Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Kasias krimskrams

Facebook og dialekt

Kasias krimskrams Lenker, tester, vitser og andre kuriositeter

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-03-12, 12:00   #181
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Men jeg vil jo bare også nevne at noen dyslektikere syns dialekt er lettere, selv om nok de fleste syns det er enklest med bokmål/nynorsk.

Seriøst? Kjenner du noen dyslektikere som spesifikt sier at det er lettere å lese dialekt enn rent bokmål? Det har jeg aldri hørt om. (Jeg benekter ikke at det finnes altså, men det er veldig overraskende å høre.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 12:00   #182
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

næ, de varet rændåm utvalg. Ettåaant dialektutrykk gjømækkeno, men hele setningr syns jæær irriterene.

Det får meg til å fremstå skikkelig intelligent, nær og varm, ikke sant?

Dær føst når jæi lesr sånn at jæi sjønnr påenge meå skrive på diallekt.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 12:01   #183
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

næ, de varet rændåm utvalg. Ettåaant dialektutrykk gjømækkeno, men hele setningr syns jæær irriterene.

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Dær føst når jæi lesr sånn at jæi sjønnr påenge meå skrive på diallekt.

Også er det noen som hevder at Oslo-mål ikke er en dialekt.

Gammel 05-03-12, 12:04   #184
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Seriøst? Kjenner du noen dyslektikere som spesifikt sier at det er lettere å lese dialekt enn rent bokmål? Det har jeg aldri hørt om. (Jeg benekter ikke at det finnes altså, men det er veldig overraskende å høre.)

Ja, det gjør jeg. En av mine kollegaer og en av mine beste venninner. Så det er nok ikke mange, men de finnes.

Gammel 05-03-12, 12:05   #185
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det kommer an på om dysleksien er visuelt eller auditivt betinget. En med auditivt betinget dysleksi vil gjerne skrive glogus for globus eller dappe for padde, mens en "visuell" dyslektiker vil skrive lydnært, og dermed gjerne forstå talemålsnær skriving bedre. Eg vetsje eg.

(Kunnskapen min om dette er gammel og fragmentarisk.)

Sist redigert av nolo : 07-03-12 kl 00:00.
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 12:05   #186
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Også er det noen som hevder at Oslo-mål ikke er en dialekt.

Er det ikke åpenbart når du leser det jeg og Tally skriver at det vi snakker er Norsk. Mens det dere andre snakker er, eh, bygdemål.

Gammel 05-03-12, 12:07   #187
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Jeg tror det kommer an på om dysleksien er visuelt eller auditivt betinget. En med auditivt betinget dysleksi vil gjerne skrive glogus for globus eller dappe for padde, mens en "visuell" dyslektiker vil skrive lydnært, og dermed gjerne forså talemålsnær skriving bedre. Eg vetsje eg.

Spennende. Takk for oppklaring.

Er det ikke åpenbart når du leser det jeg og Tally skriver at det vi snakker er Norsk. Mens det dere andre snakker er, eh, bygdemål.

Veldig åpenbart.

Gammel 05-03-12, 12:07   #188
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jah, sånnærde.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 12:09   #189
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Syns de kann bli arti hær på forumme omm vi alle sammen bjynner å skrive akkuratt sånn såmm vi snakker. Mere munntli å koshli lixåmm!!!

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 12:12   #190
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Syns de kann bli arti hær på forumme omm vi alle sammen bjynner å skrive akkuratt sånn såmm vi snakker. Mere munntli å koshli lixåmm!!!

Så koshli! Deska jæi jaggu bynne me!!!!!!!

Gammel 05-03-12, 12:18   #191
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jævla søringa. Lægg sæ tidli gjør dæm åsså.

Gammel 05-03-12, 12:18   #192
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jæ trokke jæ klarr å skrive sånn jæ snakkr. Men! E kadn jo gjære slek desse e vøkste opp i la me gjær, å skriva vallersing i stan, d synst e e so jækli schtili!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 12:20   #193
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

De jeg kjenner som skriver på dialekt skriver ikke så ekstremt lydlikt som dere gjør her. Det går mer i "nu har vi vært på fjellet æ og ungan, nydelig tur!" eller "nå he me prikla sommarblomma, klar for sommar" og lignende. For min del er det helt uproblematisk.

Gammel 05-03-12, 12:20   #194
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gubbanoa, ro dåkker ner nå, dette tar jo heilt av derane. Ta på dåkker hyggstyvlane og gå ud i det fina vere.

Gammel 05-03-12, 12:21   #195
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

De jeg kjenner som skriver på dialekt skriver ikke så ekstremt lydlikt som dere gjør her. Det går mer i "nu har vi vært på fjellet æ og ungan, nydelig tur!" eller "nå he me prikla sommarblomma, klar for sommar" og lignende. For min del er det helt uproblematisk.

Jeg ser også sjelden folk som skriver så lydlikt som de over her, heldigvis. Når folk skriver på Stavangerdialekt, er det mer likt Ajax-måten, faktisk enda mindre lydlikt enn det.

Gammel 05-03-12, 12:22   #196
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dei e kjenne so skriv dialekt på fæisbokk skriv slik e gjær no. Gjedne med slek sms-førkortninga me.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 12:30   #197
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er irriterende å skrive på dialekt, både på FB og på forum. Jeg hopper glatt over slik tekst (selv skrevet på egen dialekt). Synd for senderen, men det er hans ansvar å skrive på en forståelig måte om han vil fram med et budskap.

Gammel 05-03-12, 12:33   #198
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er den greia med at det skal være så "mjukt, varmt, nært" som gir meg litt kvalmefornemmelser. Jeg syns jeg ser en korelasjon mellom de som skriver dialekt (kanskje særlig trønderdamene), de som syns comic sans er sånn en koselig font og de som hengir seg til det alternative.

Åpne dæ som einnj blåmst! Kjeinnj at du e ei kvinnje!

Jo da, det kan stemme det.

Gammel 05-03-12, 12:35   #199
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.

Sir Limpalot sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

... eller så kan det jo hende at generaliseringen din i dette tilfellet var feil. At det slett ikke er slik at mange (de fleste) ser en sammenheng mellom dialektskriving og dårlig fontsmak og "hang til det alternative". Jeg er i hvert fall ikke enig i generaliseringen, helt uten å føle meg truffet av den (hvis man ser bort fra min "vøtt"-innrømmelse lenger opp ).

Uten å blande inn hang til alternative lademetoder ved hjelp av saltvann og månelys, må jeg innrømme at jeg sliter med å ta noen som føler for å skrive mæj og ijæn, og som konsekvent bruker å i stedet for og, seriøst.

Gammel 05-03-12, 12:37   #200
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:01.