Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"Marka-entusiast opprørt over p-avgift"

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-01-12, 15:22   #1
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Marka-entuasiast opprørt over p-avgift"

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Friluftsloven slår fast at det skal være gratis å bruke skiløyper. Dette er også begrunnet i allemannsretten. Skjult betaling gjennom parkeringsavgift eller bompenger er i strid med gratisprinsippet, mener jeg.

Synes du da også at det er i strid med gratisprinsippet at man må betale for kollektivtransport i retning marka?

Gammel 17-01-12, 15:24   #2
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Synes du da også at det er i strid med gratisprinsippet at man må betale for kollektivtransport i retning marka?

Hun sa vel at det var greit å betale for parkering, men ikke for løypekjøring. Jeg er ikke helt sikker på om jeg er enig i at man har krav på gratis løypevedlikehold selv om tilgangen til utmark skal være gratis, men jeg synes likevel det er noe annet enn å kreve gratis parkering og/eller gratis transport.

Gammel 17-01-12, 15:27   #3
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg er ikke helt sikker på om jeg er enig i at man har krav på gratis løypevedlikehold selv om tilgangen til utmark skal være gratis, men jeg synes likevel det er noe annet enn å kreve gratis parkering og/eller gratis transport.

Vi har strengt tatt ikke krav på gratis løypevedlikehold. Kommuner, løypelag, allmenninger osv. kan jo bestemme seg for å slutte å kjøre løyper i morgen. (Ørlite bråk vil det kanskje bli. ) Det vi har krav på er å gå hvor vi vil i utmark uten å betale for det. Også der det er kjørt opp løyper.

Gammel 17-01-12, 15:34   #4
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det vi har krav på er å gå hvor vi vil i utmark uten å betale for det. Også der det er kjørt opp løyper.

Friluftsloven i Norge er ganske unik på det punktet, noe som også gir fantastisk flotte muligheter til naturopplevelser for absolutt alle innbyggerne. Det ville vært tragisk om dette ble endret på.

Jeg merer forøvrig ikke at man kan kreve gratis parkering, men syns at kommunen kan drifte det til fordel for innbyggerne og for fremme friluftsliv og bruk av naturen.

Om valget sto mellom gratis parkering og fungerende kollektivtransport til utmark her jeg bor ville jeg valgt det siste uten å blunke. Det er bare Oslo og omegn som har et nivå på kollektivtransport som er akseptabel. Det er dog et større økonomisk spørsmål enn å sende en brøytebil til skiparkeringen de fleste steder i Norge.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 15:58   #5
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Friluftsloven i Norge er ganske unik på det punktet, noe som også gir fantastisk flotte muligheter til naturopplevelser for absolutt alle innbyggerne. Det ville vært tragisk om dette ble endret på.

Jeg merer forøvrig ikke at man kan kreve gratis parkering, men syns at kommunen kan drifte det til fordel for innbyggerne og for fremme friluftsliv og bruk av naturen.

Om valget sto mellom gratis parkering og fungerende kollektivtransport til utmark her jeg bor ville jeg valgt det siste uten å blunke. Det er bare Oslo og omegn som har et nivå på kollektivtransport som er akseptabel. Det er dog et større økonomisk spørsmål enn å sende en brøytebil til skiparkeringen de fleste steder i Norge.

Signerer fullt og helt!

Vet ikke hvordan det er for foreningens egne medlemmer, men en slik avgift ville for oss, når begge jentene gikk aktivt på ski, betydd en 100 lapp i uka, også ekstra hvis vi skulle i helgene. Jeg ser mange i området her jeg bor, det går ingen buss, som kommer hit for å gå på ski hver eneste dag. Det er klart de hadde reagert for å måtte betale for parkering.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 15:25   #6
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Nei, hvorfor skulle jeg det? Det man betaler går til å drifte trikk, buss eller tog. Ikke til å kjøre opp skiløyper.

Gammel 17-01-12, 17:58   #7
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, hvorfor skulle jeg det? Det man betaler går til å drifte trikk, buss eller tog. Ikke til å kjøre opp skiløyper.

Ah da skjønner jeg hva du mener. Jeg er egentlig enig med deg i det tror jeg.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:40.