Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Matnyttårsforsetter: Hva skal du prøve i 2012?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-01-12, 17:40   #81
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Matnyttårsforsetter: Hva skal du prøve i 2012?

Jeg har forresten planer om å utvide det hjemmelagde sushi-repertoaret. Foreløpig går det kun i laks i utallige varianter, men jeg har lyst til å prøve smørfisk, f.eks., hvis jeg kan finne en god langer. Ellers har jeg stadig ambisjoner om å utvide kryddersortimentet slik at jeg kan lage masse deilig indisk.

Gammel 02-01-12, 18:52   #82
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg skal prøve å gjenskape nyttårsmiddagsforretten: marinert kamskjell med chevre på en seng av ruccola, rislet med honning og valnøtter.

Ja, og så skal jeg lage mer supper, av alle slag.

Gammel 02-01-12, 19:44   #83
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Jeg har forresten planer om å utvide det hjemmelagde sushi-repertoaret. Foreløpig går det kun i laks i utallige varianter, men jeg har lyst til å prøve smørfisk, f.eks., hvis jeg kan finne en god langer. Ellers har jeg stadig ambisjoner om å utvide kryddersortimentet slik at jeg kan lage masse deilig indisk.

er ikk det giftig i rå tilstand?

Gammel 02-01-12, 19:45   #84
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Jeg håper ikke det, jeg spiste det på en sushisjappe i nyttårshelga.

Gammel 02-01-12, 19:45   #85
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg laget hjemmelaget margarin, faktisk. Uten palmeolje og dritt. Det var SUPER-vellykket! Jeg kommer til å lage det flere ganger i uka, kjøper ikke smør/margarin mer! Det var faktisk utrolig likt meierismør i utseende og konsistens. Juhei.

Gammel 02-01-12, 19:47   #86
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Smørfisk kan vere giftig, viss det ikkje er behandla på riktig måte.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-12, 19:47   #87
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

http://www.vg.no/mat-og-drikke/artik...p?artid=102363

Rå smørfisk skal ikke brukes til sushi.

ETA: Det fins visst flere ulike typer, man må sjekke at man får riktig type.
http://matportalen.no/matsmitte_og_h...fisk_til_sushi

Gammel 02-01-12, 20:00   #88
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Jøss, det visste jeg ikke. Smørfisk er da ganske vanlig på sushimenyer rundt omkring. Men ikke noe jeg skal prøve meg på hjemme med det første da, skjønner jeg.

Gammel 02-01-12, 20:52   #89
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg SKAL få tak i rykende ferske og helst levende krabbe når det blir sesong i år. Om jeg så må til Hitra for å få tak i det. Det er umulig å få tak i her virker det som. :snufs:

Og så skal jeg fortsette på trenden med å lage så og si alt fra bunnen av. Det er ikke pesete i det hele tatt, og kan gå uker mellom at jeg er nede i poeskuffen nå.

Vi har også som mål å tømme fryseren for vilt fram mot sommeren og høsten. Så her blir det rådyr, elg, gås, and, hmm, tror det var det vi hadde i fryseren nå.

Gammel 03-01-12, 11:13   #90
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Jeg SKAL få tak i rykende ferske og helst levende krabbe når det blir sesong i år. Om jeg så må til Hitra for å få tak i det. Det er umulig å få tak i her virker det som. :snufs:

Og så skal jeg fortsette på trenden med å lage så og si alt fra bunnen av. Det er ikke pesete i det hele tatt, og kan gå uker mellom at jeg er nede i poeskuffen nå.

Vi har også som mål å tømme fryseren for vilt fram mot sommeren og høsten. Så her blir det rådyr, elg, gås, and, hmm, tror det var det vi hadde i fryseren nå.

... og invitere oss på viltmiddag

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 11:28   #91
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal også lage mer fler-retters menyer. Og invitere oftere på middag. Og bli invitert oftere på middag.

