Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Å lære seg å spille piano selv

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-03-12, 10:13   #1
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Å lære seg å spille piano selv

Det går, ikke sant?

Jeg har store planer om å få meg piano til bursdagen. Jeg pleier som regel å få det som jeg vil, så jeg antar at innen august er over vil det stå et piano her i stua. Digitalt, med vektede tangenter. (Gidder ikke stresse med stemming.)

Men jeg har aldri tatt en eneste pianotime i mitt liv. Jeg kan noen enkle akkorder i C-durskalaen. De samme som jeg kan grep til på gitaren. Målet mitt er å kunne bruke pianoet i jobbsammenheng (Barnehage) og "for gøy" hjemme. Spille og synge litt med ungene, og litt for meg selv. Men jeg må nesten lære meg noen flere akkorder, sånne med # og sånn. Finnes det noen fine nettsider eller bøker hvor slike ting står forklart? Og så fikk jeg beskjed av en venninne at jeg måtte lære meg å spille akkorder med venstrehånden, slik at jeg kunne spille melodi med høyre. Vistnok.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-12, 12:37   #2
lego
bygger
 
lego sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Ishavsbyen
Innlegg: 281
lego er litt kul
Standard

Sv: Å lære seg å spille piano selv

Har du øre for musikk så er det ikke noe problem.

Kjøp deg ei bok eller tre. Du finner sikkert noe på nett, men det er noe med å ha boka stående på pianoet.

lego er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-12, 12:45   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å lære seg å spille piano selv

Jeg er helt selvlært, har alltid hatt absolutt gehør og lærte meg selv å spille som toåring, kunne spille en sang etter å ha hørt den en gang. Jeg spiller ikke etter noter (men kan det sånn halvveis etter at jeg måtte lære meg å synge etter noter i Stavanger Symfonikor) men spiller på gehøret. Nå holdt jeg det ikke vedlike etter at jeg kom i tenårene dessverre, og nå har jeg jo ikke lenger piano heller. Men ja, det går an om man har øre for det og innehar litt talent, og du har jo musikalsk talent i massevis.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-12, 13:13   #4
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.299
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å lære seg å spille piano selv

Jeg lånte startbøker for barn på biblioteket. De tre første på denne lista.

Denne er også morsomt og enkel.

Jeg begynte med den andre, men gikk snart over til de første for å lære meg basic fingerplassering, samt å spille med to hender. Jeg holdt det dog ikke ved like etter året med musikk på skolen, så nå husker jeg nesten ingenting.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-12, 13:39   #5
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å lære seg å spille piano selv

Tusen takk for tips!

Jeg er nok ikke en Mozart, men et øre for musikk har jeg. Tror jeg. Jeg pleier å lære meg ting ganske raskt, og det tok ikke lang tid å lære det grunnleggende på gitar. De akkordene jeg kan har jeg delvis funnet utav selv, og delvis blitt vist av en klassekamerat.

Gleder meg til å få piano! (Jeg er faktisk så vant med å få det som jeg vil at eg nesten kan garantere at det blir et. Hvis ikke så ordner eg det selv. )

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-12, 13:41   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å lære seg å spille piano selv

Piano er en særdeles fornuftig investering. Jeg hadde jo et fra 1898 som jeg solgte, men det var jo mest et pønte-piano, selv om det gikk an å spille på det. Hvis jeg skal kjøpe meg et piano, skal det være nytt, evt digitalt. Men vi har ikke plass til det her, så det får bli når vi kjøper hus.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-12, 13:47   #7
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å lære seg å spille piano selv

Jeg har funnet et digitalt (Yamaha) på finn, fem år gammelt, til 4800. Må bare smiske noe jææsklig med mannfolket.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-12, 14:48   #8
lego
bygger
 
lego sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Ishavsbyen
Innlegg: 281
lego er litt kul
Standard

Sv: Å lære seg å spille piano selv

Dersom det er et DGX-620, så anbefaler jeg at du heller kjøper en annen modell. Den modellen har ikke skikkelige veide tangenter.

