|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
| Se resultatene: Trur du / veit du at allergivennlige kaker er litt mindre gode enn andre kaker? | |||
| Eg trur at kaker som manglar ingredienser som eg forbind med gode kaker er litt dårligare |
|
13 | 15,85% |
| Eg trur at glutenfrie kaker generelt er litt dårligare |
|
10 | 12,20% |
| Eg trur at melkefrie kaker generelt er litt dårligare |
|
9 | 10,98% |
| Eg trur at eggefrie kaker generelt er litt dårligare |
|
9 | 10,98% |
| Eg syns (veit) at glutenfrie kaker generelt er litt dårligare |
|
10 | 12,20% |
| Eg syns (veit) at melkefrie kaker generelt er litt dårligare |
|
6 | 7,32% |
| Eg syns (veit) at eggefrie kaker generelt er litt dårligare |
|
8 | 9,76% |
| Eg trur at glutenfrie kaker er like gode som dei med gluten |
|
6 | 7,32% |
| Eg trur at melkefrie kaker er like gode som dei med melk |
|
7 | 8,54% |
| Eg trur at eggefrie kaker er like gode som dei med egg |
|
8 | 9,76% |
| Eg syns (veit) at kaker utan gluten er like gode som kaker med gluten |
|
19 | 23,17% |
| Eg syns (veit) at kaker utan melk er like gode som kaker med melk |
|
23 | 28,05% |
| Eg syns (veit) at kaker utan egg er like gode som kaker med egg |
|
21 | 25,61% |
| Allergivennlige kaker smakar generelt bedre enn andre kaker. |
|
2 | 2,44% |
| Eg likar alt! |
|
32 | 39,02% |
| Allergivennlige kaker er strengt tatt «liksomkake»; etterlikning av ekte kake |
|
7 | 8,54% |
| Å bake allergivennlig kake er ingen jobb for meg |
|
33 | 40,24% |
| Å bake allergivennlig kake vil vere litt meir utfordrande for meg enn «vanlig» kake |
|
29 | 35,37% |
| Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 82. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kva syns vi eigentleg om allergivennlige kaker?
Oh yes, her er et knippe av mine egg- og melkefrie kaker. Pass på å bla nederst, det er flere sider.
|
|
|
#22 |
|
Bedreviter
|
Sv: Kva syns vi eigentleg om allergivennlige kaker?Jeg krysset av for at det ikke er noen sak å bake allergivennlig kake, men da tar jeg utgangspunkt i at det ikke er snakk om en rekke allergier oppå hverandre. Jeg kan godt bake kake uten en av ingrediensene egg, melk eller gluten, men jeg sliter stort hvis jeg skal lage en kake som ikke inneholder hverken egg, melk eller gluten. Da måtte jeg nok hatt veiledning, tror jeg. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Er frisk!
|
Ikke kaker som i utgangspunktet skal ha egg. Men kaker som er basert på kulturmelk/kefir, skal som regel ikke ha egg i seg. Og de smaker aldeles himmelsk.
|
|
|
|
#24 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Sv: Kva syns vi eigentleg om allergivennlige kaker?Jeg har forsøkt å bake egg- og melkefrit og ikke fått det til mer enn middels. Jeg har ikke brukt oppskrifter med erstatningsvarer. Glutenfritt har jeg bakt som er veldig godt.
|
|
|
#25 |
|
Er frisk!
|
Der fant jeg sjokoladekaka jeg skal lage til 2-års-dag i helga. Takk :-)
|
|
|
|
#26 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Kva syns vi eigentleg om allergivennlige kaker?Crazy chocolate cake fra det søte liv er både egg- og melkefri, og en av de beste sjokoladekakene jeg vet om. Jeg har laget en mokkavariant av den, nydelig!
|
|
|
#27 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Kva syns vi eigentleg om allergivennlige kaker?Når jeg baker allergivennlig kake til barn med cøliaki bruker jeg toro rett og slett, fungerer fint. Det gikk mye kake i bursdagen i fjor. Kommer til å bruke samme i år.
