|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#144 |
|
|
Sv: Statskirken opphører i dag |
|
|
|
|
|
#145 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Statskirken opphører i dag
Fordi askeonsdag er noe ganske annet. Askeonsdag markerer starten på fastetiden og dermed fastelavnsfeiringens slutt. Fastelavnssøndag- blåmandag- feit-tirsdag (også kalt mardi gras) og deretter askeonsdag. |
|
|
|
|
|
#147 |
|
|
Sv: Statskirken opphører i daghttp://mobil.tv2.no/nyheter/innenrik...n-3173027.html |
|
|
|
|
|
#152 |
|
saftig
|
Jeg har nå sjekket min tariffavtale, og det står slik:
|
|
|
#153 |
|
|
Men da har jo du en bedre avtale totalt sett. |
|
|
|
|
|
#157 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Selvsagt er det selvsentrert, og jeg skjønner ikke hvorfor du mener at jeg mener at ingen andre skal ha fordeler som overgår mine? Slik jeg opplever statskirken i dag er det en kirke for alle. Jeg går ofte i kirken utenom gudstjenester, jeg har oppdratt mine barn i den kristne tro, de er døpt og konfirmert. Jeg ber mine bønner, og har en kristen tro. Jeg er bare ikke flink til å stille opp på felles bønnemøter, kirkekaffe, samlinger hvor ens religøse synspunkter skal diskuteres. Jeg er glad i våre gamle kirkebygg, og ser på de som en del av vår kulturarv. Og jeg vet godt at den menigheten jeg tilhører, i en liten bygd med få innbyggere, ikke har mulighet uten støtte fra staten til å vedlikeholde kirken. Jeg håper vi fortsatt får en kirke for alle. Uavhengig av trosutøvelse, og hvor ofte man går i kirken. Og uavhengig av hvor åpent man praktiserer sin tro. Noe jeg opplever en forventning av i den menigheten " min" kirke tilhører. Hvis man tar et glass vin, går ut og tar seg en dans, omgås " ikke-kristne" blir man sett skjevt på. Jeg er ikke mer religiøs enn at jeg faktisk har stor aksept for at andre har en annen tro enn meg. Og jeg ønsker å opprettholde kontakten med mine venner "utenfor" menigheten, og likevel oppleve at det fins en kirke med rom også for meg. |
|
|
|
|
|
#158 |
|
Pessimistisk Optimist.
Sv: Statskirken opphører i dagOg fridagene vi nyter godt av i dag kunne vel likegodt vært kalt fridager.... I Australia er det feks nå vanlig å se happy holiday i stedet for happy christmas da sistnevnte ses på som diskriminerende. |
|
|
|
|
|
#159 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Statskirken opphører i dagPerhonen: Finansieringsordninga vil ikkje bli endra i denne grunnlovsendringa, så menighetane vil ikkje få ansvar for det økonomiske. Viss du ser i lenka eg har lenka til over, ser du at både dagleg drift og lønning av tilsette framleis er staten sitt ansvar. |
|
|
|
|
|
#160 |
|
Pessimistisk Optimist.
Sv: Statskirken opphører i dagDet er bra menighetene ikke skal ha ansvar for det økonomiske. Jeg tror at på små steder som der jeg kommer i fra handler bruken av kirken like mye om tradisjon som om tro. De som ser på seg selv som "rett-troende" kristne er så få at det hadde vært bare å spikre igjen døra. I dag preges vedlikehold omkring kirken og tildels utenpå at folk har tilhørighet og ansvarsfølelse til den gjennom både tro og tradisjon, og tilhørighet til statskirken. Nermest en "litt mitt" holdning, så folk stiller opp på maling og plenklipping, stell av kirkegård osv på dugnad. |
|
|
|
![]() |
|
|