Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Vis meg din bunad

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-05-12, 12:23   #81
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vis meg din bunad

Opprinnelig lagt inn av LoneLone, her.

Jeg har mørk blå Lundebydrakt. Det samme hadde min mor og hennes søster. Min mors bunad er ikke i bruk lengre, sydd inn til det ubrukelige. Jeg har overtatt sølvet inkludert en fin Pillarguri nål til å ha øverst. Jeg skulle ellers hatt Trønderbunad, min søster valgt en rød, jeg kunne nok likt en blå. .

Så trist! Men kan man sy om stakken til en cape f.eks? Evt. sy den om til en barnebunad? Broderiene er kanskje like fine, så kan man se på andre bruksområder?

Gammel 07-05-12, 13:24   #82
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Så trist! Men kan man sy om stakken til en cape f.eks? Evt. sy den om til en barnebunad? Broderiene er kanskje like fine, så kan man se på andre bruksområder?

Jo takk, den blir nok en jentebunad en kort periode. Min mor er mormor til 6 jenter, men tre av de er født samme år, så kanskje tre får gleden av å bruke den. Jeg har den hjemme, den er veldig pen, i str 34/36, med alt ekstra stoff klippet av. Sydamen på Flisa var helt oppgitt, skrekkeksemplar. Cape skal jeg tenke litt på, takk!

Mamma hadde en nydelig brodert linskjorte. Sydamen sa at de produseres lengre. Fikk en i syntet stoff, ikke min smak, men praktisk med småbarn. Vet noen om broderte lin skjorter til Lundebydrakten?

Gammel 07-05-12, 14:03   #83
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LoneLone, her.

Jo takk, den blir nok en jentebunad en kort periode. Min mor er mormor til 6 jenter, men tre av de er født samme år, så kanskje tre får gleden av å bruke den. Jeg har den hjemme, den er veldig pen, i str 34/36, med alt ekstra stoff klippet av. Sydamen på Flisa var helt oppgitt, skrekkeksemplar. Cape skal jeg tenke litt på, takk!

Mamma hadde en nydelig brodert linskjorte. Sydamen sa at de produseres lengre. Fikk en i syntet stoff, ikke min smak, men praktisk med småbarn. Vet noen om broderte lin skjorter til Lundebydrakten?

Så irriterende å få bunaden ødelagt . Regner med at det er vesten som er feilsydd, men jeg har sett bra resultater ved å legge inn ekstra stoff. Men hør med Tante Marie på Kongsvinger, (husflidsbutikken der), de har egne systuer. Jeg har ikke linskjorte til min bunad, den er i strykefritt stoff, veldig godt og luftig, ingen broderier, kun nupereller.
Hun som har sydd familiens bunader er dessverre ikke i drift lengre pga alder, hvilket dessverre ser ut til å være en trend i distriktet, men som sagt, hør med damene hos Tante Marie. Jeg vil tro du kan få 2 caper ut av en stakk, det er MYE stoff i den og den er i 2 deler.

Gammel 07-05-12, 15:10   #84
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Jeg har denne i grønt. Har vel knapt satt mine bein i Nordland fylke, selv om farmor er derfra. Men jeg har alltid syntes at det er Norges vakreste bunad, og jeg ble derfor veldig glad da min farmor sa at hun var for gammel til å gå gidde å drive med slanking , og jeg derfor kunne få overta bunaden hennes. I forhold til tilhørighet og sånn, så er det vel "Alt er lov så lenge det er arvet" som gjelder. Ekstra spesielt blir det også siden hun både har sydd den selv og giftet seg i den.

Har (heldigvis?) ikke kysen, og desverre ikke capen.
Er det forresten noen som vet om/hvordan det går ann å få kjøpt en gammel cape? Kjøper jeg en ny, nå, så vil det jo bli forskjell i fargene, og det blir vel ikke pent.

Gammel 07-05-12, 15:12   #85
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har også den blå Nordlandsbunaden. Og takk og lov har jeg cape også, veldig deilig siden det stort sett alltid er kaldt i mai. Synes det er en veldig fin bunad, selv om jeg banner stille inni meg over sjalet hvert år, det vil jo ikke ligge fint!

Gammel 07-05-12, 15:17   #86
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nyx, her.

Har (heldigvis?) ikke kysen, og desverre ikke capen.
Er det forresten noen som vet om/hvordan det går ann å få kjøpt en gammel cape? Kjøper jeg en ny, nå, så vil det jo bli forskjell i fargene, og det blir vel ikke pent.

Den som er original er vel i et annet stoff enn selve bunaden er den ikke?
Har virkelig ikke satt meg så godt inn i det da jeg hadde uoriginal cape til kjøpt noen år etter jeg fikk bunaden, men fargen matchet perfekt.

