|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Rettssaken
Nei, jeg skjønner hva du mener. Jeg bare synes det er rart at så mange reagerer på at 21 år er for lite. Det er jo ingen hemmelighet akkurat at dette er maksstraffen i Norge. Og mener man det er så innmari lavt, er det rart (for meg) at man ikke har ment dette før også, og ønsket en debatt. Man vet jo aldri når Det Virkelige Grusomme kommer til å skje.
|
|
|
#142 |
|
Passiv
|
Sv: Rettssaken21 år skulle holde for de fleste. Og for de det ikke holder for så har vi forvaring. |
|
|
|
#143 |
|
Passiv
|
Sv: RettssakenNår det gjelder å latterliggjøre ham på grunn av stemmen og sånn - det er vel mest et behov for å se ham ufarliggjort som kommer til uttrykk. Jeg tror det er en ganske normal reaksjon. Så tar det litt vel av siden det er mange som reagerer og da er det fint å stramme inn igjen. Jeg har kommentert stemmen hans og sagt at den ufarliggjør ham - spydig formulert - og føler jeg er innenfor en grense jeg er bekvem med. |
|
|
|
#144 |
|
Ekvilist
|
Joa, du kan så si. Jeg skrev tidligere at jeg aldri har vært av dem som roper på høyere straffer, og da tenkte jeg vel mer av typen FrP. Jeg syntes definitivt 21 års sikring var for lite ved baneheiasaken, og jeg har alltid vært engasjert i forhold til straffenivå på seksuelle overgrep.
|
|
|
#145 |
|
Unik
|
|
|
#146 |
|
Like blid
Medlem siden: Jun 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: RettssakenNår jeg nå hører den "sparka" meddommeren uttale seg om dødsstraff, og det behovet han mener det er for det er jeg glad han ikke lenger er med i saken. |
|
|
|
|
|
#147 |
|
This is normal!
|
Jeg har fått et veldig dårlig inntrykk av ham. Han virker ikke særlig reflektert, synes jeg. Tydeligvis synes han oppmerksomheten han får er helt topp.
|
|
|
|
#148 |
|
Like blid
Medlem siden: Jun 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: RettssakenJeg er helt enig med deg, noen. Han er flåsete og tar ikke dette seriøst i det hele tatt. |
|
|
|
|
|
#149 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Sv: RettssakenJeg venter i grunn bare på at ABBs noenlunde sindige og "reflekterte" ansikt utad skal sprekke, og vise mer tydelig hvilken forvirret og ond mann han virkelig er. Jeg tror ikke han klarer å holde sin selvpålagte maske helt ut. |
|
|
|
|
|
#150 |
|
~~~~~~~
|
Jeg oppfatter vedkommende som en relativt "blåst" person. Bare det å takke ja til en slik oppgave som meddommer når han har skrevet det han har gjort i ett offentlig medium er jo helt utrolig. Forstår han i det hele tatt hvilke konsekvenser det kunne ha hatt dersom dette ikke hadde vært oppdaget? Breivik sa jo allerede første dagen at han underkjenner retten! Jeg anser det som viktigere enn noen gang av vi har en inhabil domstol som skal dømme han.
|
|
|
#151 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Apr 2012
![]() |
Sv: RettssakenJeg velger å kun se oppsummeringer en gang i blant. Han fortjener ikke mer av min oppmerksomhet. |
|
|
|
|
|
#152 |
|
flisespikker
|
Sv: RettssakenJeg synes det er overraskende ubehagelig å se bilder og referater av ham. Overraskende fordi jeg ikke trodde jeg ville reagere spesielt ved rettssaken - jeg har ikke tenkt så mye på det hele de siste månedene, og var knapt klar over når rettssaken skulle være før det ble et tema på jobben for et par uker siden. Jeg tror jeg er veldig vant til å ha en distanse til ting jeg leser og ting folk sier eller siteres på, og at jeg har ganske lav terskel for tullprat før jeg himler med øynene og gjør narr (gjerne bare mentalt, altså). Og ABB snakker jo bare tullprat, men jeg kan ikke gjøre narr av ham. Det er ingenting ved ham som er morsomt. Dermed har jeg på en måte ingen "modus" for å forholde meg til ham/saken - jeg kan hverken distansere meg eller latterliggjøre.
|
|
|
#153 |
|
~~~~~~~
|
Sv: RettssakenJeg syntes forklaringene hans etter lunsj idag har vært tøffe å lese.
|
|
|
#154 |
|
This is normal!
|
Dette var en veldig god beskrivelse av hvordan jeg har det også. Og jeg kan ikke fatte hvordan de etterlatte og overlevende klarer å komme igjennom dette.
|
|
|
|
#155 |
|
Unik
Sv: RettssakenJeg er faktisk overrasket over meg selv hvor distansert jeg er blitt til hele greia så langt i rettssaken. Jeg som gråt for ofrene da det hendte. Mens nå ser jeg bare en dustete pompøs fyr som virker ufarlig.
|
|
|
#156 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: RettssakenJeg er livredd for skumle menn med narsisistiske personlighetsforstyrrelser, så jeg synes han er skummel. Og patetisk, som tror han er den eneste som har Sett Lyset.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#157 |
|
Passiv
|
Sv: RettssakenJeg har ikke giddet å se på i dag jeg. Tror ikke jeg gidder heller. Jeg syns ikke han er interessant mer, og føler jeg har fått nok inntrykk av ham til at jeg skjønner mer av hvordan han er. Neste ting jeg er svært interessert i nå blir vel egentlig de psykiatriske vurderingene av ham. |
|
|
|
#158 |
|
flisespikker
|
Sv: RettssakenJeg tror ikke det er noe å få ut av rettssaken. Det er ikke noe å hente hos ham, hverken av innsikt eller anger. Det eneste positive jeg ser ved rettssaken, det er at vi i etterkant skal kunne si at "han fikk en ordentlig rettssak, vi opprettholdt reglene og prinsippene våre og forandret ikke på noe for hans skyld", og så skal vi kaste nøkkelen så langt vi kan og prøve å ikke tenke mer på ham.
|
|
|
#159 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2012
Ja, men det viser seg jo at vurderingen retten skal gjøre av gjentagelsesfare ikke er spesielt lett. På de ti årene forvaringsordningen har eksistert, har tre personer blitt dømt til forvaring to ganger. Dersom en person legger om strategien og gir inntrykk av å ha endret holdninger og atferd, kan det være svært vanskelig for retten å dømme videre forvaring. Dette har også vist seg i saker hvor holdninger og atferd ifølge psykologene ikke har endret seg, men retten velger å legge vekt på andre ting, som f.eks. skolegang og høyere alder.
Sitter du på forvaringsdom har du ekstremt mye å tape. Jeg har forøvrig ikke noe særlig tro på det der; vi har mange kriminelle i Norge som har gjort helt forferdelige ting, men vi har vel enda ikke sett noen bli drept for det.
Toska fikk 18 års fengselsstraff, ikke forvaring. |
|
|
|
|
|
#160 |
|
Passiv
|
Sv: RettssakenTakk for forklaringen, MS. Da skjønner jeg bedre dette med forvaring ja. |
|
![]() |
|
|