Sv: Hvorfor tror voksne at barn synes det er gøy å gå i 17.maitog?
Opprinnelig lagt inn av Esme, her.
Jeg synes det er viktig å ha en nasjonal dag, men om det var meg som bestemte her i verden så hadde jeg ikke lagt opp feiringen på den måten. Jeg hadde heller likt at det var vanlig å dra på landtur istedet for eksempel.
Og bytur for oss "bøgdafolk".
Jeg kjenner at jeg for egen del ikke alltid synes at skolearrangementer med kakesalg og leker er det morsomste i verden og jeg tror en del tog godt kunne vært kortet ned en del. Jeg er ikke tilhenger av tradisjoner som eksisterer "bare fordi det er sånn", men liker tradisjoner som betyr noe og som blir tilpasset det folk kjenner er fint.
Jeg er nok ganske unorsk. Jeg liker folkelivet 17 mai. Jeg synes det er fint at det en dag i året finnes en dag hvor alt av stort og smått beveger seg ute. Vi har ingen andre slike fellesfeiringer her til lands. Alle de andre høytidene er religiøse eller politiske. 17 mai er for alle og det er viktige verdier vi samles om. Om folk flest hadde brukt dagen til å reise på landet eller til fjells hadde jeg synes det var trist. Jeg synes jo det er kjempestas å komme til en del andre land hvor det er opptog, parader og store gatefeiringer stadig vekk.
*bør flytte skjønner jeg*
|