Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Stemmer dette? Om sunnmøringer og disharmoniske navnevalg og sånt

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-12-11, 15:56   #61
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stemmer dette? Om sunnmøringer og disharmoniske navnevalg og sånt

Opprinnelig lagt inn av Inka, her.

Her oppe drev de på særlig 70-tallet og brukte veeeldig mye navn som Jim, Steve, Ron, Ted, Alan/Allan og andre amerikanske navn. Svært gjerne i kombo med noe norsk eller enda verre - TO slike med bindestrek. Som Ron-Hugo, Ted-Johnny eller Jim-Allan.

Og Fritz-Rainer.

Gammel 29-12-11, 17:03   #62
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

At Blostrupmoen var et ekte etternavn fra Alvdal var også ganske overraskende for meg.

Min familie på morsiden, ætter fra Blostrupmoen!

(Guttungen er vel den eneste ungen i Norges historie som har sittet og heiet på Rudolf Blostrupmoen under racerbilløpet, og ikke på Reodor Felgen, da han så Flåklypa. )

Gammel 29-12-11, 18:27   #63
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er spennende med navn i forhold til uttale, dialekter og hvor ulike trendene er rundt om i landet.

Jeg er vestlending bosatt på sørlandet og har endelig knekt koden med uttalen av en del navn her: Det er akkurat som de putter inn en ekstra N slik at f.eks Signe høres ut som Sing-ne. Uttal det som sing på engelsk og legg til en norsk ne-ending. Som vestlending sier jeg egentlig Signe som SiGg-ne.
Og ikke så langt unna herfra er det mange som liksom ikke klarer å si navn som har e mot slutten som e. Inger blir blir IngAr.

Navn som er vanlige her nede hadde jeg aldri hørt før og omvendt også.

Gammel 29-12-11, 18:56   #64
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Og Fritz-Rainer.

For ikke å snakke om Blake-Hugo og Fallon-Beate.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 18:58   #65
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acino, her.

Jeg er vestlending bosatt på sørlandet og har endelig knekt koden med uttalen av en del navn her: Det er akkurat som de putter inn en ekstra N slik at f.eks Signe høres ut som Sing-ne. Uttal det som sing på engelsk og legg til en norsk ne-ending.

Det er slik de fleste sier det på Østlandet også.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 19:00   #66
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er sørvestlending, og sier "Sing-ne". Men litt lenger nord sier de "Sigg-ne".

Gammel 29-12-11, 19:12   #67
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Der jeg kommer fra så bøyde de navn, så det ble Ola-en og Marto. (hunkjønnsbøying gir o-ending). Pappa ville kalle opp eldstesøster til å hete Cecilia/e etter mammas mormor, men ombestemte seg da han hørte hvordan de uttalte det: "Sisselo", med trykk på første stavelse.

Og så la de på utnavn veldig fort også, så det ble Jacobs-Anno og verre.

Gammel 29-12-11, 20:33   #68
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, eller stedsnavn: Bodil i bakkjen og Helge på stølen.

Gammel 29-12-11, 20:52   #69
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jah. Men det ville blitt bakkje-Bodilo og støla-Helgen der jeg kom fra.

Gammel 29-12-11, 21:28   #70
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Der jeg kommer fra så bøyde de navn, så det ble Ola-en og Marto. (hunkjønnsbøying gir o-ending). Pappa ville kalle opp eldstesøster til å hete Cecilia/e etter mammas mormor, men ombestemte seg da han hørte hvordan de uttalte det: "Sisselo", med trykk på første stavelse.

Der min bestemor bor er det fremdeles ei som heter HansPetter-Maren og ei anna som er litj-Maren. Hun ene er da kona til Hans Petter, mens hun andre bare er litt lita. Har de ikke navn som kan skilles fra hverandre så FÅR de det.

Lokale varianter av navn er morsomt, men også vanskelig for oss som vil navngi barna i dag. Min allerede nevnte bestemor klarer å få ca alle navn til å høres helt forferdelige ut med sin ur-gamle trønderdialekt.

Gammel 29-12-11, 21:36   #71
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

En del av min familie kommer fra sunnmøre, og JA, de har mange rare navnekombinasjoner. Sønnen Tor Olaf med faren Olaf Tor, for eksempel.

Gammel 29-12-11, 21:45   #72
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I bygda hvor jeg kommer fra, sentralt på Østlandet, er det visse navn du ikke gir barna, om du vil det skal høres pent ut. Jeg trodde veldig lenge at dama på posten het "Marrje," f.eks. Hun het Marie.

Ellers har vi Annita, Kattrine, Iren - sagt som man ville omtale en fra Irland, og Cessilje. Lekkert.

Gammel 30-12-11, 01:55   #73
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Hos oss ble f.eks Marit Marret, Ingeborg ble Ingberr og Marie ble Marja. Jeg var ganske gammel da jeg skjønte at min bestemor egentlig het Marie og ikke Maria, siden alle kalte henne Marja.

Min mormor het Marje! Eller var det Marie

Vanlig med slik forvregning av navn her og. ANDers, ANette, Ingjer (Inger), BeRRit osv.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 02:03   #74
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg er fra Sunnmøre å synes vel ikke det er så veldig mange rare navn der jeg bodde. Langt ute på bygdene derimot er der endel rare navnekombinasjoner.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 12:44   #75
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Og Fritz-Rainer.

Eventuelt Rick-Eilif, Steve-Ronald og Eddy-Arnold.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 12:50   #76
Tøsa
Bølle

Tøsa sin avatar

Tøsa er litt kulTøsa er litt kul
Standard

Terje Charles er jo fint, spesielt når en uttaler Charles SJARLES!

Gammel 30-12-11, 13:30   #77
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

I bygda hvor jeg kommer fra, sentralt på Østlandet, er det visse navn du ikke gir barna, om du vil det skal høres pent ut. Jeg trodde veldig lenge at dama på posten het "Marrje," f.eks. Hun het Marie.

Ellers har vi Annita, Kattrine, Iren - sagt som man ville omtale en fra Irland, og Cessilje. Lekkert.

Er du fra Hokksund kanskje?

Gammel 30-12-11, 13:41   #78
Fjols
Bør lage seg en tittel selv

Fjols sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Jeg er fra Lofoten,og ser slike spesielle navnekombinasjoner vestover i Lofoten.
Her på Aust-Vågøya føler jeg at det er minimalt med spesielle navnekombinasjoner.

Selv om jeg vet noen.

Noe i denne duren: Jim-Kenneth eller Tina-Michelle.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 14:56   #79
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Er du fra Hokksund kanskje?

Ikke langt unna.

Gammel 30-12-11, 15:14   #80
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Krystle?
Fallon-Beate?!
Terje Sjarrles

Fantastisk. Skulle ønske jeg hadde et slikt navn selv, men her går det i ett enkelt dødskjedelig tostavelses 70-talls. Jeg kommer fra Møre. "Meibel" er det mest amerikanskeksotiske jeg kan komme på, det var venninna til bestemor.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:36.