Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Om guttejenter og enkle menn

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-01-12, 19:20   #21
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om guttejenter og enkle menn

Utfrysning blir ofte omtalt som jentemobbing ja, på skolen der barna våre går er det minst like utbredt blandt gutta. Det kunne lærerene fortelle endel om.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 19:36   #22
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om guttejenter og enkle menn

Kjempeinteressant!

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 19:43   #23
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Om guttejenter og enkle menn

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Hihi, samme erfaring her (selv om jeg selvsagt er altfor ung til å ha jobbet fullt så lenge).

Likens kan vi vel parkere myten om kvinner alltid har superdupre sosiale antenner og en medfødt evne til å få med seg alle hint? :mange års erfaring fra kvinnedominert forum:

Jeg kan ihvertfall stå frem som en med elendige antenner. Det er ikke det at de ikke virker, de virker bare helt annerledes. :guttejente:

Forøvrig entret jeg kjønnsdelt studie tidlig, jeg er mye yngre enn fisken. :utfordrer fisken til å sammenligne facebookalder:

  Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 19:51   #24
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv
 
Marla Singer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 2.236
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Om guttejenter og enkle menn

Jeg føyer meg inn i rekken av folk som har erfart at menn sladrer, baksnakker og sutrer, akkurat som kvinner. Min teori er at siden menn sladrer med lavere stemmeleie blir folk forledet til å tro at det de snakker om er seriøst.

En del av mytene om mannen blir jo også utfordret nå som stadig flere kvinner får muligheter som tidligere var forbeholdt menn. Jeg husker en artikkel jeg leste en gang, om en kvinnelig polfarer som mente at det hun drev med slett ikke var så krevende som hun hadde fått inntrykk av gjennom mennenes fortellinger om egne bragder. Det samme ser man litt av i forsvaret, når kvinner får tilgang til og erfaringer fra det som før var menns domene. Da blir gjerne inntrykkene litt mer balanserte - det er ihvertfall blant andre min egen erfaring. Det er vanskelig å argumentere for at alle menn har vært igjennom en beinhard militærtjeneste når det finnes massevis av kvinner som har vært igjennom det samme, men som omtaler det helt annerledes. Men da er det kanskje heller ikke så rart at de som ønsker å opprettholde mytene fokuserer på mer abstrakte egenskaper, som man kan tolke ihjel uten å måtte ha reell bakgrunn for det?

Flere har allerede nevnt forskjellene i tolkning av menn og kvinner som uttrykker det samme. Kvinner blir ofte tolket som hysteriske eller bitchy, mens menn er tydelige og handlekraftige. Dette har jeg spesielt sett i forhold til kvinnelige ledere, hvor tydelige, seriøse kvinner av få ord blir sett på som bitchy, mens menn ville fått tillit på bakgrunn av det samme. Jeg har en oppfatning om at kvinner som ikke "småprater, smiler og gjør det hyggelig" på f.eks. en arbeidsplass også blir vanskelig å håndtere (eller kategorisere?) for mange. Det passer ikke like godt inn i det kvinnelige å være mutt og ordknapp. Eller å ikke ta hint, torsken. Bedre blir det jo ikke av at man ofte snakker om at det er "fint" å få inn kvinner i mannsdominerte yrker for å få et hyggeligere miljø.

Mens jeg skriver dette blir jeg litt bekymret for at noen skal tro at jeg er imot menn eller noe. Det er selvsagt ikke slik, jeg må bare le godt av de mennenes selvbilde som lever på denne mannemyten som jeg snakker om. Jeg ler ikke av de andre. Og jeg er helt enig med Tallulah i at smale kjønnsroller selvsagt også rammer menn. Det er også et viktig tema.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 20:10   #25
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om guttejenter og enkle menn

Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.

Flere har allerede nevnt forskjellene i tolkning av menn og kvinner som uttrykker det samme. Kvinner blir ofte tolket som hysteriske eller bitchy, mens menn er tydelige og handlekraftige.

