Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Mange venter for lenge med å avlive kjæledyr

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-03-12, 02:13   #21
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mange venter for lenge med å avlive kjæledyr

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Jeg tror for øvrig at Cesar Millan har et poeng når han sier at "every dog needs a job". Nettopp derfor tror jeg faktisk at vi har et godt hjem å tilby hunder. De har en oppgave. En funksjon.

Nå snakker jeg meg litt bort, merker jeg.

Det har jeg også tro på. En hund er et flokkdyr, og vil alltid prøve å finne "sin" funksjon i flokken. Hvis en hund opplever det som sin livsoppgave å gi flokken sin beskjed når det kommer gjester, så vil den gjøre nettopp det. Om flokklederen blir opprørt og gretten uten at hunden får en ny funksjon, vil den likevel fortsette å gjøre jobben sin bedre og bedre.

DER er planmessig avl viktig. Å avle på individer som klarer å ha et verdig liv burde være viktigere enn å avle på individer som mangler hvitt på brystet. Jeg tror ikke at "pyntehunder" som ikke oppfører seg bare er et resultat av at eieren ikke klarer å oppdra dem - det er sånt som skjer når det blir avlet på utseende og ikke på bruksegenskaper: bruksegenskapene blir uforutsigbare.

(og don't get me started om hunder som trenger keisersnitt, tannregulering, har halen grodd ned i anus, får soppinfeksjoner i flotte hudfolder, infeksjoner i øyne som stikker altfor langt ut eller ligger for langt inne osv osv - bare fordi vi mennesker syns de skal se så FINE ut. Det gjør meg rasende. Det er ikke noe merkelig at flere kjæledyr trenger medisinsk behandling når vi eiere VIL ha dyr som vi har avlet fram til å bli så sårbare. Vi har tatt dyra ut av naturen, men vi kan ikke ta naturen ut av dyret.)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:09.