Sv: Hvordan få ned dieselandelen?
Å vende litt på drivstoffavgiftene betyr ikke generellt sett høyere avgifter. Jeg tror heller ikke at 50 øre eller 1 krone mer for diesel eller bensin betyr all verdens i forskjell i drivstoffkostnader. Men det er noe mentalt - hvis man hver eneste gang man passerte en bensinstasjon ville sett at bensin er billigere enn diesel - da ville flesteparten gått for bensin.
I forhold til eierkostnadene er det lett å skylde på avgiftene - mens man glemmer at verkstedene tar 1500,- i timepris for den minste ting. Da jeg eide en eldre bil var verkstedsutgiftene den klart største økonomiske byrden. En knirkelyd fra forstillingen - hokus pokus 10 000,- ut av vinduet. Det har ikke med avgifter å gjøre men med velstand, lønnsnivå og privat kjøpekraft/etterspørsel. Likeledes er det et paradoks når folk klager over 15 kroner literen for bensin når de samtidig kjøper en brus på bensinstasjonen til 35,- kr. Eller en pølse til 50 kroner. Drivstoffprisene er lave her til lands i forhold til folks kjøpekraft.
Jeg mener det beste ville vært følgende avgiftssystem:
-drivstoffpris på rundt 20,-
-billigere bensin enn diesel
-mye lavere engangsavgift
-engangavgiften burde ha trykk på nox, bort med hkavgift (ville også bidratt til økt bensinsalg)
-bort med omregistreringsavgiften
-miljødifferensierte bompenger: gratis passering for el/hybrid/gass, dyrt for diesel.
-sosialt differensierte bompenger: eks. fritak for barnefamilier. Progressive bompengesatser basert på inntekt/formue?
-subsidiering av gassinstallering på dieselbiler (som gjerner NOXutslipp)
-tiltak for økt kompiskjøring, mindre matpakkekjøring
|