å si, men tidvis må jeg bruke Stemme for å få de til å tie stille. Ikke alltid det hjelper heller, min kar er litt skeptisk til store hunder også. Bjeffing og skepsis er ikke rasetypisk alltid, det er like mye individavhengig.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 14:47   #25
Left
Passiv

Standard

Jeg synes Boxer er fantastiske hunder, men den blir for stor og sprelsk for meg i og med at den skal være med på jobb. Hadde Boxer da jeg vokste opp

Og en annen ting - broren min har Labradoodle, og det er en utrolig fin hund, men litt for stor. Det er forresten moren til kronprinsparets hund.

Jeg skal se litt mer på vrengt polvott (Bichon Frisé) og mellompuddel. Jeg har hatt blanding av puddel og Chihuahua, og han gneldret en del ...gitt, men et sjarmtroll bortsett fra det da.

Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 15:13   #26
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Jeg er glad i cocker spaniel, og hadde de en herlig en i tenårene Skulle jeg hatt en liten hund så er det stor sannsynlighet for at det hadde blitt en slik. Gode, hjemmekjære og trenger ikke allverden av mosjon. Men hvis størrelse ikke hadde betydd noe står en Berner Sennen øverst på ønskelisten

Gammel 21-05-12, 15:15   #27
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 356
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hey! Du glemte min langhårete mopp!Bichon Havanais!

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 15:21   #28
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Boston terrier hadde jeg hatt om sambo ville ha noe annet enn dachs.

Anbefaler ikke dachs, de er fine, sære, røyter ikke mye, men du kan få en som gneldrer og får sære uvaner. Du kan heller ikke ha den løs. Samt de ser jo unektelig litt rare ut

Gammel 21-05-12, 15:26   #29
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes du skal doodle i vei! Cockerpoo f.eks. Veldig familievennlig, røyter ikke, allsidig i forhold til hvor mye trim den vil ha. Veldig aktiv de to første årene da, men det er vel de fleste valper. Og den er str du er ute etter.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 15:27   #30
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å, jeg blir helt lykkelig av å se boxerfjeset på skjermen *lyst å printe ut som visuell lykkepille* - fine hunden.

Jeg tenker og en puddel. (Jeg er jo en evig tilhenger av whippet - men jeg vet ikke helt om de er greia på et aldershjem - de kan være litt sjenerte)

Terrier tror jeg vil bli utålmodig av å være med det på jobb - de er smarte hunder og krever dermed endel

Gammel 21-05-12, 15:37   #31
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Jeg synes du skal doodle i vei! Cockerpoo f.eks. Veldig familievennlig, røyter ikke, allsidig i forhold til hvor mye trim den vil ha. Veldig aktiv de to første årene da, men det er vel de fleste valper. Og den er str du er ute etter.

DU aner ikke om Cockerpoo røyter eller ikke. Det kan de nemlig veldig godt. Det er halvparten Cocker i en Cockerpoo, og Cockeren røyter. De allerfleste Doodler røyter, i større eller mindre grad, og noen har så jævlig pels at de BÅDE røyter huset fullt og i tillegg må klippes som en puddel- dvs. dobbelt opp med pelsstell.

Doodler er blandingshunder, ikke mer eller mindre. De er som regel ikke særlig helsetestet, og ikke engang foreldrene er registrert i NKK. Dette fører til at man ikke får sjekket helsetilstanden bakover i slektsledda og kalles useriøs blandingsavl.

De eneste Doodlene som ikke røyter er som regel blandinger av to røytefrie raser- f.eks. Lagotto og Puddel (iblant kalt mellomdoodle), men hvorfor betale MER for en blandingshund enn en renraset hund som man kjenner både stamtavlen og helsen til?

Sjugger: Hvis du ikke liker utseendet til puddelen, kan en Lagotto Romagnolo kanskje være rasen for deg. Røytefri, mellomstor og som regel utrolig trygge og snille hunder. Ikke er de helt i 100 hele tiden heller. Og siden du nevner Jack Russel: Det er en hund som er minst like hyper og krevende som en Boxer, og i tillegg er det en Terrier.... Slitsom kombinasjon på gamlehjem ;-)

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 16:03   #32
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og puddel er kjempefin uten den grelle klippen.