Denne har vel vært fremme før, men like fin fortsatt:

__________________
Do you know why they call it 'PMS'? Because 'Mad Cow Disease' was already taken.
torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 20:15   #26
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv
 
Marla Singer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 2.236
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Om guttejenter og enkle menn

Nemlig.

Jeg fant igjen en gammel bloggpost fra 2008 om "guttejenter". Anbefales å lese, den er godt skrevet.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 20:22   #27
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.242
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om guttejenter og enkle menn

Interessant diskusjon. Jeg har vært mest opptatt av den fra den andre siden, som mor til en gutt som ikke passer inn i gutterollen som jammen meg ikke er mye vid den heller. Dvs den er videre i bråkeretning enn for jenter av en eller annen grunn, det er forventet at gutter trenger motorisk utfoldelse, slurver, gjør seg lite flid, er lite interessert i å pusle og i estetikk og ikke bryr seg om hvordan de går kledd eller ser ut. De får meg å gå på enn jenter fordi "gutter er gutter", men når de kommer til skolealder blir det godtatt og ikke godtatt på samme tid. Man forklarer uroen med at de er gutter, og samtidig legger man opp til et opplegg som over hodet ikke passer barn som trenger å røre på kroppen sin og godtar at disse barna kommer bakpå faglig. I andre retningen har de mindre å gå på. Jeg synes det er litt trist når foreldre til en gutt og ei jente forventer at jenta er stor og flink og gjør seg flid med alt hun foretar seg, mens forventningene til gutten er betydelig lavere. Jeg kan ikke tenke meg at det ikke gir avkastning i form av selvoppfyllende profetier. Når jeg da forteller at jeg også har en som liker stillesittende aktiviteter, er flink faglig og estetisk og med formingsaktiviteter og en som har stort behov for fysisk utfoldelse, bare at de er samme kjønn, ser de ned og bort eller kommenterer at han er spesiell til å være gutt. (Jentegutt er det ingen som bruker, det er jo skjellsord på linje med rasistiske uttrykk omtrent av en eller annen grunn).

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 20:36   #28
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om guttejenter og enkle menn

Det er jo de som ikke passer smækk inn i de ganske trange kjønnsrollene som opplever dem som problem. Og så ser du jo de, både kvinner og menn, som da er akkurat som kjønnsrollen sier at man skal være, de er jo de som krangler på at grunnen til at man er sånn og sånn ikke nødvendigvis kommer av kjønn, men personlighet.

"Vi kvinner, vi er mer omsorgsfulle enn menn" og "vi kvinner skal ikke trenge å gjøre sånn fordi vi er kvinner" og ditten og datten. Klare implikasjoner på at de kvinnene som da går utenfor kjønnsrollen nærmest er litt unaturlig. Det riktige er jo å si "jeg er mer omsorgsfull enn mannen min".

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 20:48   #29
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.445
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om guttejenter og enkle menn

Katta, jeg er helt enig! Som mor til en gutt som både liker å perle, kunst og ballettforestillinger, samt har mark i baken og trenger fysisk utfoldelse får jeg både kommentarer som "at det er jo litt spesielt til å være gutt" og "det er jo slik det er med gutter". Nei, det er ikke det. Det er slik det er med han, og det er slett ikke spesielt i det hele tatt. Han er et sammensatt individ.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 21:00   #30
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.969
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Om guttejenter og enkle menn

Dette med kjønnsroller er interessant, og det er rart at det i stor grad er de "mannlige" egenskapene som er positivt å ha. Det er tøft å ha en pappajente, men ikke en mammadalt, og jeg tror at de fleste foreldre har lettere for å akseptere at datteren klatrer i trær med guttene enn at sønnen vil gå på skolen i rosa støvler. Og det er kanskje ikke like tøft og mandig å være en rolig revisor som en barsk håndverker.