Gammel 07-05-12, 15:29   #87
Bean
Erfaren

Bean sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Bean er populærBean er populærBean er populær
Standard

Jeg har tromsbunad (uten kyse)

Gammel 07-05-12, 15:30   #88
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er min beltestakk, og det er faktisk meg på bildet også.
Livet på stakken er ikke det man vanligvis ser på beltestakker, det er en reproduskjon av et gammelt liv fra 1899.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-12, 15:48   #89
amo

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Lillesøs og meg i Hardangerbunadene våre.

*Poff*

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs

Sist redigert av amo : 07-05-12 kl 21:23.
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-12, 16:03   #90
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Den som er original er vel i et annet stoff enn selve bunaden er den ikke?
Har virkelig ikke satt meg så godt inn i det da jeg hadde uoriginal cape til kjøpt noen år etter jeg fikk bunaden, men fargen matchet perfekt.

Jo, den orginale capen er i ulldamask, mens selve bunaden er vel i klede.
Men så er det også noe med at de endret grønnfarge en gang i tiden, tror jeg, sånn at en grønn bunad sydd i dag ikke vil ha lik grønnfarge som min grønne bunad hadde da den var ny for 50 år siden. Tror jeg.
Men jeg kan jo kanskje sende en mail til Husfliden i Bodø og høre med dem hvor stor fargeforskjellen er?

Gammel 07-05-12, 16:10   #91
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nyx, her.

Jo, den orginale capen er i ulldamask, mens selve bunaden er vel i klede.
Men så er det også noe med at de endret grønnfarge en gang i tiden, tror jeg, sånn at en grønn bunad sydd i dag ikke vil ha lik grønnfarge som min grønne bunad hadde da den var ny for 50 år siden. Tror jeg.
Men jeg kan jo kanskje sende en mail til Husfliden i Bodø og høre med dem hvor stor fargeforskjellen er?

Det er mulig. Mamma sin gamle bunad hadde en helt annen farge enn min. Men hennes var sydd i et helt annet stoff. Hennes var kjempelett, mens min var blytung.

Gammel 07-05-12, 16:13   #92
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne har jeg nå.Jeg bruker den alltid med jakke til - synes den er finest sånn. Neste år blir det en slik det er bilde av nedenfor her en istedet for - så får mamma igjen sin. .

Det er ikke meg på bildene - jeg har rappet fra internetten.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-12, 16:15   #93
Note
Superduperaktiv

Note sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Note er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Her er min beltestakk, og det er faktisk meg på bildet også.
Livet på stakken er ikke det man vanligvis ser på beltestakker, det er en reproduskjon av et gammelt liv fra 1899.

Det der er virkelig den vakreste bunaden jeg noen gang har sett.

Note er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-12, 16:34   #94
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Helt utrolig at ingen har lagt inn min, siden halve Norge har den.

Jeg har blå Nordlandsbunad

Jeg har også blå nordlandsbunad. På 17. mai i år skal datteren min også ha det for første gang.

Gammel 07-05-12, 16:35   #95
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har den til høyre:

Jeg har forkleet som Pøbelsara viser frem.

Jeg skal få sydd meg denne trøya til i rustrødt:

Det er ganske praktisk med en varm og god jakke i Norge på 17. mai.
Dette er en Østerdalsbunad. Jeg elsker at den er så full av variasjonsmuligheter og så fargerik.

Gammel 07-05-12, 16:49   #96
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Helt utrolig at ingen har lagt inn min, siden halve Norge har den.

Jeg har blå Nordlandsbunad

Den blå har jeg også. Ikke kysa da, heldigvis. Går i planer om å skaffe meg capen da, men ny skjorte står øverst på prioriteringslista. *blitt mer barmfager siden konfirmasjonen*

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-12, 17:00   #97
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Like sant som at det snart er 17. mai, kommer bunadtråden opp. Jeg googlet etter bilde av min, og fikk opp fjorårets tråd

Jeg har denne, fra Åmli i Aust Agder. Jeg har grønt liv.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-12, 17:13   #98
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg "har" rød Romeriksbunad. Den er mamma sin - mormor broderte den til mammas konfirmasjon. Jeg har ikke fått den, men den passer ikke til mamma lenger, og jeg har nylig krympet meg inn i den. Den er trang, og jeg tror ikke jeg får spist særlig i den. Men jeg kommer meg inn i den.

Gammel 07-05-12, 17:42   #99
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Note, her.

Det der er virkelig den vakreste bunaden jeg noen gang har sett.

Den eneste gangen jeg har følt meg tilnærmet like fin som jeg gjør i beltestakken min er når jeg giftet meg. Når jeg kjøpte den sa de at dette var en WOW-bunad, og det stemmer, jeg ser at folk legger merke til den. Om de synes den er fin eller ikke er jo en annen sak, men jeg merker at den blir lagt merke til.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-12, 21:12   #100
Fjols

Fjols sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Geitrams, her.

Jeg har Lofotbunaden som jeg fikk til konfirmasjonen min:

Samme her.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:35.