Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Skjønnlitterær bok om psykiatri, trenger tips

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-12, 11:39   #21
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skjønnlitterær bok om psykiatri, trenger tips

Jeg leste også Jeg lovet deg aldri en rosenhage da jeg var veldig ung, og likte den godt. Mellom ordene også.

Ellers er Sylvia Plaths The Bell Jar (Glassklokken) en mulighet, kanskje?

Og så merker jeg meg at ingen har nevnt One Flew Over the Cuckoo's Nest (Gjøkeredet).

Gammel 06-03-12, 11:43   #22
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Hvor skal du?

Se prikk.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 11:46   #23
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Tror jeg begynner med I never promised you a rosegarden, ser ut som om biblioteket har den inne.
Men ser ikke bort fra at jeg leser flere av bøkene, det er et interessant tema.

-Pippi
Gammel 06-03-12, 11:59   #24
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Se prikk.

Lykke til

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 12:55   #25
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Fristen av Simon Flem Devold er god. Den handler om ei schizofren jente som tar kontakt med forfatteren og sammen skriver de bok.

Bøkene om Elling av Ingvar Ambjørnsen sier mye om ensomheten som ligger i å være annerledes. Dette er universelt og noe som snakkes lite om, desto viktigere er det. Bøkene gir en bedre innsikt enn filmene.

Jo fortere jeg går jo mindre er jeg av Kjersti Annesdatter Skomsvold sier også mye om ensomhet og hva den kan føre til.

Denne siste boka sier noe om det rare og såre som ledes ut av en dyp ensomhet og usikkerhet på hvordan man skal oppføre seg. Det er en snodig bok som kan lese fra mange perspekitver. Jeg synes det er viktig å se denne naturligheten og ikke se seg blind på diagnoser. Diagnose og symptomer er det minste, mennesket er alltid mye større enn det som ikke virker.

Nå stoppet det helt opp for meg, kommer kanskje på mer senere. Det skrives også mange gode blogger om temaene.

Gammel 06-03-12, 12:57   #26
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kan godt donere bort denne:
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...oduktId=107751

Tror knapt jeg har grått så fælt av en bok noen sinne.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 12:58   #27
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig, Ellingbøkene er veldig bra og har en helt annen dybde enn filmene.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 14:11   #28
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg vil virkelig anbefale boken "Jeg vil ikke dø, jeg vil bare ikke leve" av Ann Heberlein.
Boken er selvbiografisk og er til tider veldig tøff å lese. Vi følger Ann gjennom hennes nedturer og hennes manier som bipolar.
Anbefales på det aller sterkeste. Utvilsomt en av de aller beste bøkene jeg noen gang har lest og jeg gråt meg gjennom mye av boken.
I etterkant av utgivelsen har det kommet mange reaksjoner på at boken ikke burde vært utgitt ettersom den ble sendt til forlaget da hun var alvorlig depressiv. Boken burde leses av alle. Den gir et unikt innblikk i livet til ett menneske som tidvis er så dårlig at hun tviler på om hun overlever natten.

http://bokelskere.no/bok/jeg-vil-ikk...e-leve/193143/

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 14:51   #29
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Standard

Takk for tips, Knerten. Den skal jeg definitivt lese.

-Pippi
Gammel 06-03-12, 14:59   #30
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

"Psykosens verden" er en fagbok, men verdt å få med seg. Den er skrevet med utgangspunkt i en schizofren kvinnes historie - som hun har skrevet ned via lapper til to venninner gjennom ti år. Unik mulighet til å få innblikk i hennes verden fra innsiden. Kvinnen som skrev disse lappene har i etterkant av boken stått frem i bla "Sykepleien". I boken skriver hun under pseudonym.

Gammel 06-03-12, 15:02   #31
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Skal du i praksis i Oslo? Eller kan man velge Akershus nå som skolene er slått sammen?

Gammel 06-03-12, 15:02   #32
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...oduktId=107751

Den er grusom. Dessuten er dette rimelig sært, og ikke en så vanlig diagnose som en del av det andre som nevnes her.

Gammel 06-03-12, 15:13   #33
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Den er grusom. Dessuten er dette rimelig sært, og ikke en så vanlig diagnose som en del av det andre som nevnes her.

Ah, ok. Da er det kanskje andre ting som bør leses.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 15:16   #34
tante Veronica
Superduperaktiv

tante Veronica sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
tante Veronica er litt kultante Veronica er litt kultante Veronica er litt kul
Standard

Ser du har fått mange gode forslag her. Kan også bare anbefale Jeg lovet deg aldri en rosenhage av Hannah Green.

Litt usikker på om denne faller innenfor det du spør etter, men jeg kan også anbefale en nydelig bok som heter Til Gabriel, av Halfdan W. Freihow. En fortelling i brevs form fra en far til sønnen som er er autist og i tillegg har AD/HD. Faren forsøker å forstå sønnen og han beskriver gleder og sorger forbundet med det å ha et så annerledes barn.

tante Veronica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 19:35   #35
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Standard

Har vært på biblioteket og fått lånt boken av Green, boken til Heberlein fant vi ikke så den får jeg etterhvert.

Jeg tror jeg så den boka på biblioteket, Babe. Da skal jeg plukke den med meg neste gang.

-Pippi
Gammel 06-03-12, 20:05   #36
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Babe, her.

"Psykosens verden" er en fagbok, men verdt å få med seg. Den er skrevet med utgangspunkt i en schizofren kvinnes historie - som hun har skrevet ned via lapper til to venninner gjennom ti år. Unik mulighet til å få innblikk i hennes verden fra innsiden. Kvinnen som skrev disse lappene har i etterkant av boken stått frem i bla "Sykepleien". I boken skriver hun under pseudonym.

Denne kjøpte jeg og brukte som selvvalgt pensum da jeg var i psykiatripraksis, og likte den veldig godt.

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...=144727&rom=MP

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 20:08   #37
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Det var noen i kullet mitt som valgte å lese denne boka. Utfra deres beskrivelse så kommer jeg aldri, aldri til å lese boka, jeg holdt på å kaste opp da de fortalte fra den.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-12, 00:35   #38
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sofi Oksanen si Stalins kyr er ei sterk bok om utvisking av identitet og spiseforstyrrelser. Elles kan eg skrive under på En dåre fri.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-12, 09:48   #39
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=107751

Grusom lesning. Forferdelig når hun beskriver overgrepssituasjonene. Men absolutt en god bok

Gammel 09-03-12, 10:51   #40
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av tante Veronica, her.

Litt usikker på om denne faller innenfor det du spør etter, men jeg kan også anbefale en nydelig bok som heter Til Gabriel, av Halfdan W. Freihow. En fortelling i brevs form fra en far til sønnen som er er autist og i tillegg har AD/HD. Faren forsøker å forstå sønnen og han beskriver gleder og sorger forbundet med det å ha et så annerledes barn.

Til Gabriel er en barnebok om adopsjon. Den boken du forteller om heter Kjære Gabriel.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:06.