Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Støvsuger du før du vasker?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Se resultatene: Støvsuger du før vask?
Ja, hver gang, grundig også 99 57,89%
Nja, som regl gjør jeg det 40 23,39%
Ab und zu 14 8,19%
Nope, driver ikke med sånt dritt 2 1,17%
Nei, det ser jeg ikke poenget med 7 4,09%
Har vaskehjelp, men før jeg var så heldig å få det ... (Skal si det i tråden/se resultat) 9 5,26%
Deltakere: 171. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-02-12, 22:52   #21
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Støvsuger du før du vasker?

Det hender jeg tar en runde med tørrmopp, det er i grunnen mye kjappere og greiere enn å støvsuge. Det ideelle er at mannen støvsuger før jeg vasker, men det er ikke alltid jeg får det til.
Men å vaske uten å støvsuge først, når det er lenge siden sist, det er mye jobb, altså.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 22:54   #22
gullet
stille

gullet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vaskehjelpen gjør det ...

Og jeg har sentralstøvsuger og hater fremdeles å støvsuge!!
Prøv å sloss med 9 eller 11 meter slange.
Dra den j ... slangen opp eller ned trappen.

Gammel 20-02-12, 23:04   #23
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg støvsuger ikke før jeg vasker. :har mann og barn: Men det støvsuges alltid grundig før det vaskes her hos oss.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 23:06   #24
M@M
Erfaren

M@M sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Jeg støvsuger oftere enn jeg vasker. Vekk med støv og lort. Vaske gjør jeg hvis det er skittent og flekkete.

Gammel 20-02-12, 23:09   #25
Rose
Bør lage seg en tittel selv

Rose sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Rose er populærRose er populærRose er populærRose er populær
Standard

Støvsuger før jeg vasker ja

Gammel 20-02-12, 23:10   #26
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Nei, jeg støvsuger ikke før jeg vasker. Ikke vasker jeg heller, egentlig.

Jeg bruker mopp. Og jeg støvsuger ikke før eller etter. En lett fuktet mopp, eller en tørrmopp, er "støvsugingen" min.

Engangs våtmopp, tørrmopp, mikrofibermopp. Jeg har dem alle, og bruker dem alt ettersom. Støvsugeren tror jeg står i kjelleren en plass. Vaskefille er jeg usikker, tror vi har en.

Skifte vann? Nei, jeg lever ikke i en sånn verden. Selv når jeg altså bruker våtmopp som ikke er engangs. Jeg bytter mopp ved behov, jeg har ikke "skyllevann" altså. (Hey, jeg har minst 7 mikrofibermopper, så jeg kommer gjennom huset med disse om jeg går inn for det. Somregel bruker jeg bare et par stykker, men så vasker jeg somregel ikke helt hele huset på en dag heller da.) Er det ikke tar jeg en tørrmopp først, som "støvsuging" og så en våtmopp etterpå som "vask", men da skal det være noe spesielt.

Gammel 20-02-12, 23:12   #27
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Skifte vann? Engangs-våtmoppene er oppfunnet, kjære dere.

Det brukte jeg forrige gang, og grundig støvsiging til tross, var jeg gjennom en pakke (10 våtmopper) før jeg var halvferdig med loftet.

Gammel 20-02-12, 23:15   #28
Hulda

Hulda sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Er det flere enn meg som blir aggressiv av å støvsuge altså...

Støvsuger før vasking ja.

Gammel 20-02-12, 23:18   #29
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Noe sier meg at din støvsuger i større grad "flytter på støvet" enn "suger" det? eller så har du ENORMT hus?

Jeg støvsuget IKKE først, har ikke vasket eller støvsuget eller moppet eller noe sånn på lenger tid enn gjennomsnittet, og en sånn engangssak holdt liekvel til det meste av stua (inkludert spisestue hvor en ettåring "spiser selv" (men mye av matrestene tar hunden seg av da) og altså vi har hund. Og jeg "grov frem" alt som samler seg under sofaer og skap.

Egentlig mest sand (hunden, antar jeg, det ble femdoblet sandmengder i huset da hun kom) som jeg samlet sammen med moppen og tok med kost og brett et par plasser)

Og som sagt, 2-3 mikrofibermopper, så tar jeg gjesterom, gjestebad, loftsgang, to trapper, stue, kjøkken og kjellergang, normalt sett. Vi får se, jeg skal gjennom den øvelsen i morgen. Pluss helst badegulvet og barnerommet, men jeg tok jo det meste av stua i dag, så jeg sparer meg nok en der, stua er det desidert mest skitne rommet vi har, grunnet hunden.

