Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kva syns vi eigentleg om allergivennlige kaker?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Trur du / veit du at allergivennlige kaker er litt mindre gode enn andre kaker?
Eg trur at kaker som manglar ingredienser som eg forbind med gode kaker er litt dårligare 13 15,85%
Eg trur at glutenfrie kaker generelt er litt dårligare 10 12,20%
Eg trur at melkefrie kaker generelt er litt dårligare 9 10,98%
Eg trur at eggefrie kaker generelt er litt dårligare 9 10,98%
Eg syns (veit) at glutenfrie kaker generelt er litt dårligare 10 12,20%
Eg syns (veit) at melkefrie kaker generelt er litt dårligare 6 7,32%
Eg syns (veit) at eggefrie kaker generelt er litt dårligare 8 9,76%
Eg trur at glutenfrie kaker er like gode som dei med gluten 6 7,32%
Eg trur at melkefrie kaker er like gode som dei med melk 7 8,54%
Eg trur at eggefrie kaker er like gode som dei med egg 8 9,76%
Eg syns (veit) at kaker utan gluten er like gode som kaker med gluten 19 23,17%
Eg syns (veit) at kaker utan melk er like gode som kaker med melk 23 28,05%
Eg syns (veit) at kaker utan egg er like gode som kaker med egg 21 25,61%
Allergivennlige kaker smakar generelt bedre enn andre kaker. 2 2,44%
Eg likar alt! 32 39,02%
Allergivennlige kaker er strengt tatt «liksomkake»; etterlikning av ekte kake 7 8,54%
Å bake allergivennlig kake er ingen jobb for meg 33 40,24%
Å bake allergivennlig kake vil vere litt meir utfordrande for meg enn «vanlig» kake 29 35,37%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 82. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-12, 17:26   #61
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kva syns vi eigentleg om allergivennlige kaker?

Er kjeks på kroneis glutenfri???

Gammel 28-01-12, 17:32   #62
kamp
ASD

Medlem siden: Mar 2010
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg pleier alltid å lage alt uten gluten/melk og som oftest også eggefritt, men pleier ikke alltid si det høyt før de gjerne ser at personen med intoleransen også spiser kaken og først da spør de - kan du ha denne?..

Men enkelte oppskrifter fungere dårligere enn andre. Jeg har mine faste kaker jeg lager som i 99% av tilfellene blir akkurat like bra som "andre".

Jeg lager også mye gjærdeiger som ingen klarer å smake forskjellen på. Særlig kanelbollene er det per i dag ingen som har klart å gjette seg til at er uten gluten

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-12, 17:32   #63
kamp
ASD

Medlem siden: Mar 2010
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Er kjeks på kroneis glutenfri???

De lanserte en i fjor som er glutenfri.

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-12, 17:33   #64
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi snakket om Tofuline sin is.

Gammel 29-01-12, 08:58   #65
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Oppskrift?

Her.

Sist redigert av Acsa : 29-01-12 kl 09:03.
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 09:36   #66
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Vi snakket om Tofuline sin is.

Ah!

Gammel 29-01-12, 10:11   #67
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg spiser masse "allergi"vennlige kaker og synes det er veldig godt, ikke fordi jeg har allergi heller

Eneste jeg ikke er noe fan av er "glutenfrie" kaker... om det kun er glutenfritt mel som er brukt, jeg baker mest allergivennlig for å lage sunnere kaker

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 11:08   #68
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Jeg spiser masse "allergi"vennlige kaker og synes det er veldig godt, ikke fordi jeg har allergi heller

Eneste jeg ikke er noe fan av er "glutenfrie" kaker... om det kun er glutenfritt mel som er brukt, jeg baker mest allergivennlig for å lage sunnere kaker

Er det ikke ofte mye nøtter i de kakene da? Det er jo ikke direkte allergivennlig.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 11:33   #69
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg spiser så skjelden kaker, så jeg vet egentlig ikke. Vil tro man kan lage en god bløtekake med annerledes sukkerbunn, men hva med krem?
Gjærbakst derimot elsker jeg, og det blir vel vanskelig uten hvetemel?

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 11:46   #70
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Joda, kjeksen på kroneisene er glutenfri.

Er de det? Ingen av Diplom-is sin "krone-is", og heller ikke Hennig Olsen sin "krone-is" som er glutenfri hvertfall?
Er det et annet merke da?

Corny fra Hennig Olsen derimot, er glutenfri, kjeksen er lagd på mais.

Jeg bruker ikke glutenfritt mel overhodet, det oppfører seg overhodet ikke på en måte jeg klarer å venne meg til også er det altfor "fint" for min smak. Potetmel kan ikke lillegutt ha. I stedet bruker jeg mandelmel, kikertmel (dvs ikke helt kikert men noe som ligner), kokosmel, kokosflak, nøtter (som ikke er så allergivennlig da). Har oppi litt johannesbrødkjernemel for å få det til å henge i hop. Gjerne gulrot eller banan for å tilsette saftighet og søtning. Kakene fungerer vel ikke som et like-smakende alternativ til andre kaker, til det er ingrediensene for annerledes. Men de smaker godt allikevel - på sin måte. Men de er mindre søte og grovere i konsistensen enn man kanskje er vant til. Allikevel blir det jo både verdens beste og sjokoladekake, muffins og nøttebunn, ostekake (uten ost og melk) og hjemmelagd sukkerfri gele med melke/soja/havrefri vaniljesaus.

Sist redigert av m^2 : 29-01-12 kl 11:52.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 11:49   #71
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av era, her.