Jeg tror de fleste foreldre tenker over dette, og de fleste er også bevisst hvilke holdninger vi overfører til barna og f.eks. hvilke leker barna får leke med, og passer på at jentene også får biler og at guttene like gjerne kan ha dukkevogn og dukke. Likevel tror jeg vi alle faller inn i kjønnsrollemønstre uten å tenke over det, og forskning viser også at barn allerede fra de er født blir behandlet ulikt ut fra kjønn. Foreldre snakker og pludrer mer med jentebabyer enn med gutter. Jentebabyer som gråter blir tolket som sutrete, mens gutter er irriterte/sinte. Foreldre aksepterer også gråt og uttrykk for sinne/aggresjon mer fra gutterr enn fra jenter (gutter har mer lov å være sinte rett og slett). Vi er altså alle, bevisst eller ubevisst, med på å snevre inn de valgmulighetene barna våre har, og det allerede fra de er født.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 21:56   #31
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.876
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Om guttejenter og enkle menn

På jobben min er det 90% damer. Jeg vet ikke om det er spesielt på bygda/tettsteder, men det er mye klaging på "håpløse mannfolk." Det er en gjennomgående holdning om at vi damer, spesielt i konflikter, har lov til å være sure, sinte, fornærmede osv, for vi har jo FØLELSER. Jenter og damer blir unnskyldt i konflikter, mens gutter og menn i større grad blir tillagt mer kyniske baktanker.

Sitat fra samtale ved lunchbordet en dag:
Person A: Han vil bare ha ungene halve tiden for å slippe å betale, det er jeg sikker på!
Person B: Tenk å fokusere på penger i en slik situasjon! Det er ikke nok ikke barna han tenker på nei, det er pengene!
Person A: Jeg går aldri med på det, det vil jeg tape altfor mye på.
Person B: Ja, du må jo først og fremst fokusere på at du og ungene skal greie dere, barna trenger en mor som fungerer!


Jeg får ofte høre at jeg er heldig som har en mann som ikke sender barna iført pysjamas i barnehagen osv. Han er så flink, han går til og med på foreldremøter!

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 21:56   #32
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Om guttejenter og enkle menn

En annen ting med kjønnsroller er når det kommer til utagering. Jeg har nettopp hatt en "gutter er gutter, alle slår"-samtale med skolen. Hvorpå jeg presiserte at min sønn ikke gjør det. Hvorpå de mente at alle slår. Jeg måtte presisere nok en gang at min ikke slår. Hvorpå vedkommende rodde og sa at nei, det var klart at det stemte det, men det var veldig vanlig å slå.

Jeg er ganske sikker på at om samme gutt slo min istedet hadde slått en jente så ville samtalen gått temmelig annerledes for seg. (Jeg kan være sikker fordi det var en jente som ble slått sist, og foreldrene der fikk seg ikke forklart at det er normalt å bli slått.)

  Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 21:57   #33
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Om guttejenter og enkle menn

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.


Sitat fra samtale ved lunchbordet en dag:
Person A: Han vil bare ha ungene halve tiden for å slippe å betale, det er jeg sikker på!
Person B: Tenk å fokusere på penger i en slik situasjon! Det er ikke nok ikke barna han tenker på nei, det er pengene!
Person A: Jeg går aldri med på det, det vil jeg tape altfor mye på.
Person B: Ja, du må jo først og fremst fokusere på at du og ungene skal greie dere, barna trenger en mor som fungerer!

Åh - unnskyld meg men - - denne var fantastisk bra!

  Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 22:10   #34
Kreps-77
Like blid
 
Kreps-77 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 1.759
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Om guttejenter og enkle menn

Dette er jeg så glad at kommer opp.

Jeg har så mange ganger prøvd å forklare andre at man ikke må tilegne kjønn så mange egenskaper. Det er hvert enkelt individ som har egenskaper. De er verken guttete eller jentete, det er det som former den personen til å være slik den er.

Nest yngste her får ofte høre at hun er ei skikkelig guttejente. Det har gitt henne mange utfordringer, spesielt i bhg. Fordi hun var mer urolig enn de andre jentene ble hun mer irettesatt enn alle andre - både gutter og jenter. Fordi guttene var det forventet mer uro av. (Det er andre foreldre enn meg som observerte dette ved bla henting/levering.) Hun er ikke en typisk perler, tegner, sittestille unge heller, og det også ble bemerket som umodent/lite heldig.

