|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Statskirken opphører i dag
Meiner du at foreldres medlemskap er "kulturelt betinget tro"? Eit medlemsskap i statskyrkja er jo eit medlemsskap i ein spesiell menighet, sjølv om mange er medlem av kulturelle grunner. (For ordens skyld, eg prøver ikkje å kverulere, eg prøver å forstå). |
|
|
|
|
|
#122 |
|
flisespikker
|
Sv: Statskirken opphører i dagDet var interessant, bai, takk. Det er jo i grunnen forståelig at Den norske kirke har fått særbehandling all den tid vi har en statskirkeordning (at vi ikke burde ha en statskirkeordning er noe annet, det er jeg jo helt enig i). Og positivt at kirken selv har tatt til orde for å fjerne denne forskjellsbehandlingen.
|
|
|
#123 |
|
flisespikker
|
Jeg tror hun mente at medlemsskap i Den norske kirke (eller en spesifikk muslimsk menighet) er et medlemsskap, mens det å være kristen (eller muslim) kan være en kulturelt betinget tro som ikke trenger innebære medlemsskap noe sted. Jeg er enig i det, altså.
|
|
|
#124 |
|
Librocubicularist
|
Det er eg også einig i. |
|
|
|
|
|
#125 |
|
Glamorøs
|
Jepp, det var det jeg mente.
|
|
|
#131 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Statskirken opphører i dagFnatten: Har lest deler av tråden, bare, men hva sier man til nær familie som akker seg og sier at dette er første ledd i å avkristne Norge?
|
|
|
#132 |
|
Librocubicularist
|
Eg er ikkje fnatten, men eg har slike facebookvenner. Dei snakker om snikislamisering, statskupp og det som verre er... Eg trur ikkje dei ha skjønt kva det dreier seg om. Og avkristninga av Norge har allereie komme langt, så første steg er det i alle fall ikkje. |
|
|
|
|
|
#135 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Statskirken opphører i dagSnikislsmisering? |
|
|
|
|
|
#138 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Statskirken opphører i dagDu kan fortelle at innvandringen er med på å rekristne Norge og at det innenfor kirkehistorien aldri har vist seg særlig heldig for trossamfunn å være en del av staten. Det er dessuten veldig uluthersk (hvis din slektning er lutheraner Ramses). De trossamfunnene som vokser raskest her i Norge er ikke knyttet til staten. |
|
|
|
|
|
#139 |
|
saftig
|
Sv: Statskirken opphører i dagJeg syns det er helt riktig å skille kirke og stat. Det var sannelig på tide!
Jeg jobber i kommunen, og vi jobber 6 timer den dagen. Det er på ingen måte noen overtid etter kl 12, arbeidstiden er til kl 14.
|
|
|
#140 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Da må jeg sjekke tariffen. Her har jeg i kontakt med kommunearbeidere fått vite ganske så tydelig at det er dyrt å bruke dem etter kl. 12. |
|
|
|
![]() |
|
|