Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-12-11, 23:23   #29
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes også at gaveberg er litt negativt. For meg handler det litt om den kvalmende følelsen jeg får av en del av jula. God mat, kos, gaver og sånt synes jeg er veldig hyggelig, men enorme mengder gaver som gjør at ungene blir lei av å åpne, og enorme mengder mat slik at man blir kvalm er noe som gir meg en uggen følelse.

Jeg får ofte en uggen følelse av forbruket jeg selv har og bruk og kast-mentaliteten det er i samfunnet forøvrig.

Noen bruker nok sikkert mer enn andre på gaver i jula, men stort sett så er det vel størrelsen på familie og nettverk som er avgjørende for gavehaugen. Dermed vil noen alltid ende opp med mange gaver og det burde være utelukkende positivt for dem synes jeg.

Det er klart man kan reflektere over forskjellene i verden og den overfloden vi lever i, men det kan man jammen meg gjøre ellers i året også og ikke bare til jul. Jeg synes blant annet alle disse smørsammenligningene som har vært i media i det siste har vært nokså usmakelig. Man tar ting ut av kontekst kun for å få andre til å føle seg egoistiske og selvoppatte, uten at noen egentlig mener at det er viktigere å få julekaker med ekte smør enn det er å gi mat til fattige i Kongo. Slik blir det litt med julegaveberg også. De fleste (som ikke kjøper gaver av ren plikt og det jo noen av dem) kjøper gaver til de de er glade i og som de har lyst å gi noe til. Noen har stor familie og får masse og noen har liten familie med god økonomi og får masse og noen har liten familie med dårlig økonomi og får mindre. Dette er forskjeller vi må leve med, men jeg synes det er snålt at noen ikke skal kjøpe en gave til noen de er glade i fordi man får dårlig samvittighet av bruk og kast mentalitet og overflod.

Vi kan kanskje bli mer reflektert over hva man gir, men det er vel en tendes nå til at hjemmelagde gaver og opplevelser blir mer og mer populært både å gi og få. Er det ikke?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:31.