Det er så lite heldig med en slik rolleinndeling, og jeg kan bekrefte at jeg aldri har passet inn i jenterollen med sminke, kjoler, sitte pent og rolig osv.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 22:13   #35
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Om guttejenter og enkle menn

Jeg syns etterhvert jeg passer godt inn i jenterollen jeg. Etter at jeg lærte av Esme å kalibrere meg med omhu. Istedenfor å sammenligne meg med dyrlege-Trude for å se om jeg er dame nok som jeg er, så kan jeg sitte i et rom sammen med Skilpy, Toffen, Esme og deres bande, og da føler jeg meg utrolig vel og hjemme i kvinnerollen min.

  Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 22:22   #36
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.998
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om guttejenter og enkle menn

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg har snart femogtyve års erfaring med studier og jobb i sterkt mannsdominert miljø og kan krystallklart avkrefte myten om at det ikke er sladder, sutring og intriger blant menn. Hormoner har de og, følelsesmannfolkene.

Jeg har erfaring fra både kvinnedominerte og mannsdominerte arbeidsplasser, og det var like stor kos-med-misnøye faktor begge steder, muligens en liten overvekt på mannearbeidsplassen.

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Likens kan vi vel parkere myten om kvinner alltid har superdupre sosiale antenner og en medfødt evne til å få med seg alle hint? :mange års erfaring fra kvinnedominert forum:

Hva prøver du å hinte til nå, hæ? Hæ?

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 22:55   #37
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv
 
Marla Singer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 2.236
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Om guttejenter og enkle menn

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

"Vi kvinner, vi er mer omsorgsfulle enn menn" og "vi kvinner skal ikke trenge å gjøre sånn fordi vi er kvinner" og ditten og datten. Klare implikasjoner på at de kvinnene som da går utenfor kjønnsrollen nærmest er litt unaturlig. Det riktige er jo å si "jeg er mer omsorgsfull enn mannen min".

Jepp.

Opprinnelig lagt inn av Kreps-77, her.

Fordi hun var mer urolig enn de andre jentene ble hun mer irettesatt enn alle andre - både gutter og jenter.Fordi guttene var det forventet mer uro av. (Det er andre foreldre enn meg som observerte dette ved bla henting/levering.) Hun er ikke en typisk perler, tegner, sittestille unge heller, og det også ble bemerket som umodent/lite heldig.

Dette er kjempealvorlig og det er jo et generelt kjønnsrolleproblem, som går utover både gutter og jenter. Jeg har jo ikke barn. Hvordan takler dere som har barn som blir møtt på denne måten det? Jeg ser for meg at det kan være vanskelig å nå frem med budskapet?

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 23:07   #38
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.242
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om guttejenter og enkle menn

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

På jobben min er det 90% damer. Jeg vet ikke om det er spesielt på bygda/tettsteder, men det er mye klaging på "håpløse mannfolk." Det er en gjennomgående holdning om at vi damer, spesielt i konflikter, har lov til å være sure, sinte, fornærmede osv, for vi har jo FØLELSER. Jenter og damer blir unnskyldt i konflikter, mens gutter og menn i større grad blir tillagt mer kyniske baktanker.

Sitat fra samtale ved lunchbordet en dag:
Person A: Han vil bare ha ungene halve tiden for å slippe å betale, det er jeg sikker på!
Person B: Tenk å fokusere på penger i en slik situasjon! Det er ikke nok ikke barna han tenker på nei, det er pengene!
Person A: Jeg går aldri med på det, det vil jeg tape altfor mye på.
Person B: Ja, du må jo først og fremst fokusere på at du og ungene skal greie dere, barna trenger en mor som fungerer!


Jeg får ofte høre at jeg er heldig som har en mann som ikke sender barna iført pysjamas i barnehagen osv. Han er så flink, han går til og med på foreldremøter!

Dette er ikke tilfeldigvis de samme som fniser hvis de ser en gutt med dukkevogn?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 23:09   #39
Kreps-77
Like blid
 
Kreps-77 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 1.759
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Om guttejenter og enkle menn

Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.

