Sv: Diettens første dag. Lettere :urk:
I stede for å tenke på SCD som "hoved diett" må du tenke på LOD som hoveddiett og deretter gjør oppskriftene SCD vennlige..
Eks frokosten i dag: arme riddere av kamps brød, hjemmelagd mandelmelk (u. tilsetningsstoffer), kanel og litt most banan.
Lag kokos/linfrø brødet i stede for mandel brød
Mandelmelk = kokosmelk? utvannet juice? melkesyre gjæret juice? (bra for magen..)
Kanel = Begrens mengden kraftig eller brukt kanel ekstrakt (kjøpes i kapsler fra Iherb, de er super lave)
Banen = OK.
Den andre dagen
Frokost: Kokt egg, melon, kyllingbryst, hjemmepresset fruktjuice (mango, gulrot, vann og tilsatt banan med stavmikser)
Melon er kjennerelt lav, vannmelon er lavere enn cantiloupe melon.
Mango inneholder ca 7 per 100g. Gulrot er høy så da bør du bytte ut gulrot med enn annen ting som er lavere, eks eple?
Banen er ikke spesielt hø.
Lunsj (skolelunsj): Brød (muffinsskiver) med fiskerogn og hjemmelagd pæremos med kanel til smørepålegg. Et passe stykke makrell. Selleri og paprika. Hjemmelagd bringebærgele med vaniljesaus laget på kokosmelk og vaniljestang.
Muffinsskiver = Lag med kokosmel/linfrø.
Fiskerogn = ok.
Pæremos = noen er høye andre er lave. (Denner er lav bosc pære er lav, er den som er vanligst i norge)
Kanel = samme som over, bruk heller kanel ekstrakt
Makrell = Ok
Bringebær gele med vaniljesaus - Kan du bruke blåbær eller jordbær? Blåbær er lavest. (Så vil jeg gjerne ha oppskrift på vaniljesausen!)
Ettermiddagsmat (skolemat nr 2): erter, kjøtt& flesk (fra Trondhjems-et-eller-annet. Tror det skal funke fortsatt, må lese innholdsfortegnelsen. Det er forøvrig også fiks ferdig lavkarbomiddag i en fei)
Innholder er SCD tillatt men ertene er ikke bløtlagt i 24 timer så fremgangsmåten er ikke SCD tillatt, men en del opplever å tåle det for det om. Oksalat messig er den OK (erter er lave)
middag/kveldskos: brokkolimyntesuppe med kokt kylling og ingefær til middag , og gulrotkake (med gulrot og kokosmel) til dessert.
Hva mer er oppi suppen?
Brokkoli er ikke høy, kylling er OK. Ingefær er litt høy, men jeg tviler på at du har 100gram oppi..
Gulrot kan byttes med gresskar http://nourishedkitchen.com/coconut-flour-cake/
Voila! så er dagen lav oksalat 
Gir du kalsium sitrat før måltid? (kapsler/tabletter må gies 20-30min før, pulver rett før).
Det kan hjelpe til å binde oksalater vist måltidet er litt høyt.
Jeg har en hel haug med filer hvor oppskriftene er lav oksalat og de fleste veldig enkle å tilpasse til SCD, men får ikke lastet de opp her. Kan evt sende de på mail til de som vil ha, vist jeg ikke finner en annen mtåe å få lastet de opp på 
|