Sv: Er du en merkefreak?
Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.
Neh, merkeklaer er ikke nødvendigvis bedre (les: mer solide, varmere, mykere) eller produsert mer ansvarlig (les: økologiske råvarer og/eller rettferdig behandlet arbeidskraft) enn tilsvarende ukjente merker, bare dyrere. Det kommer an på merket. Så jeg pleier å få et dårlig inntrykk av nek av alle aldre og kjønn som bruker tid, penger og oppmerksomhet på å shoppe merkedingser.
Ja, det er selvsagt verdt å vite om merket man kjøper er bra eller ikke, og det er ofte verdt å kjøpe noe dyrere, det er ikke det jeg snakker om: Det er ikke å være "merkefreak", bortsett fra når det er en unnskyldning for å kjøpe de kule in-merkene. Det er å kjøpe ting pga. merket når det finnes like bra eller bedre ikke-merke ekvivalenter jeg synes er ubeskrivelig teit.
For å kverulere litt kan det ta mindre tid og energi å holde seg til merker man vet fungerer fremfor å bruke tid, energi og penger på å forsøke å finne den rimeligste varianten som fungerer like bra.
Jeg er nok litt opptatt av merker når det kommer til barneklær. Men det jeg går etter er kvalitet og fairtrade, ikke hva som er kult.