Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Spørsmål om barnebunad

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-05-12, 22:38   #1
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spørsmål om barnebunad

Spørs hva du mener med "legg i lengden"? Du kan fint justere lengen på selene men det skal ikke være mer enn en hengefald på stakken. Du kan selvsagt legge den opp ved å lage større brett i oppleggskanten nede, men ikke ved å lage flere hengefalder. Vidden er enkel å justete. Du spretter opp sømmen noen cm i hver side, lager en eller to falder litt dypere og syr inn livet tilsvarende. Det er vanskelig å forklare skriftlig, men en kjapp og grei sømjobb, egentlig.

Rondastakken skal ikke ha en veldig stor sølje og pass for all del på at den festes i skjorta og ikke på livet. Jeg vet ikke hvor stor jenta er, men min store 10åring bruker barnesølje selv om hun har stor sølje også.

Mansjettknapper lager du billigst selv. Kjøp tinnknapper (som brukes i strikkakofter osv) og to vanlige "skjorteknapper" (hvite eller blanke enkle knapper). Sy skjorteknappene fast bakpå tinnknappene. Det ser fint ut (skjorteknappen blir jo ikke synlig inni skjorta) og det fungerer utmerket.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-12, 22:42   #2
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Spørs hva du mener med "legg i lengden"? Du kan fint justere lengen på selene men det skal ikke være mer enn en hengefald på stakken. Du kan selvsagt legge den opp ved å lage større brett i oppleggskanten nede, men ikke ved å lage flere hengefalder. Vidden er enkel å justete. Du spretter opp sømmen noen cm i hver side, lager en eller to falder litt dypere og syr inn livet tilsvarende. Det er vanskelig å forklare skriftlig, men en kjapp og grei sømjobb, egentlig.

Rondastakken skal ikke ha en veldig stor sølje og pass for all del på at den festes i skjorta og ikke på livet. Jeg vet ikke hvor stor jenta er, men min store 10åring bruker barnesølje selv om hun har stor sølje også.

Mansjettknapper lager du billigst selv. Kjøp tinnknapper (som brukes i strikkakofter osv) og to vanlige "skjorteknapper" (hvite eller blanke enkle knapper). Sy skjorteknappene fast bakpå tinnknappene. Det ser fint ut (skjorteknappen blir jo ikke synlig inni skjorta) og det fungerer utmerket.

Dette var godt du sa, for det er et legg/ hengefald, da får jeg heller neste opp kanten nede. Hadde tenkt å lage en hengefald til, men da vet jeg at det ikke er riktig. Det skal gå helt fint. Må sette meg ned å se om jeg får til å justere vidden, selene ser jeg at jeg får til helt fint. Jeg syr endel ellers, så det bør vel være grei skuring. Tar alt for hånd med denne da, så jeg ikke ødlegger noe. Jeg tok noen bilder av jenta med den alt for store bunaden, og ser at når alt er i riktig proposjoner, så blir nok sølja fin som der er ja.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-12, 22:47   #3
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Dette var godt du sa, for det er et legg/ hengefald, da får jeg heller neste opp kanten nede. Hadde tenkt å lage en hengefald til, men da vet jeg at det ikke er riktig. Det skal gå helt fint. Må sette meg ned å se om jeg får til å justere vidden, selene ser jeg at jeg får til helt fint. Jeg syr endel ellers, så det bør vel være grei skuring. Tar alt for hånd med denne da, så jeg ikke ødlegger noe. Jeg tok noen bilder av jenta med den alt for store bunaden, og ser at når alt er i riktig proposjoner, så blir nok sølja fin som der er ja.

Høres bra ut dette! Det bøir nok så bra så!

Det er jo kjekt med ting som er ekte, ikke bare sånne juksegreier. Det er jo det.

Gammel 02-05-12, 22:51   #4
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Det går helt sikkert fint. Det er ingen kunst å tilpasse en slik bunad, men det tar litt tid, iallefall det som krever håndsøm.

Gammel 02-05-12, 22:57   #5
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Standard

Jeg har aldri vært borti røde ullstrømper til Rondastakk. Jeg er fra en av de bygdene der denne bunaden kommer fra og har Rondastakk selv også. Her bruker voksne svart strømpebukse og jenter enten svart eller hvit (gjerne med hullmønster). Det er en del 'feil" bruk av Rondastakk rundt om og det er synd. Den har mistet mye anseelse og mange ser på den som en litt annenrangs bunad
Sannheten er at dette er en av de eldste og mest autentiske bunadene vi har.

Gammel 02-05-12, 23:00   #6
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig glad i Rondastakken. Min 7-åring er helt nydelig i den. Moren min har den i voksenstørrelse med svart jakke til og den er også kjempefin.

Vår har svart forkle, men jeg ser at det også finnes hvitt. Vet du reglene/historien rundt dette, Lhi-My?

Og nå har jeg sjekket og jeg har sydd opp stakken på riktig måte. Det var da godt.

Gammel 04-05-12, 14:12   #7
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg er veldig glad i Rondastakken. Min 7-åring er helt nydelig i den. Moren min har den i voksenstørrelse med svart jakke til og den er også kjempefin.

Vår har svart forkle, men jeg ser at det også finnes hvitt. Vet du reglene/historien rundt dette, Lhi-My?

Og nå har jeg sjekket og jeg har sydd opp stakken på riktig måte. Det var da godt.

Tradisjonelt sett har jenter kunnet bruke enten hvite "blondeforklær" eller svarte eller røde vevde forklær. Jeg vet ikke sikkert, men har en teori om at det hvite blondeforkleet er en slags "billigutgave" til barn. Det er langt dyrere med vevd forkle slik de voksne skal ha. Det er forresten også en del voksne som bruker helsvart forkle med en brodert blomsterbord på nå. Det er ikke så vanlig her i distriktet, men det kommer nok. Jeg har hjemmevevd (ikke av meg!) svartmønstret forkle og liker det best.

Det er lange tradisjoner knyttet til de ulike mønstrene i de vevde forklærne og de som virkelig kan dette, kan også se hvor og ofte også av hvem forkleet er vevet. Det samme gjelder forøvrig også stoff og farger i de litt eldre stakkene og livene. Min konfirmasjonsstakk er hjemmevevd av plantefarget garn og hører nok til blant de siste stakkene som ble laget på denne opprinnelige gamle måten. Nå er det jo Husfliden som har overtatt og dermed er stoff og snitt 100% like. Det er litt trist, men slik er nå en gang utviklingen. Tidligere var det langt større mangfold i både farger og mønster (bredder på rutene på livet og stripene i stakken) enn det er nå. Hver bunadssyerske hadde sin egen lille hemmelighet med farger og vevteknikk og da ble det aldri helt likt. Min Rondastakk er laget av plantefarget garn og er langt mykere i fargene enn dagens Husflidenstakker. Min mors stakk er også sydd av plantefarget stoff og den er skarpere i fargene igjen. Jeg liker slike variasjoner og lokale varianter, men dette er helt borte nå. Ingen (som jeg vet om) plantefarger vevgarnet sitt lenger og de aller aller fleste syr nok av maskinvevet stoff fra Husfliden og da blir alle Rondastakker like.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:41.