Støvsugeren har jeg ikke tenkt å lete frem i alle fall.

Gammel 20-02-12, 23:23   #30
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg svarte ja, men det er nå egentlig mannen som støvsuger mest her i huset, og så vasker jeg etterpå - eller, som i dag, han gjør det. Men ja, det støvsuges før vasking. Det støvsuges dog oftere enn det vaskes, særlig etter at en viss liten en begynte å åle seg langs gulvet. Ikke lurt å ta på henne hvite klær når det er noen dager siden sist.

Gammel 20-02-12, 23:23   #31
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tar støvsuging forran vasking any day! Det er jo en fryd å støvsuge disse nymotens husene. :vokst opp med vegg-til-vegg- tepper: (Og ja, må støvsuge før vasking, hvis ikke blir det så mye ekkelt med vaskefillen og moppene.)

Gammel 20-02-12, 23:26   #32
Malama

Malama sin avatar

Standard

Litt "ekkelt" blir det med moppen, men så da? Det er sand, støv og hundehår, for det meste. Ufarlig. Langt, langt heller enn å gå over samme området først med en støvsuger, og SÅ med moppen. Bytter heller bare mopp en gang ekstra da.

Gammel 20-02-12, 23:27   #33
Señora

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Før vaskehjelpen: Ja, jeg støvsugde før jeg vasket, jeg hater hår i filler.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 23:29   #34
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Selvsagt! Jeg har sett golv som har blitt vasket uten støvsuging først, det var lite pent og en totalt bortkastet vasking.

Gammel 20-02-12, 23:43   #35
Christa

Christa sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Jeg støvsuger før mannen vasker.

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 23:53   #36
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Ja! Jeg avskyr intenst å vaske opp støv, sand og annet rusk, så jeg tar det aller meste med støvsugeren først.

Gammel 21-02-12, 00:00   #37
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Skifte vann? Engangs-våtmoppene er oppfunnet, kjære dere.

Har aldri brukt vann på gulvene våre og vi har bodd her i 7,5 år! Ikke der vi bodde før heller, jeg har ikke vasket med fille og vann i bøtte siden 1995, da jeg var vaskehjelp hos en enslig mann i et år. Så begynte jeg som renholder på sykehus og oppdaget moppenes verden, og etter det har jeg ikke tatt i en gulvsfille. :grøss: Jeg så en film på seminar det året med resultater fra bakteriedyrkning etter vask med gulvsfille og mopp, og resultatene talte for seg selv, jeg ble frelst. Det var skikkelig fint å se bakteriene flyttet rundt med samme filla, og jo mer vann, jo mer bakterier vokste etterpå!

Opprinnelig lagt inn av Ramses, her.

Det brukte jeg forrige gang, og grundig støvsiging til tross, var jeg gjennom en pakke (10 våtmopper) før jeg var halvferdig med loftet.

I all verden, det var da et møkkete loft. Nå er det strengt tatt mannen som mopper her må jeg innrømme, men han bruker ca 5 på hele huset (140m2) forteller han. Og han støvsuger absolutt ikke først, det er jo døden for støv og inneklima (om man ikke har sentralstøvsuger eller slik med svindyre filtre da). Jeg støvsuger kanskje 4 ganger i året og da tar jeg lister og kriker og kroker ekstra, mer gidder jeg ikke. Tror ikke jeg er så sjuskete, og det er da fint og rent her for det meste.

Gammel 21-02-12, 00:04   #38
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Vi vasker stort sett ikke gulv. Støvsuger et par ganger i uka, soper under spisebordet et par ganger daglig.

Det hender jeg går rundt med en klut i hånda og tar flekker på gulvet, og det kan godt hende mannen vasket gulv en gang før jul, men det inngår ikke i vårt regelmessige renhold, nei.

Gammel 21-02-12, 00:13   #39
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Ja, jeg støvsuger alltid før jeg vasker gulvene. Overalt. Jeg synes jo ikke det er noe gøy å støvsuge da, men det er verken fælt eller slitsomt.

Lurer på hva slags støvsuger hovedinnlegger har, som både svetter og er utslitt etter en runde med støvsugeren. Ser for meg noe enormt digert og tungt noe.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 00:15   #40
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av jane, her.

Ja, jeg støvsuger alltid før jeg vasker gulvene. Overalt. Jeg synes jo ikke det er noe gøy å støvsuge da, men det er verken fælt eller slitsomt.

Lurer på hva slags støvsuger hovedinnlegger har, som både svetter og er utslitt etter en runde med støvsugeren. Ser for meg noe enormt digert og tungt noe.

Sikkert en gammel Kirby.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:27.