Sv: Baderomsoppussing - hva må jeg tenke på?
Jeg tror det skal godt gjøres å bygge et bad på mindre enn fem uker, men det kan jo rørleggeren svare best på selv.
Her er mine beste tips:
Jeg anbefaler å kjøpe "full pakke" hos en entreprenør, altså la ett firma få hele jobben, og ha ansvaret for å ansette og koordinere håndverkere. Det er dyrere enn å engasjere elektriker, rørlegger og snekker selv, hver for seg, men du slipper å tenke på når de ulike håndverkerne skal være på banen, og du sparer mye hodebry. Og ikke minst: du vet hvor du skal henvende deg når noe ikke virker. Bruker du uavhengige håndverkere, risikerer du at flisleggeren skylder på elektrikeren når varmekablene ikke virker, og omvendt. Med en totalentreprenør er det uinteressant for deg hvem sin feil det er, for du skal bare ha det fikset.
Bruk et velrenommert firma som ikke går konkurs før garantien har gått ut. Det er også dyrere enn å bruke et lite, ukjent firma, men du slipper å måtte finansiere det selv hvis noe går galt etter 3–4 år.
Dusjvegger som kan slås inn, er gull verdt på et lite bad. Ulempen er selvsagt at man da dusjer rett på gulvet og veggene. Vi har akkurat installert dusjkabinett på det badet vi har nå, som er av omtrent samme størrelse som det du skisserer. Badet blir mye mindre, men det holder i det minste tett.
Baderomsinnredning fra IKEA fungerer like bra som baderomsinnredning fra andre steder og koster en brøkdel. Det er rett og slett latterlig dyrt med baderomsinnredning fra baderomsbutikk, synes jeg. Unngå IKEAs blandebatteri, dog. (Tips: Det er halv pris på Godmorgen-serien på IKEA frem til 21. januar. (Furuset og Slependen har ulike modeller på salg, ser det ut til.))
|