Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Heimelaga brun saus - oppskrift?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-04-12, 08:37   #21
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Heimelaga brun saus - oppskrift?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg bruker jernpanne, og vil helt ubeskjedent skryte på meg fantastisk brun saus.

Jeg smelter smøret helt før jeg har i mel, og da har jeg skrudd ned temperaturen på forhånd. Så bruner jeg dette og har jeg i utkokt buljong til sausen er passe tykk. Noen ganger må jeg ha i litt sukkerkulør, men det varierer. Jeg krydrer med salt (ikke mye når jeg bruker buljong), pepper, knuste einebær, timian og noen skiver med brunost. Jeg har gjerne i en skvett fløte til slutt.

Vi lager nok veldig lik saus.

Gammel 25-04-12, 08:38   #22
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes det går raskere når jeg bruner smøret bittelitt før jeg har i melet. Men dette er vel en smakssak tenker jeg. Bruner ikke melet veldig mye heller, bare nok til å bli kvitt mel-smaken skikkelig og få litt lysebrun farge. Også justerer jeg eventuelt med sukker-kulør.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 08:47   #23
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker smør og mel og sper med buljong. Jeg bruner ikke melet, men bruker sukkerkulør. Jeg bruker derimot et lite beger med lettrømme i, og synes at det gir veldig god smak.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 08:59   #24
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruner smøret ganske mye før jeg tilsetter mel - så skrur jeg ned plata og da lager den seg mest selv - tilsetter buljong/stekekraft/noe som gir smak etter hva vi har til mat og krydder.
Aldri sukkerkulør. - Det går vel så raskt som posesaus synes jeg.

Gammel 25-04-12, 09:05   #25
cecix
Blekksprut

cecix sin avatar

cecix er populærcecix er populærcecix er populær
Standard

Henger meg på Tjorven og Niobe. Slik lærte i allefall jeg å lage brun saus på skolekjøkkenet for sånn ca 150år siden...:knirk knirk:
Sukkerkulør bruker jeg så og si aldri, og vi har ofte brun saus.

Gammel 25-04-12, 09:06   #26
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg bruker jernpanne, og vil helt ubeskjedent skryte på meg fantastisk brun saus.

Jeg smelter smøret helt før jeg har i mel, og da har jeg skrudd ned temperaturen på forhånd. Så bruner jeg dette og har jeg i utkokt buljong til sausen er passe tykk. Noen ganger må jeg ha i litt sukkerkulør, men det varierer. Jeg krydrer med salt (ikke mye når jeg bruker buljong), pepper, knuste einebær, timian og noen skiver med brunost. Jeg har gjerne i en skvett fløte til slutt.

Brunost er bra å ha. Jeg pleier å smake til med litt soyasaus også.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:08.