|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spørsmål om barnebunadSpørs hva du mener med "legg i lengden"? Du kan fint justere lengen på selene men det skal ikke være mer enn en hengefald på stakken. Du kan selvsagt legge den opp ved å lage større brett i oppleggskanten nede, men ikke ved å lage flere hengefalder. Vidden er enkel å justete. Du spretter opp sømmen noen cm i hver side, lager en eller to falder litt dypere og syr inn livet tilsvarende. Det er vanskelig å forklare skriftlig, men en kjapp og grei sømjobb, egentlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Spørsmål om barnebunad
Dette var godt du sa, for det er et legg/ hengefald, da får jeg heller neste opp kanten nede. Hadde tenkt å lage en hengefald til, men da vet jeg at det ikke er riktig. Det skal gå helt fint. Må sette meg ned å se om jeg får til å justere vidden, selene ser jeg at jeg får til helt fint. Jeg syr endel ellers, så det bør vel være grei skuring. Tar alt for hånd med denne da, så jeg ikke ødlegger noe. Jeg tok noen bilder av jenta med den alt for store bunaden, og ser at når alt er i riktig proposjoner, så blir nok sølja fin som der er ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Høres bra ut dette! Det bøir nok så bra så!
![]() |
#4 |
![]() Sv: Spørsmål om barnebunadDet går helt sikkert fint. Det er ingen kunst å tilpasse en slik bunad, men det tar litt tid, iallefall det som krever håndsøm. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
![]() Sv: Spørsmål om barnebunadJeg har aldri vært borti røde ullstrømper til Rondastakk. Jeg er fra en av de bygdene der denne bunaden kommer fra og har Rondastakk selv også. Her bruker voksne svart strømpebukse og jenter enten svart eller hvit (gjerne med hullmønster). Det er en del 'feil" bruk av Rondastakk rundt om og det er synd. Den har mistet mye anseelse og mange ser på den som en litt annenrangs bunad |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
This is normal!
|
![]() Sv: Spørsmål om barnebunadJeg er veldig glad i Rondastakken. Min 7-åring er helt nydelig i den. Moren min har den i voksenstørrelse med svart jakke til og den er også kjempefin.
![]() |
![]() |
#7 |
Tradisjonelt sett har jenter kunnet bruke enten hvite "blondeforklær" eller svarte eller røde vevde forklær. Jeg vet ikke sikkert, men har en teori om at det hvite blondeforkleet er en slags "billigutgave" til barn. Det er langt dyrere med vevd forkle slik de voksne skal ha. Det er forresten også en del voksne som bruker helsvart forkle med en brodert blomsterbord på nå. Det er ikke så vanlig her i distriktet, men det kommer nok. Jeg har hjemmevevd (ikke av meg!) svartmønstret forkle og liker det best. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|