|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
I mål
|
Sv: Hvordan snakker vi med ungene om rettsaken
Det er jeg enig i. Jeg tenker at i det man lager situasjoner for dialog så vil barnet føle at det er ok å spørre hvis det lurer. Sånn sett synes jeg SuperNytt er veldig bra, for det er en naturlig situasjon å sitte sammen i sofaen, ikke så kunstig "nå skal vi snakke sammen". |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vi har valgt denne tilnærmingen. Junior har rett og slett ikke fått det med seg. Jeg nevnte for ham i sommer om han hadde hørt at det var en mann som hadde hatt en bombe som hadde ødelagt et stort hus, men det var ikke spesielt interesant syntes han. Så da lot vi det bli med det.
|
|
|
#43 |
|
bits and pieces
|
Sv: Hvordan snakker vi med ungene om rettsakenHmmm, kanskje jeg må på en liten fisketur med gutta i morgen for å hanke inn hva de eventuelt vet. De fikk med seg litt da det skjedde, men vi har ikke snakket stort om det etterpå og de har heller ikke spurt.
|
|
|
|
#44 |
|
I mål
|
Sv: Hvordan snakker vi med ungene om rettsakenJeg tror ikke barn under skolealder nødvendigvis får med seg mye av saken (selv om Tjorvens Knert fikk det), og jeg hadde ikke sagt mye om det til en femåring med mindre det kom opp. |
|
|
|
|
|
#45 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hvordan snakker vi med ungene om rettsakenPå vår skole var det flere elever og tidligere elever som var på Utøya. En håndfull ble skutt, men ingen døde. Dette gjør nok at barna får høre mer i skolegården enn andre steder, i tillegg til at vi faktisk hørte smellet. På grunn av alt dette har saken kommet veldig nærme og vi har hatt behov for å snakke endel om det.
|
|
|
#46 |
|
Drømmer
|
Sv: Hvordan snakker vi med ungene om rettsakenPoden på 5 år ser på supernytt sammen med oss, foreløbig har det ikke kommet så mange spørsmål, men kommer de så får han svar. |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Textrovert
|
Sv: Hvordan snakker vi med ungene om rettsakenNoe av det første niåringen min spurte om da han så ABB på skjermen, var hvorfor han hadde brunt hår. Han hadde jo hatt gult hår før. Så han må tydeligvis ha fått med seg bilder. Og så ble han veldig bestyrtet over at det gikk an å få stelt seg og klippet håret selv om man satt i fengsel.
|
|
|
#48 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Hvordan snakker vi med ungene om rettsakenJeg prøvde å fritte Guttungen (9) litt ut om hva han tenker i går. Det kom fram at han ser Supernytt på skolen, de snakker med læreren og "hva er det til middag, mamma?"
|
|
|
#49 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hvordan snakker vi med ungene om rettsakenMin eldste var veldig fascinert av bildene i sommer. Fordi Breivik ikke så ut som en "ond morder", bare helt vanlig. Det fikk vi en del fine samtaler rundt.
|
|
|
#50 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan snakker vi med ungene om rettsakenTenker og at geografi har noe å si her. Hvor i landet man bor og går på skole/ bhg. |
|
|
|
|
|
#51 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
Det var vesla og. Jeg ville først ikke la henne se bilder, da hun er så sart og lett får mareritt, men valgte å vise henne et bilde der han såg så vanlig ut som mulig. Ikke et bilde med uniform. Og vi og fikk fine samtaler rundt det at han ser vanlig ut. Og for vesla sin del så hjalp det på bildene hun hadde skapt selv i hodet sitt. |
|
|
|
|
|
#52 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Hvordan snakker vi med ungene om rettsakenGuttungen og er veldig opptatt av dette for tiden - hvordan ser mennesker som sitter i fengsel ut?
|
|
|
#53 |
|
Textrovert
|
Sv: Hvordan snakker vi med ungene om rettsakenGuttungen min trodde helt til nylig at alle de slemme hadde røde øyne. Først bare lo vi av det, helt til vi skjønte at han trodde det i fullt alvor. Da måtte vi ta en alvorlig prat.
|
|
|
#54 |
|
WF: Sausnebbet
|
Vi snakket litt med minsten nå, og han ville vite hvordan han slemmingen så ut. Vi fant et par bilder i avisa. "Han så helt vanlig ut. Han så ikke slem ut, men smilet hans var ikke snilt." På bildet var også forsvareren. Vi snakket om at når man har gjort noe galt, har man rett til å fortelle sin side av saken, og at forsvareren skal hjelpe til så det blir rettferdig. Det var en politimann på bildet også. Det var betryggende for minsten, for "politimannen passer på at ikke han slemme kan gjøre mere slemt". Enkelt og vanskelig på en gang. Vil ikke pushe for mange opplysninger på ungene, men samtidig skal de få den inforen de trenger for å forstå og bli så trygge som mulig i dette. |
|
|
|
|
|
#55 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Det er nettopp derfor jeg startet tråden. For å høre om hva andre unger er opptatt av og hva man svarer.
|
|
|
|
#56 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
|
|
|
#57 |
|
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
Jeg vet ikke hva som er riktig, men leser råd fra barneombudet og andre fagfolk og forsøker å tilpasse det til våre barn. Barneombudet sier at man skal godta at ungen føler det han gjør og ikke presse fram reaksjoner som ikke er der. Når barnet mitt i samtale sier at det ikke blir snakket om saken på skolen og nesten ikke har spørsmål og vi har gått gjennom temaer som hvorfor vi ikke bare kan kaste han i fengsel, at han har visse rettigheter (frisk luft, mat osv), hvor lang livstidsdom er og at han likevel kan bli sittende inne lenger, ja, da synes jeg ikke det er noen vits i å gjøre mer ut av det. Han kjenner ingen som er berørt, verken direkte eller indirekte.
|
|
|
|
#58 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Hvordan snakker vi med ungene om rettsakenMen Ullmor, hvordan vet du at unger lever upåvirket av det som skjer? Jøss, hvor i landet bor du? Nå vet jeg ikke hvor gamle ungene dine er men barn snakker jo om dette hele tiden etter min erfaring, særlig når vi voksene ikke er der. Det er mye de ikke forstår, mye de ikke vil snakke om, derfor er det viktig at vi som voksene tar det opp og hjelper de til å forstår og ikke minst oppklare masse masse faktafeil som barn har. Det er jo vanskelig for oss å ta inn over oss omfanget, da kan man jo tenke seg hvordan det er for barn. Sist redigert av Lisa : 18-04-12 kl 16:30. |
|
|
|
|
|
#59 |
|
I mål
|
Det er jo fordi barna ikke spør hvorfor i det hele tatt. Storebror hos meg tror jeg ikke forstår at det er noe "mer". Han forstår en bombe, han forstår at mange mennesker ble skutt og at det var veldig galt gjort. Han lurer ikke på noe særlig mer. Hvis han spør skal jeg selvsagt svare. Det er ikke sånn at alle små barn reflekterer spesielt over dette. En seksåring er ikke veldig stor. |
|
|
|
|
|
#60 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Ok, hvis barn ikke spør så er det jo greit men jeg har stikk motsatt erfaring. Andre barn i familien, yngste på bare 4 år var jo også veldig opptatt av hvorfor denne mannen var så slem. Det har liksom alltid vært det spørsmålet som har ligget der hele tiden. |
|
|
|
![]() |
|
|