Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Jeg har fått meg parsell (kjøkkenhage), hva gjør jeg?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-03-07, 19:02   #1
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg har fått meg parsell (kjøkkenhage), hva gjør jeg?

Canisa: Hvor lang er hagesesongen i Tromsø? Når kan du begynne å pusle i hagen, når kommer det blader og når begynner bærene og bli modne?

Husker ingen slike tidsbegreper fra jeg var liten.

Et av mine sterkeste argument for å ikke flytte nordover er nemlig at jeg da må sette igjen mange av favorittplantene mine her nede sammen med veranda-/hagegalskapen min...

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-07, 19:33   #2
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Canisa: Hvor lang er hagesesongen i Tromsø? Når kan du begynne å pusle i hagen, når kommer det blader og når begynner bærene og bli modne?

Husker ingen slike tidsbegreper fra jeg var liten.

Et av mine sterkeste argument for å ikke flytte nordover er nemlig at jeg da må sette igjen mange av favorittplantene mine her nede sammen med veranda-/hagegalskapen min...

Sesongen er kort og intens.
Snøen ligger jo ofte i hagene fram til over 17. mai, og frostnetter kan vi jo ha til juni ...

Jeg pusler så snart snøen har gått. Raker, luker bort rusk og rask, og legger planer! Beskjærer hekken og rosebuskene når frostnettene er over, og begynner å kjøpe sommerblomster.

Ripsene er ofte modne fra slutten av august, og ungene plukker fram til frosten tar restene!

Til sommeren skal vi i alle fall hente oss en rabarbrarot i Narvik, og så flyttet vi fra gressløken vår så det skal vi så sammen med persille, dill og sukkererter. Det blir sikkert mer, men jeg har ikke kommet så langt i planleggingen.

Mange av plantene må nok bli igjen i sør ja, dessverre! Det er stooor forskjell på når det våres her og i Narvik, og da snakker vi noen og tyve mil.

Gammel 25-03-07, 13:27   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I kveld skal vi ha parsellplanleggingsmøte.

Vi vil hvertfall ha poteter, gulrøtter, mais, jordbær (ville og tamme), neper, redikker, sukkererter, spinat, ruccola, sellerirot, rabarbra, noe bærgreier, diverse urter og kanskje noe blomster.

Er det å ta seg vann over hodet tror dere?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-07, 13:45   #4
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror det kommer til å gå kjempefint! Noe kommer dere til å trives med og få til, andre ting går det kanskje litt dårligere med. Dyrking er alltid en prøve-og feile metode. Og man går aldri tom for ideer til hva man har lyst å prøve neste år .

Gled dere! Jeg har vært ute på verandaen hele luren til ztjerna i dag og ompottet, stelt, ryddet og kostet. Det er grønne spirer både her og der - og i kjøkkenvinduet har tomatene stukket hodet opp over jordkanten.

Har forøvrig snikstartet verandasesongen med noen mini-liljer på det ene bordet.

Gammel 25-03-07, 13:55   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Gled dere! Jeg har vært ute på verandaen hele luren til ztjerna i dag og ompottet, stelt, ryddet og kostet.

Akkurat det der lurer jeg litt på hvordan kommer til å gå. Parsellen ligger en 15 minutters gåtur unna så det kommer til å kreve litt. Forhåpentligvis kommer Lille B til å trives der slik at han ikke syns det er pes å bli med etter barnehagen f. eks. Jaja, går det ikke er det alltids noen som blir glade for å arve parsellen vår.
Jeg er bare så utålmodig etter å se den, kanskje det er noen bærbusker der allerede? Eller andre stauder? :vil se nåååå:

Gammel 25-03-07, 14:14   #6
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Ztjerna var ikke til nytte på verandaen i fjor. For å si det mildt. I år derimot, hjelper han til med både kosting, vanning, rydding og akking og ojing over hvor fint det blir. Jeg tror nok lille B kommer til å stortrives med å være med til parsellen. Særlig om han får holde på med sine helt egne hageting, har sitt eget lille hageutstyr - og kanskje også noen leker som "bor der" når du må gjøre ting han ikke kan hjelpe til med?

Gammel 25-03-07, 14:50   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Gode forslag! Jeg håper vi kan ha en låsbar kasse der med litt stæsj oppi.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:21.