|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
flisespikker
|
![]() Sv: Anne fra BjørkelySom voksen leser synes jeg mest det er miljøskildringene og persongalleriet rundt Anne som fenger. Jeg synes ikke Anne selv er så spennende, særlig ikke etter hvert som hun blir voksen og i overkant prektig, men det er nydelig tidskoloritt og beskrivelse av lokalsamfunnet og menneskene i det. Og så er bøkene godt skrevet også, så språket er en del av kvaliteten, helt klart. Og så er det nostalgifaktoren, ikke bare i forhold til 1800-tallets Canada, men til min egen barndom.
![]() |
#42 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Anne fra BjørkelyJeg reagerte totalt anderledes på bøkene da jeg leste dem igjen som voksen. Som barn syns jeg Annes bakgrunnshistorie som mishandlet barnehjemsbarn var eksotisk og spennende, nå syns jeg den var usigelig trist, og jeg gråt i bøtter og spann. Som barn oppfattet jeg ikke alvorlighetsgraden i det hele.
![]() |
#43 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Anne fra BjørkelyJeg leste Anne fra Bjørkely for pøbelprinsessen i fjor, og jeg også ble helt satt ut av de første kapitlene og Annes historie og lengsel etter et hjem. Pøbelprinsessen var nok mest opptatt av om Anne fikk bli hos Marilla og Matthew, akkurat slik jeg var da jeg leste om Anne da jeg var barn.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Anne fra BjørkelyDa har jeg også bestilt. Gleder meg til å lese dem igjen!
![]() |
|
|