Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Avokado

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-03-12, 01:47   #21
Lissann
Nybegynner

Medlem siden: Nov 2011
Lissann har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Avokado

Opprinnelig lagt inn av Vito, her.

Jeg er veldig glad avokado, og har kjøpt masser av det før, men nå har jeg gitt helt opp for de er jo alltid dårlige jo.
Bruker å kjøpe de 2 pk med spiseklare, og som oftes er begge svarte og ekle inni, uansett hvor bra de kan kjennes ut utenpå.
Noen andre som har samme problemet?

Jeg kjøper aldri avokadoer i 2 pk, akkurarat fordi den ene alltid er dårlig. Gjelder forresten for alt som ikke er i løs vekt synest jeg f.eks klementiner , løk, parika o.s.v. tror det er levrandørenene sin måte å hente inn fortjenseste på. Prøv forresten Avokado med bare salt på- et herlig mellom måltid

Lissann er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-12, 02:09   #22
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På brød sammen med blåmuggost, og med litt pepper kvernet over.

Gammel 17-03-12, 02:20   #23
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I smoothies, som pålegg med havsalt og pepper på (og gjerne med annet pålegg under). Lager også masse, masse guacamole. Jeg har lyst å prøve å lage mousse og kakefyll med avokado, det skal visst være godt.

Gammel 19-03-12, 18:22   #24
leile
Nybegynner

Medlem siden: Mar 2012
leile har et hav av muligheter foran seg
Standard

elsker avocado! på brødskiva, i salat, på knekkebrødet, med pålegg som cottage cheese, makrell i tomat. i guacemole! MMM!

leile er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 18:32   #25
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spiser halv avokado hvor steinen er tatt ut på med sitronsaft og sukker oppå.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 18:49   #26
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

I smoothies, som pålegg med havsalt og pepper på (og gjerne med annet pålegg under). Lager også masse, masse guacamole. Jeg har lyst å prøve å lage mousse og kakefyll med avokado, det skal visst være godt.

Det er helt nydelig til kake NAM!
http://ninabakke.blogspot.com/2011/0...usse-kake.html

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 20:23   #27
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker det i salat, men kjøper det ikke så ofte.

Vi har en oppskrift på en smoothie med avokado, egg, appelsin, jordbær og noe andre greier (melk eller yoghurt?) som er helt nydelig. Den har vi laget en del ganger.

Gammel 19-03-12, 21:06   #28
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker avocado i "alt", men har problemer med at holdbarheten er så kort at man må spise opp hele på en gang eller kaste resten. Det er jo synd. Jeg greier ikke en hel avocado alene til hvert måltid, og ingen andre enn meg spiser det. Jeg har prøvd diverse triks som tett plast, ta vare på steinen etc, men den må kastes etter få timer.

Hva gjør dere med sånt?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 21:09   #29
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ta en stor boks mais, hell hele greia i en gryte og kok opp til maisen er mør og vannet nesten kokt bort. Avkjøl litt.
Mos en avokado eller to.
Bland mais, avokado, salt og spisskummen, og litt chili hvis du liker. Evt. litt småhakket løk også. Smak godt til med saltet, det er en balanse der som blir Kjempegod når du treffer

Gomle i vei, det er godt!!!

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 21:13   #30
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg bruker avocado i "alt", men har problemer med at holdbarheten er så kort at man må spise opp hele på en gang eller kaste resten. Det er jo synd. Jeg greier ikke en hel avocado alene til hvert måltid, og ingen andre enn meg spiser det. Jeg har prøvd diverse triks som tett plast, ta vare på steinen etc, men den må kastes etter få timer.

Hva gjør dere med sånt?

Jeg sparer halv avokado i kjøleskapet hele tiden, jeg. Jeg bare skjærer vekk et løvtynt lag der den er blitt tørr utenpå. Oppbevarer den med steinen i.

Sist redigert av Mrs. Longbottom : 19-03-12 kl 21:22.
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 21:14   #31
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nå har jeg tatt rådet over her og kjøpt et nett med avokadoer, 2 ligger i vinduskarmen til modning og jeg venter i spenning. Har nå ventet i 2 dager men de er like knallharde.

Gammel 20-03-12, 14:10   #32
leile
Nybegynner

leile har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hva gjør dere med sånt?

Jeg legger også avocadoen i kjøleskapet (med steinen i) med aluminiums- eller plastfolie rundt. Har hørt at sitronsaft på også hjelper.
Noen ganger når jeg spiser avocado bruker jeg også å starte med å ta av "topplokket" og luke ut avocadoen uten å skjære den helt opp. Dette synes kjæresten min er ganske morsomt. Vet ikke om det er mulig å skjønne hva jeg mener, men det funker bra

leile er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-12, 14:44   #33
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg elsker avokado, men har dessverre funnet ut at jeg ikke tåler det.

Jeg har brukt det mest som pålegg alene med pepper eller med for eksempel tomat. Ellers har jeg laget en slik røre av hakket avokado, tomat, rødløk, diverse urter og litt olivenolje og brukt sammen med spekeskinke til bruschetta.

Gammel 20-03-12, 20:47   #34
de2beste
Nybegynner

de2beste har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Mest til guacomole

Men også i salat. Dessuten er det godt å skive det opp å ha på brødskiva
Med litt pepper på.

Enig i alt! Jeg elsker å ha avokado på skiven med ost og skinke på

de2beste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-12, 22:12   #35
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tok tipset her inne og kjøpet et nett med avokadoer på obs.
Det er jo genialt jo! Alle var riktig nok knallharde, og de første måtte ligge nesten en hel uke fremme på benken før de var klare for spising, men ikke en eneste har vært brun og stygg! *strålende fornøyd*

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:22.