|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Drømmer
|
Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing genereltPoden fikk globus, koffert, jakke, luer , ullundertøy,kamera,snowracer, hjemmestrikka votter, bøker, lydbøker, cd-er, kinobilletter , tusjer, farebøker,av leker fikk han playmobil, flexitrax og lego. |
|
|
|
|
|
#102 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing genereltVi har relativt liten familie og det blir på ingen måte et gaveberg for noen av oss. Vi gir gaver til noen venners barn og våre får igjen av dem. Jeg innrømmer at jeg synes at det er hyggelig og jeg håper at de ikke har lyst til å slutte med det, men om noen av dem foreslår å slutte så skal jeg selvsagt si ja til det. I tillegg er vi tre venninner som er blitt enige om å ikke gi til hverandres barn, men heller gi til hverandre fordi det er hyggelig å få noen gaver til jul. |
|
|
|
|
|
#103 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing genereltJunior fikk penbukse, skjorte, underbukser, fleeceklær, tynn ullgenser, duffel coat, Kamikstøvler, Playmoborg, 3 esker med Playmostæsj, 4 esker Lego, Playmoferge, puslespill, lyssverd, 3 dvd'er, crocks, drikkeflaske, genser, dagligbukser, spill, 500 kr, eventyrbok, lydbok. Hm, det var det jeg kom på i farten.
|
|
|
#104 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt
Enig med deg! Syt er ikke sjarmerende i noen sammenhenger, spesielt ikke i de tilfellene du nevner.
|
|
|
#105 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing genereltEldste fikk 18-20 gaver tenker jeg, yngste noen færre (men litt penger også). I år feiret vi med to kusiner av barna også, så det ble mye gaver totalt sett. Men, vi var i grunnen enige om at det var veldig flotte gaver, få leker, men praktiske, fine ting som barna ble veldig glade for. Jentene fikk mye lego, klær, bøker, lydbøker, DVD'er osv. Yngste her på 3 fikk playmobil, bilgarasje, klær, bøker og DVD'er samt langrennsutstyr. Tror ikke noen av dem "savnet" at det ikke var mer leker.
|
|
|
#106 |
|
Halloen!
Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing genereltJeg er litt usikker på hva vi diskuterer her? Sist redigert av rine : 30-12-11 kl 07:51. |
|
|
|
|
|
#107 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing genereltJeg tenker at jeg har endret meg når det gjelder synet på gaveberg og overflod. Før, da jeg var (følte meg) mer politisk korrekt og idealistisk enn nå, la jeg inn lange monologer i tide og utide om vederstyggeligheten, nå gremmes jeg over svigermor som ikke lar noen anledning gå fra seg til å gjøre det samme. |
|
|
|
|
|
#108 |
|
flisespikker
|
Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt
Jeg er på ingen måte uenig med deg i at et stort forbruk er hovedproblemet miljømessig, altså, og jeg er også enig i at hva man gjør i desember er en del av helheten, som andre ting. Men jeg er usikker på hva du mener på slutten her. Mener du at "gaveberg" ikke er et negativt ord, og at hvis man synes det, er det fordi man har dårlig samvittighet?
|
|
|
#109 |
|
kissable
Medlem siden: Feb 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt"Vi har råd til begge deler" høres også ganske selvgodt ut i mine ører.
|
|
|
#110 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing genereltJeg er enig med deg Skilpadda. Jeg har gitt bort "geit" en gang, og det var ikke for at jeg skulle være snill. Det var fordi jeg mente at mottakeren (min far) ikke egentlig trengte noen presang. Han har tidligere uttalt "Jeg kjøper det jeg trenger når jeg trenger det".
|
|
|
|
#111 |
|
flisespikker
|
Det siste er jeg enig i. Jeg ville aldri kalt en person selvgod bare fordi vedkommende valgte å bruke pengene sine på en annen måte enn det en annen person gjør. Men det betyr ikke at det ikke finnes selvgodhet - og det var det jeg tenkte på. Jeg synes, som sagt, at "geiter" er en helt utmerket julegave, og jeg synes naturligvis ikke man skal kjøpe skrot, hverken til jul eller ellers, og selvsagt er det opp til en selv hvor dyre gaver man vil gi bort.
|
|
|
#112 |
|
Halloen!
Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing genereltJeg vet ikke hvem som sa hva og jeg er en tilhenger av å kutte i alt forbruk, ikke bare det som ikke går til meg selv- hvis noen tvilte på det. |
|
|
|
|
|
#113 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hva!? Hvor skal jeg ellers få i-siste-liten-idéer til hva jeg skal ha til middag? |
|
|
|
|
|
#114 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
I fjor proklamerte husets eldste tenåring (da 18 år) at hun var ufattelig misfornøyd med gavene. For hun hadde ikke fått alt som stod på ønskelista, og vi hadde vært så ufattelig FREKKE at vi i tillegg gav henne noe SOM IKKE STOD PÅ LISTA! Det var noen ører som flagret etter at jeg og mannen hadde gjenfunnet mål og mæle.
|
|
|
#115 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Hjelpes. Da hadde det vært månelyst her hjemme også en stund.
|
|
|
|
#116 |
|
Er frisk!
|
Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing genereltVi har gaveberg til jul siden vi har stor familie. Til gjengjeld får de få gaver til bursdagen sin og så godt som ingenting mellom bursdag og jul og jul og bursdag.
Sist redigert av oslo78 : 30-12-11 kl 16:11. |
|
|
|
|
|
#117 |
|
|
Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing genereltHvis man er opptatt av forbruk, miljø og sånne ting; utgjør det virkelig noen som helst forskjell til eller fra om man får det man får/bruker det man bruker/gjør det man gjør i slutten av desember eller spredd utover året? Det er akkurat den logikken jeg sliter veldig med å svelge.
|
|
|
|
#118 |
|
flisespikker
|
Hvis gavene består av ting man aldri ville kjøpt selv, så kommer de jo i tillegg til det man skaffer seg på egen hånd, så da kan det hende det totale forbruket øker. Samtidig ville jo de pengene blitt brukt på noe annet dersom de ikke ble brukt på gaver, så for å kunne gjøre en riktig sammenligning, må man vite hva dette andre ville vært.
|
|
|
#119 |
|
|
Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing genereltJeg snakker jo om gaver man kjøper til egne unger.
|
|
|
|
#120 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Jeg synes det gjør en forskjell hos oss (selv om vi slett ikke er av de aller mest bevisste). Snuppa fikk ny seng til jul. Hun er i ferd med å vokse ut av senga si, så det måtte hun fått uansett. Hvis hun ikke hadde fått den til jul, så hadde hun fått en annen julepresang. Nå "slapp" vi unna med bare en presang. Og det begrenser jo forbruket.
|
|
![]() |
|
|