|
|
|
#28 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Kva syns vi eigentleg om allergivennlige kaker?Jeg svarte at jeg liker alt, det er selvsagt ikke helt sant. Men om jeg ikke liker en kake så er det ikke fordi det er en allergivennlig kake, men rett og slett fordi jeg ikke liker den.
|
|
|
|
#29 |
|
maler
|
Sv: Kva syns vi eigentleg om allergivennlige kaker?Det finnes mye man kan lage uten de vanligste allergenene. Jeg er ikke redd for å smake og synes ikke det er mindreverdig på noe vis. Men når det er jeg som er kokken, er dette en kompliserende faktor. Jeg er ingen god baker.
|
|
|
#30 |
|
Glamorøs
|
Sv: Kva syns vi eigentleg om allergivennlige kaker?Jeg syns ikke det er mangelen på en av de ingrediensene som gjør en kake god eller dårlig. Jeg har bakt alle typene, men bortsett fra glutenfritt så har jeg da bakt ting som er naturlig uten egg eller melk. Glutenfritt er jeg så vant til at jeg fint kan bake med glutenfrie melblandinger som erstatning.
|
|
|
#31 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Sv: Kva syns vi eigentleg om allergivennlige kaker?Kake er digg : punktum:
|
|
|
#32 |
|
kamerat
|
Sv: Kva syns vi eigentleg om allergivennlige kaker?Jeg pleier å velge en kaketype som er uten melk eller egg eller gluten i utgangspunktet når jeg skal bake til allergikere. Pavlova eller nøttekake til cøliakeren, surmelksbasert kake til eggeallergikeren, eggebaserte kaker til de som har problemer med melk. Det fins jo så mange gode i så mange sjangre at jeg heller gjør det enn å kjøre erstatningslinja.
|
|
|
#34 |
|
Audacious
|
Sånn gjør jeg også det, det er noe annet enn å lage "erstatningskaker", dvs. kaker som du gjør om på med tillatte ingredienser. De blir sjelden like gode.
|
|
|
#35 |
|
geskjeftig
|
Jeg pleide også det, helt til jeg fikk barn som ikke tåler melk. Jeg mener ikke at andre trenger å tenke sånn de få gangene de har allergikere i selskap, men hos oss er det godt å kunne bake melkefrie alternativer, for det er temmelig nitrist om man aldri skal kunne få spise en del ting.
|
|
|
#36 |
|
Nymotens gammeldags
Jeg lager ofte ostekake jeg, uten melkeprodukter. Bruker soyakremost da (ikke alle som tåler det), merker ikke forskjell på den og vanlig kremost. CCCB har jeg ikke prøvd enda siden den inneholder egg, men ostekaker er ingen problem så lenge man kan bruke soya.
|
|
|
#37 |
|
geskjeftig
|
Sv: Kva syns vi eigentleg om allergivennlige kaker?Jeg syns soya smaker soya, ofte.
|
|
|
#38 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Kva syns vi eigentleg om allergivennlige kaker?Jeg skulle egentlig skrevet at jeg selvsagt kjenner forskjell på skiva (jeg liker dem da), men i kakene kjenner jeg det ikke. Gjestene mine sa i hvert fall at de kunne blitt grundig lurt av den ostekaken. Det er ikke siste gang jeg har laget den, for å si det sånn. Sikle.
|
|
|
#39 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Kva syns vi eigentleg om allergivennlige kaker?Jeg har ikke spist så mange allergivennlige kaker tror jeg, bare toro, og den er jo helt grei. Kake er kake, det går jo som regel ned. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Bladibladiblaah!
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kva syns vi eigentleg om allergivennlige kaker?Eg prøver alltid å lage mat som alle gjestane kan ete av (i forhold til allergi altså, eg tek ikkje omsyn til eventuelle kresne gjestar) og det har hittil ikkje vore noko stort problem, berre ei utfordring, og utfordring er kjekt!
|
![]() |
|
|