Sv: Vondt i foten etter jogging
Jeg ble operert for 6 år siden og jeg hadde mye smerter når jeg gikk.
Dette skrev jeg året etter operasjonen. I første omgang prøver de med ortopediske innleggsåler. Det hjalp ikke meg.
Hos noen kan feilstillingen komme tilbake en tid etter opr så slett ikke hos alle er denne opr vellykket for.
Derfor er det svært viktig å ikke ha sko som trykker på siden av foten
Jeg ble operert for dette sist høst. Nå gjorde de et inngrep i tillegg også i selve ankelen som ikke hadde med det å gjøre.
Selve opr er normalt et dag kir. inngrep gjort i lokalbedøvelse. Det var helt ok synes jeg.
Beinet på siden av foten blir knekkt/saget over og sydd sammen. Gips ble deretter lagt på.
Det jeg ikke hadde regnet med var at jeg hovnet noe voldsomt opp under gipsen og fikk store smerter og høy feber. De mistenkte også at jeg muligens hadde en infeksjon slik at jeg måtte nedover annenhver dag i en periode. Jeg var maks uheldig for dette er ikke vanlig. Så ikke la deg skremme av dette.
Du må regne med å være ganske så redusert ei god stund etterpå. Og avhengig av hjelp de første dagene. Krykker må du ha og de kan være gode å ha de første ukene..
Selv 6 mnd etterpå får jeg ikke til å ha på mine gamle sko.
Før opr hadde jeg hatt vondt i selve halluxen i mange år og siden jeg før gikk svært mye i mitt arbeid så ble det nokså ubehagelig.
Det er sagt at det er gamle damer som har gått i for trange sko som får sånnt men det gjelder ikke alle. Noen bare får denne utveksten slik som jeg.
http://www.klinikkstokkan.no/ortoped...ux-valgus.html
Nå 6 år etter er jeg glad for at jeg tok denne operasjonen. Fortsatt er jeg litt øm når skoen trykker på så jeg er nøye med at skoene ikke er for trange. Har nok gått opp en str i sko. Ellers er foten helt fin og jeg er smertefri.
Sist redigert av Michelle : 15-04-12 kl 12:23.
|