Kake er digg : punktum:

Gammel 29-01-12, 11:50   #72
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Jeg har bare erfaring med melkefri mat (og vegetarmat, men det blir jo ikke helt det samme), og jeg synes generelt at melkefrie mat der den orginale oppskriften inneholder melkeprodukter og der det er brukt erstatningsprodukter i stede blir resultatet sjelden like godt. Vi baker og spiser lite kaker, så jeg husker faktisk ikke om vi prøvde kaker i det hele tatt, men jeg ville tro at savnet ville være enda større her. Min erfaring er den samme med vegetarmat, det blir godt om man lager "naturlig" vegetariske retter, men erstatningsprodukter som soyapølser og liknende kan de ha i fred for meg.

Jeg lager mye mat, og er generelt opptatt av små nyanser i smaken for at det skal smake riktig for meg. For eksempel smaker jeg stor forskjell på kaker med smør og margarin, så for meg var det virkelig krise da det var fritt for smør i butikkene før jul (eller egentlig ikke, fikk tak i ekte vare, men jeg ville heller latt være å bake enn å bruke margarin). Jeg er klar over at situasjonen blir en annen når man MÅ fordi man baker eller lager mat til en allergiker, og da spesielt når det gjelder barn kanskje. Vår prøveperiode med totalt melkefritt kosthold viste "heldig vis" at det ikke hjalp nevneverdig å kutte melkeprodukter helt, så vi er tilbake til å bruke melk som ingrediens men ikke hovedingrediens, og han det gjelder drikker ikke melk og spiser ikke f.eks risengrynsgrøt. Jeg tror jeg hadde klikka om vi måtte gå over til det melkefrie kostholdet permanent. Flåsete å si kanskje, man har jo ikke så mye valg, men det var i alle fall veldig godt vi slapp.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 11:55   #73
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg baker kake tenker jeg aldri på om den skal være så sunn. Kaker er fest, og da tenker jeg at hvitt mel og sukker er ok.
Jeg er ikke veldig fan av erstatningsprodukter, og bruker det bare hvis jeg må av hensyn til en allergiker, og prøver heller å finne oppskrifter som er naturlig fritt for dette allergenet.
Til de som ikke tåler gluten er jo både pavlova og suksessterte naturlig fritt for gluten.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 12:02   #74
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Jeg bruker ikke glutenfritt mel overhodet, det oppfører seg overhodet ikke på en måte jeg klarer å venne meg til også er det altfor "fint" for min smak. Potetmel kan ikke lillegutt ha. I stedet bruker jeg mandelmel, kikertmel (dvs ikke helt kikert men noe som ligner), kokosmel, kokosflak, nøtter (som ikke er så allergivennlig da). Har oppi litt johannesbrødkjernemel for å få det til å henge i hop....

Jo, det kan eg vere enig i, men sjølv har eg ikkje opparbeidd meg så mykje erfaring med andre typar mjøl enn det glutenfrie. Det stemmer nok det du seier. Det som verkeleg fungerer bra er kaker som har lite mjøl i seg i utgangspunktet. Konfektkaker er f.eks dei same med 100 gram av ditt eller datt mjøl - da er det så liten del av kaka at det betyr lite Konfektkaker er jo også veldig godt... Har god erfaring med brownies også.

Kaker er generelt ganske enkelt å gjere glutenfrie syns eg, men jærbakst er rett og slett ikkje det samme. Har ei lussekatt-oppskrift som fungerer veldig bra, men problemet er at det som er veldig godt nybakt er æsj 6 timar etter det kom ut av ovnen. (dog fungerer det å fryse ned og varme opp i ovn - blir ganske ok).

Gammel 29-01-12, 12:04   #75
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Er de det? Ingen av Diplom-is sin "krone-is", og heller ikke Hennig Olsen sin "krone-is" som er glutenfri hvertfall?
Er det et annet merke da?

Jeg skrev lengre oppe at vi snakket om Tofuline sin.

Gammel 29-01-12, 14:04   #76
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Vil tro man kan lage en god bløtekake med annerledes sukkerbunn, men hva med krem?

Jeg bruker Visp havrefløte, blir finfin krem det. Erlet har jeg ikke prøvd, men den skal ha enda bedre kremkonsistens sies det. Kokoskrem er også digg, men smaker jo kokos da så det funker ikke i alle kaker synes jeg.

Gammel 29-01-12, 14:22   #77
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Jeg bruker Visp havrefløte, blir finfin krem det. Erlet har jeg ikke prøvd, men den skal ha enda bedre kremkonsistens sies det. Kokoskrem er også digg, men smaker jo kokos da så det funker ikke i alle kaker synes jeg.

Visp har jeg faktisk smakt, den synes jeg er veldig kunstig søt egentlig. Erlet har jeg ikke prøvd.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 14:23   #78
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er sikkert en vane. Jeg smakte ved et uhell på vanlig kremfløte en dag, og fikk brekninger, det smakte fettete og vemmelig. Og jeg likte kremfløte før, nei jeg ELSKET kremfløte før. Det samme med hvitost, det elsker jeg også før men da jeg fikk i meg litt ost fra mannens del av pizzaen for noen måneder siden, smakte det bare sur svette. Smaksløkene har forandret seg masse, fascinerende.

Gammel 29-01-12, 17:34   #79
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skrev lengre oppe at vi snakket om Tofuline sin.

:blind:

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-12, 15:45   #80
larvar
Nybegynner

Medlem siden: Feb 2012
larvar har et hav av muligheter foran seg
Standard

Kjedelig

larvar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:09.