Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Postens nye størrelsesregler

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-04-12, 13:20   #21
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Postens nye størrelsesregler

Irriterer meg jeg også. Sitter med endel fine klær og sko etter yngste som det hadde vært greit å få igjen litt for, men med nye sendepriser kan jeg jo ikke få solgt for mer enn portoen og da blir det for mye styr for ingenting. Så da blir det vel heller å gi bort til naboer. Sende uten sporing tør jeg ikke, brent meg en gang der og det er så leit.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 13:23   #22
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Men seriøst - prisene er helt drøye. Men å utøve forbrukermakt overfor en monopolist er ikke særlig enkelt.

De har jo bare monopol på sendinger under 50 g. Det må jo finnes konkurrenter på sendinger over? Ellers kommer de vel nå.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 13:24   #23
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

De har jo bare monopol på sendinger under 50 g. Det må jo finnes konkurrenter på sendinger over? Ellers kommer de vel nå.

Ja, det er vel noe. Kan man f.eks. bruke DHL osv? Dette er helt uutforsket for min del.

Gammel 12-04-12, 21:05   #24
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Idag traff jeg verdens hyggeligste mann.
"Åh, du har allerede målt dem? Ja, men det ser greit ut dette" (sammenligner noenlunde med sitt eget mål). "Ja, det må være greit. Vi kan da ikke ta helt av her heller. Wow, du har faktisk lagd ditt eget mål! (flirer)"
Jeg: "Nå var det fint å treffe deg for jeg har slitt litt med at noen ikke en gang prøver å få dem til å passe med grensen"
Han: "Akkurat ja. Ja, det er jo luft og slikt her. Det er komplisert dette, hehe. Men det er klart at hvis noen kontrollmåler andre steder underveis, kan man få straffeporto hvis jeg har sendt noe feil. Men dine ser fine ut"
Jeg: (iferd med å bli smørblid) "supert!"
(sur dame fra nabokassa som sikkert tror at vi krangler om målene stikker et digert pappmål lagd av Posten selv til ham "gi henne dette"! og mannen svarer "ja, nå har hun jo alt lagd sitt eget" )

Så nå er pakkene på vei og jeg har fått et nytt fin mål av Posten, som merkelig nok stemte med mitt eget (sitat mannen da jeg påpekte det: "ja, 7 cm er jo 7 cm det da.." - jepp, det trodde jeg også...). Jeg har da kastet mitt hjemmelagde.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 21:14   #25
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

De er helt utrolige på Posten.

På nettsidene deres reklamerer de med, og anbefaler til og med, gjenbruk av pappeskene sine, men 2 ganger har mitt lokale postkontor nektet å bruke eskene og tvunget meg til å kjøpe nye. Jeg er så utrolig fed up, men det sitter litt langt inne å begynne å bruke DHL/Tollpost etc. Og nå disse målreglene, det blir jo svindyrt å send de minste ting.

Genialt med hjemmelaget måledings.

Gammel 12-04-12, 21:15   #26
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Jeg fikk straffegebyr i dag jeg, for en pakke som posten selv har frankert. De mener da altså at den er større enn det den postansatte som frankerte den målte den til. Jeg tilter sammen med deg Apan, for dette er så idiotisk at jeg har ikke ord! Men jeg gir meg ikke, så jeg skal jammen krangle med dem om denne regningen her på 92 kr (= manglende porto + gebyr). Noen tips til hvordan gå frem? Ringe eller sende mail/brev?

Gammel 12-04-12, 21:20   #27
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Erica, jeg sendte mail til Bring da det samme skjedde meg. Jeg fikk beskjed om at fakturaen ble slettet med en gang. Du skal ikke måtte betale straffegebyr når det er Posten som har gjort feil. Det var ikke noe problem i det hele tatt.

Gammel 12-04-12, 21:21   #28
Stine-mor
Firebarnsmor

Stine-mor sin avatar

Stine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Erica, her.

Jeg fikk straffegebyr i dag jeg, for en pakke som posten selv har frankert. De mener da altså at den er større enn det den postansatte som frankerte den målte den til. Jeg tilter sammen med deg Apan, for dette er så idiotisk at jeg har ikke ord! Men jeg gir meg ikke, så jeg skal jammen krangle med dem om denne regningen her på 92 kr (= manglende porto + gebyr). Noen tips til hvordan gå frem? Ringe eller sende mail/brev?