Jepp.


Dette er kjempealvorlig og det er jo et generelt kjønnsrolleproblem, som går utover både gutter og jenter. Jeg har jo ikke barn. Hvordan takler dere som har barn som blir møtt på denne måten det? Jeg ser for meg at det kan være vanskelig å nå frem med budskapet?


Der vi ble møtt slik fikk vi dessverre ikke gjort noe med det. Vi opplevde at hun ble stengt inn på et lite lekerom under måltidene, fordi hun ikke satt rolig ved matbordet. Jenta var da fire år ... Den negative atferden hennes eskalerte, og det var vondt å være jente og forelder.

Da vi flytta ble vi møtt annerledes, og vi fikk til et godt samarbeid med bhg. Det har vi nå også med skolen. Jenta blir virkelig tatt på alvor, og hun får være den hun er. Hun har også endra seg betraktelig og er mer fornøyd. Jeg har tatt det opp med enkelte gutteforeldre også, som jeg kjenner godt, slik at de også jobber med guttene sine. Det er ikke lett å bli utestengt fra guttegruppa fordi du er jente, når det er der du selv føler at du passer best inn.

Å høre at sin egen 5-6åring ligger i senga og gråte og sier: "Jeg er ikke ei snill jente, jeg er ikke ei snill jente. Jeg kan ikke å oppføre meg, jeg klarer ikke å være rolig. Jeg skulle vært født gutt, da hadde alt vært bedre."
Det er tøft.

Både mannen og jeg er veldig enige i at hun skal få være den hun er. Vi ønsker ikke at hun skal endre seg for å passe inn i et "mønster."

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 23:26   #40
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.242
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om guttejenter og enkle menn

Opprinnelig lagt inn av Kreps-77, her.

Der vi ble møtt slik fikk vi dessverre ikke gjort noe med det. Vi opplevde at hun ble stengt inn på et lite lekerom under måltidene, fordi hun ikke satt rolig ved matbordet. Jenta var da fire år ... Den negative atferden hennes eskalerte, og det var vondt å være jente og forelder.

Da vi flytta ble vi møtt annerledes, og vi fikk til et godt samarbeid med bhg. Det har vi nå også med skolen. Jenta blir virkelig tatt på alvor, og hun får være den hun er. Hun har også endra seg betraktelig og er mer fornøyd. Jeg har tatt det opp med enkelte gutteforeldre også, som jeg kjenner godt, slik at de også jobber med guttene sine. Det er ikke lett å bli utestengt fra guttegruppa fordi du er jente, når det er der du selv føler at du passer best inn.

Å høre at sin egen 5-6åring ligger i senga og gråte og sier: "Jeg er ikke ei snill jente, jeg er ikke ei snill jente. Jeg kan ikke å oppføre meg, jeg klarer ikke å være rolig. Jeg skulle vært født gutt, da hadde alt vært bedre."
Det er tøft.

Både mannen og jeg er veldig enige i at hun skal få være den hun er. Vi ønsker ikke at hun skal endre seg for å passe inn i et "mønster."

Men stakkars liten, hva slags monsterbarnehage var dette? For vår del var det lite problemer i barnehagen. Å få rapporter om at han "er mest sammen med de eldre jentene" plaget ikke meg. Jeg har nok hatt de verste kampene internt med meg selv, i og med at dette er pre-fp for min del og jeg fikk signaler både herfra og derfra på at en gutt som foretrekker perling over biler ikke kan være helt riktig sammensatt. Ulempen for hans del er mer synlig i skolealder. Han trives egentlig best sammen med jenter, og det er ikke så lett for en gutt å få innpass i jentemiljøer. Jeg får på et vis inntrykk av at jenteforeldre helst ser at jentene sine leker med andre jenter, men det kan være vanetankegang det også. Uansett, nå er det veldig greit. De er en liten gjeng med ca halvparten gutter og jenter som er mye sammen. Når jeg tenker meg om er det vel samlingen av de som ikke helt passer inn i noen av leirene som har samlet seg på midten.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no