Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Kasias krimskrams

Facebook og dialekt

Kasias krimskrams Lenker, tester, vitser og andre kuriositeter

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-12, 16:20   #11
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg har tydeligvis dårlig vurderingsevne, for dette forstår jeg ikke helt. Kan jeg tolke det som at du a) er lærer, men at b) du ikke er enig med meg i at dårlig språk i sosiale medier som FB og rosablogger og sms-språk har en negativ innvirkning på ungdommens språkutvikling?

Vel, jeg kan godt grunngi uttalelsen min:Jeg har jobbet med elevtekster i mange år og jeg ser helt klart en negativ utvikling når det gjelder bruk av forkortelser, muntlig språk og slang i det elevene produserer. Selv om det ikke står i læreplanen for vg.skole, kutter jeg alltid bort den noen av timene som etter planen burde gått til f.eks diktanalyse for å få på plass grunnleggende ferdigheter i skriftlig norsk. Dette burde de ha lært på i grunnskolen, men ganske mange tror faktisk det er greit å skrive "den greia" i stedet for reklameannonsen og Hallaien i en søknad når de kommer på videregående. Jeg har stort fokus på sjanger- og mottakerbevisshet fra dag en, for det er ofte der det skorter. Bruker man samme språk i en formell mail som vi gjør i en sms til en kompis? Bør man lese ekstra nøye gjennom tekster som skal nå avsendere man ikke kjenner godt?
Jeg har null problemer med å tro på Mavericks beskrivelse av søknadene hun mottar. Jeg blir beskyldt for å være streng når jeg sier at en søknad helst ikke bør inneholde en eneste skrivefeil og at det skal være en formell tekst, og jeg råder dem til å få andre til å lese gjennom hvis de ikke føler seg kompetente selv.
-Blææh, de skjønner jo hva vi mener da, rine," sier de og himler med øynene. Da pleier jeg å spørre om de ville ansatt en person a) ikke har giddet å sette seg inn i hvordan en søknad settes opp og b) ikke tar seg bryet med å lese gjennom den og fjerne de groveste skrivefeilene.
-Herlighet, det kan jo hende man kan gjøre en god jobb likevel, fortsetter elevene.
-Jupp, sier jeg, det kan hende, men mest sannsynlig har du gjennom en slett søknad gjort en så dårlig førsteinntrykk at du aldri får sjansen til å vise hva du er god for. Harde fakta på bordet, altså.

Jeg er enig med deg i at det er bedre at en elev uttrykker seg skriftlig på FB enn at han aldri skriver noe i det hele tatt, men samtidig er akkurat det en ganske søkt problemstilling. De fleste elever uttrykker seg jo "all over the place," men det sier seg selv at når de får 70-80 % av den skriftlige inputen sin fra FB, Tone Damlie Aaberges twitter-profil og rosablogger så blir de påvirket. Negativt. Den ene romanen og de få novellene og artiklene vi leser gjennom et skoleår veier ikke opp for daglig påvirkning gjennom søppelsspråk i sosiale medier. (FP er et hederlig unntak, mulig jeg bør introdusere dem for dette. )
Jeg har fremdeles ikke skjønt om du er lærer eller ikke, og jeg skjønner faktisk ikke hvorfor du blir så fornærmet når jeg spør om det? Innlegget jeg har quotet ditt vitner i alle fall ikke om at du har lest særlig mange tekster fra den gjennomsnittlige elev, men det kan jo hende du jobber på en eliteskole? Hvis poenget ditt er at jeg leser med vrangblillene på og leter aktivt etter feil hos elevene, så gjør jeg selvsagt ikke det. De får sikkert med seg positive ting fra FB-tilværelsen også, men jeg mener faktisk at skriftspråket er i fritt fall og at FB og andre sosiale medier må påta seg en del av skylden for det.

Jeg tenker at du svartmaler bittelitt. Jeg var ikke særlig moden på videregående, eller i hvert fall ikke de to første årene, men det kom seg. Jeg skjønner at det kan være lett å miste troen på dagens ungdom når man jobber i vgs for jeg husker mye rart fra den tida jeg også, og når man i tillegg leser at 1 av 4 dropper ut og 1 av 10 ikke kan lese skikkelig når de går ut av ungdomsskolen så er det sikkert ikke greit å beholde håpet.

Når det er sagt så hørte jeg svært lite om sms-språk og dialekt som problem blant studentene når jeg startet på høgskolen, og så heller ikke noe til dette problemet i utallige samarbeidsprosjekter med ulike medstudenter. Det er klart man må øve seg på å skrive gode faglige tekster, men det var ingen som prøvde seg med verken dialekt eller sms-språk i dem.

En annen ting, tror du ikke elevene dine lærer ute i det virkelige liv også? Dersom de skriver jobbsøknader på dialekt og dermed ikke blir innkalt til intervjuer så vil det antageligvis gå opp for dem at de gjør noe feil i søknaden og be om hjelp. Det jeg mener er at språkbruk på en måte har sin egen retteinnstans. Man må bruke språket i forhold til gjeldene normer og regler for å oppnå det man ønsker og jeg tror ikke at det er de svake elevene på vgs som setter normen. Dermed vil ikke skriftspåket nødvendigvis være i fritt fall selv om du opplever at vgs-elever ikke er særlig gode språkbrukere enda.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:25.