Gammel 21-05-12, 16:07   #33
Nepaz
Nybegynner

Medlem siden: May 2012
Nepaz har et hav av muligheter foran seg
Standard

Shetland Sheepdog, også kalt Sheltie. Det er en rase jeg vil anbefale for deg. Jeg har rasen selv og hun passer alle dine kriterier. Hun er menneskekjær og krever ikke noe stort. Liten og søt, 37cm i skulderhøyde. Hun tilpasser seg oss når det gjelder tur og står ikke å klynker på døren. Om hun går løst (selv om vi ikke er der) så stikker hun aldri av.

Nepaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 16:23   #34
Left
Passiv

Standard

Men røyter ikke Sheltien mye?

Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 16:24   #35
Bobbelur
...we have cookies

Bobbelur sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

(Jeg er jo en evig tilhenger av whippet - men jeg vet ikke helt om de er greia på et aldershjem - de kan være litt sjenerte)

Jeg har litt lyst til å bli bedre kjent med whippet kjenner jeg.

En del sheltier er litt nervøse av seg, har jeg skjønt. Jeg ville gått for en rase som er kjent for å være stabil og rolig mentalt. Ta deg en tur på en hundeutstilling, bruk hele dagen på å se på hundene og hva du liker. Snakk med oppdrettere, valpekjøpere... Ta deg en tur på agility-stevne eller lydighetsstevne. De som driver på med slikt har et litt annet fokus enn de som er på utstilling som regel. (Men ikke alltid.)
Spør gjerne også de som er instruktører og ser flere hunderaser på kurs. Jeg har noen telefonnumre til både instruktører og til oppdrettere av ulike slag om du trenger?

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 16:25   #36
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

DU aner ikke om Cockerpoo røyter eller ikke. Det kan de nemlig veldig godt. Det er halvparten Cocker i en Cockerpoo, og Cockeren røyter. De allerfleste Doodler røyter, i større eller mindre grad, og noen har så jævlig pels at de BÅDE røyter huset fullt og i tillegg må klippes som en puddel- dvs. dobbelt opp med pelsstell.

Doodler er blandingshunder, ikke mer eller mindre. De er som regel ikke særlig helsetestet, og ikke engang foreldrene er registrert i NKK. Dette fører til at man ikke får sjekket helsetilstanden bakover i slektsledda og kalles useriøs blandingsavl.

De eneste Doodlene som ikke røyter er som regel blandinger av to røytefrie raser- f.eks. Lagotto og Puddel (iblant kalt mellomdoodle), men hvorfor betale MER for en blandingshund enn en renraset hund som man kjenner både stamtavlen og helsen til?

Sjugger: Hvis du ikke liker utseendet til puddelen, kan en Lagotto Romagnolo kanskje være rasen for deg. Røytefri, mellomstor og som regel utrolig trygge og snille hunder. Ikke er de helt i 100 hele tiden heller. Og siden du nevner Jack Russel: Det er en hund som er minst like hyper og krevende som en Boxer, og i tillegg er det en Terrier.... Slitsom kombinasjon på gamlehjem ;-)

Jeg skal ikke ha Jack Russel nei, jeg bare refererte til den pga. størrelsen. Takk for tips, skal sjekke litt mer.

Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 16:27   #37
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sheltier flest er reserverte av seg, og de allerfleste lager i tillegg en god del lyd, så jeg ville absolutt frarådet den til ditt formål. Jeg regner med at du trenger en hund som er mest mulig snill mot alle, siden den skal omgås demente personer og kanskje iblant uforutsette situasjoner. Sheltien røyter kraftig et par ganger per år, og legger da fra seg fine hårhauger som er enkle å ta opp (mye verre med en korthåret hund som røyter INN i klesplagg og sofaer )

Gammel 21-05-12, 16:30   #38
Left
Passiv

Standard

Og Lagotto ser ut til å være veldig aktuelt ja ser jeg. Kjempefin, perfekt størrelse og en familiehund, som er lettstelt og røytefri!

Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 16:36   #39
Left
Passiv

Standard

Se her da?
Åååå så fin

Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 16:39   #40
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Helt nydelig! Og ekstremt godt gemytt på de jeg har møtt. De er jo avlet frem spesifikt for å IKKE være jakthunder, det vil si at de ikke streifer og holder seg nære eieren og er veldig omgjengelige. Sånn helt til motsetning til Doodle, som er blandingshunder der begge er jakthunder.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:14.