Gå for en Yamaha-modell med Graded Hammer Action, mere samme respons som på akustiske modeller.

lego er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-12, 15:05   #9
lego
bygger
 
lego sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Ishavsbyen
Innlegg: 281
lego er litt kul
Standard

Sv: Å lære seg å spille piano selv

Denne f.eks. FINN-kode: 33967116

http://finncdn.no/mmo/2012/3/vertica..._225143113.jpg

lego er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-12, 16:22   #10
Tante Sofie
Bladibladiblaah!
 
Tante Sofie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Innlegg: 1.484
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Å lære seg å spille piano selv

Kan anbefale Yamaha Clavinova!

Du kan enkelt lære deg å spele sjølv.
Eg vil anbefale å legge akkordane med høgre hand, og bass med venstre.
Då spelar du melodien med lillefingeren, og legg akkorden med dei andre fingrane på høgre hand. Då må du øve på å vri akkordane.

Dur: 2 trinn mellom 1. og 2. tangent, og 1,5 trinn mellom 2. og 3. tangent
Moll: 1,5 trinn mellom 1. og 2. tangent, og 2 trinn mellom 2. og 3. tangent
Når 1. tangent er den som akkorden har namnet etter.
C-dur: c - e - g
C-moll: c - eb - g
Osv...

__________________
05 - 06
Tante Sofie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-12, 16:23   #11
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å lære seg å spille piano selv

Hvor mye koster et sånt? Prisen betyr litt her...

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-12, 16:42   #12
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å lære seg å spille piano selv

Hva med dette?
http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=33823048

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-12, 18:01   #13
lego
bygger
 
lego sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Ishavsbyen
Innlegg: 281
lego er litt kul
Standard

Sv: Å lære seg å spille piano selv

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Hva med dette?
http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=33823048

Skal se på det når eg e hjemme fra Døgnvill.

lego er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-12, 18:16   #14
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å lære seg å spille piano selv

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Jeg er helt selvlært, har alltid hatt absolutt gehør og lærte meg selv å spille som toåring, kunne spille en sang etter å ha hørt den en gang.


Samme her. Jeg spilte masse piano en periode i tenårene og var så inn i det at jeg kunne høre hvilken tone det var når jeg dro ned i do. Kommer fra en veldig musikalsk familie og har en søster som er et supertalent innen sitt instrument, så dette er noe jeg tror man har (eller ikke har) genetisk i større eller mindre grad. Men tror nok også det kan trenes opp litt. Jeg har i alle fall glemt ekstremt mye....

Når man spiller en akkord så går som regel melodien på en av tangentene som er involvert. En G-akkord vil feks ha G i seg, og etterhvert vil du kunne lære deg å høre når du treffer. Jeg mener å huske at når man spiller akkorden tangentvis fra dypest til lysest, så vil det høres ut som en fanfare.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-12, 01:07   #15
lego
bygger
 
lego sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Ishavsbyen
Innlegg: 281
lego er litt kul
Standard

Sv: Å lære seg å spille piano selv

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Hva med dette?
http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=33823048

Fin pris på det. Sikkert godt nok i massevis for å begynne å spille på (og finere møbel enn den første din). Ville testet det ut hvis jeg var deg.

lego er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-12, 08:58   #16
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å lære seg å spille piano selv

Tja. Joda.

Kan du noter? Spiller du et instrument fra før? Har du øvingsdisiplin?

Jeg tror man kan bli habil, men ikke framifrå, ved å lære seg selv. Hvis man skal bli skikkelig god bør man definitivt utsette seg for andres innspill, kritikk og ros.

(Jeg holder på å lære meg selv å spille gitar, men jeg har et par andre instrumenter, mange mange års utøving, 3 år musikkutdanning og grunnleggende musikkteori i bunnen. det går helt greit og jeg kan spille en haug med sanger, men jeg ser at jeg ville profittert på å ha en som lærte meg tricks, maste på meg til å øve mer på fingerspill og som ga meg ros så jeg fikk pågangsmot til å spille mer.)

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-12, 09:06   #17
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å lære seg å spille piano selv

Jeg kan det helt grunnleggende innen noter. Nå har jeg ingen planer om å bli "skikkelig god", bare god nok til å kompe litt på barnesanger, og til å kose meg litt hjemme.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-12, 09:13   #18
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å lære seg å spille piano selv

Alt handler jo om motivasjon. Er du motivert nok, så kan du.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no