|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Privatskoler i Oslo
Det skulle jeg også. Svært gjerne. Men jeg ser at dette ikke skjer ved vår offentlige skole i dag. Og det er nå jeg har unger som går på skolen.
|
|
|
|
#102 |
|
Er frisk!
|
Jeg kan love deg at det er ressursknapphet og ikke manglende interesse som er grunnen til at jeg ikke klarer å tilrettelegge godt nok for flinke elever i matematikk i hvert fall. Det er jo det morsomste som finnes å jobbe med slike barn i matte. Men akk så sjelden vi får det til...
|
|
|
|
#103 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Og det skjønner jeg utrolig godt. Men jeg antar at du også ser at det er litt trist å ha unger som ikke ser ut til å skulle få utfordringer i matte på mange år i skoleverket. Han er 4 år og er nå i full gang med gangetabellen. Ikke å memorere den, men å forstå hvordan gange fungerer og ser sammenhenger.
|
|
|
|
#104 |
|
Er frisk!
|
Jeg har en sønn ikke langt under nivået på sønnen din i matematikk, så jeg skjønner det veldig godt. Jeg har løst det med hjemmeundervisning utført av meg selv :-( Han gjør alt de andre gjør, men i tillegg jobber vi med femteklassepensum (som heller ikke er særlig vanskelig for han, han går i andre klasse). Han skjønte også konseptet ganging i en alder av 4 uten at vi hadde sagt noe som helst om det.
Sist redigert av oslo78 : 15-05-12 kl 09:35. |
|
|
|
|
|
#105 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Privatskoler i OsloJeg synes det er trist at den offentlige skolen ikke klarer å gi tilpasset undervisning. Jeg er stor tilhenger av den offentlige skole, men må innrømme at hadde vi vært veldig misfornøyd med barnas nærskole, hadde vi vurdert privatskole. Nå slipper vi å tenke på det heldigvis. De er ganske flink til å tilpasse undervisningen synes jeg, men kan selvsagt bli bedre. Det er iallfall min erfaring. |
|
|
|
|
|
#106 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Spørs om ikke det er å gjøre barnet sitt en bjørnetjeneste å legge opp til å ligge såpass i forkant og forvente at lærene skal gi ham like mye utfordringer som unger med analfabete mødre og fedre. Når ungen kan gangetabellen som fireåring kan man ikke skylde på skolen om det blir kjedelig. Var en som kunne lese i barnehagen her før fylte fire. Opplagt selvrealiseringsprosjekt satt i regi av mor. Se på sønnen min da, etter x antall timer med terping istedet for alt annet, kan han nå lese !!!!
|
|
|
#107 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Vi har ikke gjort noe som helst. Han har lært seg dette helt selv. Han leser godt også. Noen unger er sånn. Faren hans var helt lik (og fikk fantastisk oppfølging på skolen).
|
|
|
|
#108 |
|
kamerat
|
Sv: Privatskoler i OsloTabloid tullsnakk, Brutus_. Masse unger lærer seg førsteklassepensum og mer til helt på eget initiativ i god tid før skolestart. Jeg lærte f.eks. å lese fordi foreldrene mine sluttet å lese høyt for meg. Sjikkli selvrealiseringsprosjekt.
|
|
|
#109 |
|
maler
|
|
|
|
#110 |
|
Er frisk!
|
Dette synes jeg er tullsnakk! Enda jeg jobber i skolen.
|
|
|
|
#111 |
|
Off the map.
|
Liten avsporing men antar dette er relevant for flere - nå er jo du lærer og vet hvordan man gjør dette. Vi har også faglige 'ressurser' til å undervise et stykke ut på videregående i matte (vi - les: mannen) Men ingen av oss er pedagoger og ingen av oss er særlig tålmodige. De gangene vi lærer bort noe artig 'voksenmatematikk' så sitter hun med tente lys i øynene og synes det er veldig gøy. Men det er jo veldig tilfeldig og helt planløst. Hvis vi skulle ha tatt matteundervisningen hjemme - hvordan skulle vi da ha planlagt det. Kjøpe bøker og lære bort stoffet kronologisk og gjøre oppgaveheftene?
|
|
|
#112 |
|
maler
|
Sv: Privatskoler i OsloJeg lurer også på hvordan man legger opp undervisning hjemme, hva gjør man rent praktisk liksom? Vi har også kompetanse på realfag til godt over videregående (vi som i mannen her også), men det hjelper liksom ikke når vi ikke er lærere. Jeg kan lære bort, men ikke planlegge undervisning.
|
|
|
#113 |
|
kamerat
|
Jeg fikk tvillingsøsken da jeg var fem, og oppdaget det samme.
|
|
|
#114 |
|
Er frisk!
|
Sv: Privatskoler i OsloLiten avsporing men antar dette er relevant for flere - nå er jo du lærer og vet hvordan man gjør dette. Vi har også faglige 'ressurser' til å undervise et stykke ut på videregående i matte (vi - les: mannen) Men ingen av oss er pedagoger og ingen av oss er særlig tålmodige. De gangene vi lærer bort noe artig 'voksenmatematikk' så sitter hun med tente lys i øynene og synes det er veldig gøy. Men det er jo veldig tilfeldig og helt planløst. Hvis vi skulle ha tatt matteundervisningen hjemme - hvordan skulle vi da ha planlagt det. Kjøpe bøker og lære bort stoffet kronologisk og gjøre oppgaveheftene? Vi har jobbet oss systematisk gjennom bøker for tredje klasse, fjerde klasse og nå femte klasse - det er noe med at ting bygger på hverandre.
Sist redigert av oslo78 : 15-05-12 kl 12:48. |
|
|
|
|
|
#115 |
|
Fortynnet
|
Sv: Privatskoler i OsloTre av ungene mine lærte å lese da de var fire, jeg kan ikke se hvordan jeg skulle klart å hindre dem i det. Det var absolutt ikke noe selvrealiseringsprosjekt fra min side, og kom i veldig stor grad fra barna selv. Jeg lærte å lese selv da jeg var fire, stort sett på egenhånd tipper jeg, siden jeg hadde søsken på 2 og 0 på det tidspunktet. |
|
|
|
|
|
#116 |
|
Off the map.
|
Sv: Privatskoler i OsloTusen takk - veldig gode innspill.
|
|
|
#117 |
|
Er frisk!
|
Det er en serie som heter "Grunntall" som er ok. Ellers finnes Abakus (men den har jeg ikke så mye erfaring med) og det er mulig at serien "Pluss" også finnes enda. Tror jeg hadde satset på Grunntall, der er det differensierte oppgaver slik at man kan velge å hoppe over de enkleste oppgavene mange steder.
|
|
|
|
#118 |
|
Off the map.
|
Jepp sånn er det med noen unger. Jeg har en av hver, og jeg tror de har fått ganske lik oppfølging. Selvfølgelig holdt vi mye på med bokstaver med storesøster - men hun responderte og synes det var gøy. Lillebror er totalt uinteressert. Han er nå på samme alder som storesøsteren leste og han kan kan knapt kjenne igjen sitt eget navn.
|
|
|
#120 |
|
|
Så teit du er. |
|
|
|
![]() |