Gammel 03-01-12, 12:27   #92
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg skal i alle fall gjøre noe som er enkelt, men bare av uviss grunn aldri utført, lage krutonger. Vi bruker det ikke så ofte, men når mannen komme på å kjøpe er det jo veldig godt, og jeg tenker at jeg burde da klare å lage, men så utgår det stadig...

ja, også skal vi spise mer fisk. Og da ikke bare "fiskepinner" i ulike format (Knerten kaller det fiskepinner så lenge det har sånn utside, enten det er hele fileter eller små biter. ja, han kaller kyllingnuggets for "kyllingfiskepinner" også han da...)

Gammel 04-01-12, 16:04   #93
Marla Singer

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg, som flere her, vil invitere folk på middag oftere. Ikke nødvendigvis treretters, men gjerne hverdagsmat, siden hensikten er å samles og spise godt sammen.

Lage pancetta selv.

Jeg vil lage mer suppe, og lære meg kjappe og gode hverdagsversjoner. Skal også prøve meg på å lage Mulligatawnysuppe etter oppskrift som jeg har kommet over her på FP. (Det største hinderet hittil har vært å huske å handle inn alle ingrediensene på likt...)

Klare å steke en hel kylling/kalkun uten at noe blir tørt.

Lage store porsjoner og fryse ned, slik at vi har hjemmelaget fast food tilgjengelig ved behov.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 16:40   #94
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Jeg skal fortsette å leve på "koldtbord-vis", dvs. lavkarbo i masse gode varianter. Jeg skal bli flinkere til å variere tilbehøret til middagen.

Vi skal ha oftere middagsbesøk, også skal vi ut på fine dining minst 1 gang.

Gammel 04-01-12, 16:43   #95
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

I 2012 SKAL jeg få smakt på sushi. Det er en skam at jeg fortsatt ikke har kommet så langt, jeg som elsker asiatisk mat og fisk.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 16:44   #96
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Også har jeg veldig lyst til å gjeninnføre søndagsmiddager med hvit duk på bordet og gamle klassikere som steker og annen snaddermat med dessert etterpå. Gjerne middagsgjester.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 17:51   #97
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Hvit duk utgår her i huset, men jeg vil gjerne forsøke å forsterke "søndagsmiddagen".

I mitt hode ER søndagsmiddag noe annet enn andre dager. Da jeg møtte min mann skjønte han ikke at fiskepinner ikke vaar søndagsmiddag, dersom det var servert på en søndag, så var det søndagsmiddag. Han har lært, men det har glidd litt ut. Ikke akkurat fiskepinner, men en del mat jeg mener er hverdagsmat serveres på søndager. Kanskje prøve å få "strammet litt inn" der. søndag er søndag.

Men de hvite dukene mine sparer jeg litt, selv om aktiv innsats med vanish, blenda, biotex og zalo faktisk fikk bort alle flekkene (mat, drikke og stearin) etter siste barnedåp de var brukt i. Jeg tror faktisk de befinner seg hos min mor i påvente av min nieses barnedåp om en mnd (Jeg, mamma og min svigerinne har like, hvite duker i ulike lengder som vi deler på når vi pynter bord til dåp.)

Gammel 08-01-12, 17:05   #98
ballerina
Nybegynner

Medlem siden: Jan 2012
ballerina har et hav av muligheter foran seg
Standard

Fortsette med å planlegge og handle middager 1 uke om gangen. Dette forenkler en stressende hverdag drastisk.

Bli flink til å bake.

Begynne å spise frokost..

ballerina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 17:09   #99
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skulle gjerne lært meg å lage en rett jeg har spist på Dinner et par ganger, med sånn tørr og litt søt spinat og tørrstekte veldig sterke kjøttstrimler. Noen som har oppskrift eller vet teknikken på den spinaten?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 17:25   #100
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg skulle gjerne lært meg å lage en rett jeg har spist på Dinner et par ganger, med sånn tørr og litt søt spinat og tørrstekte veldig sterke kjøttstrimler. Noen som har oppskrift eller vet teknikken på den spinaten?

Jeg tror den bare er fritert i olje. Peanøttolje, vil jeg tro. Pass på at spinaten er HELT tørr før du har den i, ellers spruter det fælt. 30 sek i oljen, og så la det renne av seg på kjøkkenpapir.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:24.