Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Om overgrepsdommer

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-03-12, 22:22   #1
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om overgrepsdommer

Det er ikke ofte jeg begynner å gråte av å lese nyheter. Jeg er ganske herdet, men dette som jeg leste i dag tidlig gav meg en skikkelig reaksjon. Jeg har ikke allverdens tillit til at rettsystemet fungerer for dem som anmelder overgrep, men at det skal gå an at en person blir dømt og får gå fri på slike premisser er helt horribelt. Vi kan da ikke ha det sånn?
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...i-6795211.html

Disse var mindreårige da overgrepene ble begått mot dem.
Retten mener at det er fare for nye overgrep begått av denne personen.

Vedkommende går fri.

Her er det en rekke oppegående mennesker. Hva kan vi gjøre? Jeg tenker litt på å jobbe inn mot de politiske miljøene.
Har rettpsykiatrien for mye makt her i Norge?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-12, 22:27   #2
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Om overgrepsdommer

Fy faen. Nå ble jeg helt satt ut her.
Jeg forstår hva det står. Men jeg skjønner ikke at det går an. Virkelig ikke.

  Svar med sitat
Gammel 29-03-12, 22:31   #3
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Om overgrepsdommer

Jeg tenker at det ikke er rettspsykiatrien som er problemet i saken som beskrives, men hvordan lovteksten er utformet.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-12, 22:35   #4
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om overgrepsdommer

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Jeg tenker at det ikke er rettspsykiatrien som er problemet i saken som beskrives, men hvordan lovteksten er utformet.

Ja lovteksten er det viktige og det er lovverket som må endres, men har ikke lovverket gitt psykiatrien for mye makt? Psykiatrien gjør bare det de må gjøre, men det kan umulig være særlig OK å sitte med den vurderingen og vite at det vil medføre at vedkommende i praksis blir "fri".

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-12, 22:38   #5
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Om overgrepsdommer

Slik jeg forstår dette så har det vært avgjørende at påtalemyndigheten ikke har gjort nok for å få saken for retten før etter flere år - hvor det ikke har vært nye overgrep.

Men dette vekker igjen en diskusjon jeg mener at må tas på når man skal miste retten til å bevege seg i samfunnet.

  Svar med sitat
Gammel 29-03-12, 22:45   #6
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om overgrepsdommer

Jeg tenker at denne "sinnssyk i gjerningsøyeblikket"-vurderingen må endres slik at den kun gjelder når det er en klar link mellom sinnssykdommen og ugjerningen som er gjort. Det er kvalmende når man kan ha gjort en bevisst, viljestyrt handling og ikke straffet fordi man har en sinnssykdom som i og for seg ikke har noen direkte link til handlingen.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-12, 22:49   #7
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Om overgrepsdommer

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg tenker at denne "sinnssyk i gjerningsøyeblikket"-vurderingen må endres slik at den kun gjelder når det er en klar link mellom sinnssykdommen og ugjerningen som er gjort. Det er kvalmende når man kan ha gjort en bevisst, viljestyrt handling og ikke straffet fordi man har en sinnssykdom som i og for seg ikke har noen direkte link til handlingen.

Det er jo fullstendig idiotisk.

  Svar med sitat
Gammel 29-03-12, 22:50   #8
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Om overgrepsdommer

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg tenker at denne "sinnssyk i gjerningsøyeblikket"-vurderingen må endres slik at den kun gjelder når det er en klar link mellom sinnssykdommen og ugjerningen som er gjort. Det er kvalmende når man kan ha gjort en bevisst, viljestyrt handling og ikke straffet fordi man har en sinnssykdom som i og for seg ikke har noen direkte link til handlingen.

Loven må så absolutt endres!

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-12, 08:01   #9
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.663
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Om overgrepsdommer

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det er jo fullstendig idiotisk.

Ja, og såvidt jeg husker temmelig unikt for Norge.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-12, 08:07   #10
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.390
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Om overgrepsdommer

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Ja, og såvidt jeg husker temmelig unikt for Norge.

Jeg sitter med en følelse av at det er viktigere å beskytte overgriperen enn ofrene. Snillisme på sitt dummeste.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-12, 08:09   #11
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.215
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om overgrepsdommer

Det er helt, helt forferdelig opprørende og jeg fatter ikke at vi kan ha lover som tillater sånt å skje.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-12, 15:20   #12
Moia
Feil planet
 
Moia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
Innlegg: 505
Moia er litt kulMoia er litt kul
Standard

Sv: Om overgrepsdommer

Hvilken signaleffekt tror rettsvesenet en sånn dom vil ha overfor andre overgripere?
Hvilket lettvint "Get Out of Jail Free" kort det er for kriminelle å si seg "sinnsyk i gjerningsøyeblikket". Alt ansvar for egne handlinger faller bort - og ingen straff kan gis.

Ikke rart ofre kvier seg fra å pine seg gjennom slike rettsaker - når det er så lett for gjerningsmann å sno seg unna.

Håper denne saken skaper nok debatt til at lover blir endret. Det skal da virkelig ikke være sånn!

Moia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no