Jeg mailet til en adresse jeg fant på nettsiden. Man skal ikke straffes når man har levert over disk. Jeg slapp uten noen diskusjon.

Gammel 12-04-12, 21:28   #29
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 21:30   #30
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Det der har skjedd meg også. Jeg bare sendte mail, og jeg fikk beskjed om at jeg selvsagt ikke skulle betale streffegebyr. Ja, også fikk jeg en beklagelse og alt mulig.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 21:32   #31
mina
Strikker

mina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Jeg slenger meg på inga, og synes posten tar seg horribelt godt betalt!
Jeg skvisa ut luft og styra verre for å få en pakke under 2 cm, men innen jeg kom til butikken var den selvsagt over...

Jeg blir grinete og får ikke lyst til å sende mer enn absolutt nødvendig ihvertfall. Har søstre på andre kanter av landet, og jeg vurderer å gjøre ferdig alle julegavene til vi møtes i sommer, for jeg tørvikke tenke på hvor mye det vil koste å sende.

Gammel 12-04-12, 21:38   #32
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kva er poenget? Er det reelt dyrare for dei å håndtere ein pakke på 3 cm. enn ein pakke på 2? Eller e det bare eit påskot for å få folk til å kjøpe eskene deira?

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 21:38   #33
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Men seriøst - prisene er helt drøye. Men å utøve forbrukermakt overfor en monopolist er ikke særlig enkelt.

Hmmm... Aner eg ein forretningsidé?

Gammel 12-04-12, 21:43   #34
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Kanskje de som selger vakuum-maskiner opplever oppsving i salg nå?

Det er jo helt håpløst dette. Det blir jo et pes å selge brukte saker da...

Gammel 12-04-12, 23:18   #35
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes det var helt kostelig da jeg fikk hentelapp i posten på en pakke som var blitt sendt til feil postkontor fordi avsender hadde skrevet ett siffer feil i postnummeret. Hentelappen hadde de altså klart å sende til riktig adresse likevel, mens selve pakken kom feil. (Det kan jo sikkert skje pga automatiske systemer som fungerer forskjellig for brev og pakker eller noe). Det som tok kaka var at det ville koste meg 100 kroner å få sendt pakken til riktig postkontor! OK, det var avsender som hadde skrevet feil tall på pakken, men man burde kunne stole på at posten får frem pakker når hele resten av adressen er riktig?!

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 23:22   #36
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Det gjorde min mor også, sendte en pakke fra post i butikk, de frankerte for henne. Likevel kom det regning. Hun har selvsagt skrevet klage, venter på svar.

Gammel 13-04-12, 08:25   #37
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Kva er poenget? Er det reelt dyrare for dei å håndtere ein pakke på 3 cm. enn ein pakke på 2? Eller e det bare eit påskot for å få folk til å kjøpe eskene deira?

Jepp, det er reelt dyrere for posten om pakkene er utenom standardstørrelse. Veldig stor andel av postsortering er automatisert, med minst mulig manuell inngripen. Om pakkene faller utenom standard størrelse passer de ikke inn i den automatiserte sorteringen og dermed må det mennesker inn og fikse. Arbeidskraft koster og det tar også Posten betalt for.

Gammel 13-04-12, 08:54   #38
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jepp, det er reelt dyrere for posten om pakkene er utenom standardstørrelse. Veldig stor andel av postsortering er automatisert, med minst mulig manuell inngripen. Om pakkene faller utenom standard størrelse passer de ikke inn i den automatiserte sorteringen og dermed må det mennesker inn og fikse. Arbeidskraft koster og det tar også Posten betalt for.

Eg ser forsåvidt den.

Gammel 13-04-12, 09:11   #39
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Det er min eneste kommentar. Og PIB??? My ass, drite og dra kan de!!!

Gammel 13-04-12, 09:14   #40
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Men det er jo SYKT at de har så lite monn å gå på i forhold til avvik på størrelse. Galskap I say.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:02.