|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Flere med besteforeldre som ikke henger med i svingen?Besteforeldre kjøper etter ønskeliste. Det som ikke passer blir byttet.
|
|
|
#102 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Flere med besteforeldre som ikke henger med i svingen?Mine barn får ikkje hauger med gåver til jul. Det ligg på 6-10 stk, der ingen koster over 500 annet enn kanskje den frå meg og faren. Men likevel er det ingen tårer og sure miner om det finnes ein bommert og to der. Litt skuffa med det same kanskje, men det går raskt over. Og ja, det skjer gjerna kvart år at dei same personane bommer på gåver, spesielt til storesøster. Men eg ser likevel ikkje noko grunn til at ho skal grine og eg bli sur av den grunn. Heile gåvejaget til jul byrjar å bli usmakeleg synest eg.
|
|
|
#103 |
|
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Flere med besteforeldre som ikke henger med i svingen?
Huff da |
|
|
|
|
|
#104 |
|
Einsam
|
Sv: Flere med besteforeldre som ikke henger med i svingen?Mine foreldre spør meg, og kjøper ting som passer, og som de trenger og ønsker seg. Farmoren har kjøpt mye rart opp igjennom, som hun mener de trenger og blir glad for. Mye der som har blitt liggende i skap, men jeg har også sagt flere ganger at hun bare må spørre hvis hun lurer på noe. Hun handler mye på salg, noe jeg synes er helt i orden altså, men da må hun være sikkert på at hun ikke kjøper en størrelse for lite... Veldig kjipt å ikke få byttet pga at det er fjorårsmodell som er kjøpt på salg, og ikke få det samme tilbake.. |
|
|
|
|
|
#105 |
|
Einsam
|
Ullundertøy i str 8 år? I hvilken farge? Jeg kan evnt kjøpe det av deg, så kan du kjøpe noe annet? |
|
|
|
|
|
#106 |
|
Type R ;)
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Rosa med hjerter på
|
|
|
|
#107 |
|
|
Kjenner at jeg er veldig enig med deg i denne tråden. Hadde mitt barn begynt å gråte pga. gaver på julaften, hadde vi tatt en ordentlig samtale om at gaver ikke er noen rettighet, og at det ikke er alle barn som får julegaver. Vi får beskjed om å skrive detaljert ønskeliste, og har ønsket oss ullklær i 86/90, og har fått mye i 98. Ungen skjønner ikke noe av det ennå, men det er jo litt arbeid for oss å måtte dra rundt i romjula for å få byttet, men å si det er kjipt, kunne ikke falt meg inn.
|
|
|
|
#108 |
|
awesom
|
Øhhh min daværende 3 1/2 åring brukte da den størrelsen i sko, men polvotterne hadde ikke kommet til å passe da.
|
|
|
#109 |
|
maler
|
Sv: Flere med besteforeldre som ikke henger med i svingen?Nå så jeg at den alt for store jakken til plutt hadde byttedato 20.11.. Jaja. Han får nok brukt den om et par-tre år.
|
|
|
#110 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Flere med besteforeldre som ikke henger med i svingen?Jeg har også bommet stygt på votter. Særlig Reima har totalt merkelige størrelser. Hvem kan vite at "3" betyr 1 år? Skøyter kunne jeg godt funnet på å kjøpe noen nummer for store, kanskje sa de i butikken at de var små i størrelsen, og så skal man jo ha tykke labber i dem, og i tillegg er det jo godt å ha noe å vokse i.
|
|
|
#111 |
|
bits and pieces
|
Sv: Flere med besteforeldre som ikke henger med i svingen?Hvis gavegivere skulle kjøpt klær og sko i henhold til alderen til storebror,så ville ikke noe passet. Han bruker 2-3 størrelser over. Skal jeg kjøpe klær til noen så spør jeg alltid etter str. Skjønner ungene ble skuffet, men hadde nok presisert størrelsene på ønskelista neste gang.
|
|
|
|
#112 |
|
lider av tastleksi
|
Der har jeg bomma ett år også, det viste seg at 12-åringen faktisk skulle ha 44 (eller i alle fall en helt merkelig str, husker ikke hva det var nå), for hun hadde bestemt seg for at alle klær skulle være digre og baggy. Ikke helt enkelt bestandig, men jeg sørger i det minste for at ting kan byttes.
|
|
|
#113 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Flere med besteforeldre som ikke henger med i svingen?Jeg skjønner godt at barna kan blir skuffet om dette skjer om og om igjen eller det gjelder mange av gavene. Selvsagt ønsker man at barna skal være takknemlige og alt det der, men julaften er nå spesiell da og jeg ønsker virkelig å glede barna denne dagen.
|
|
|
#114 |
|
Audacious
|
Sv: Flere med besteforeldre som ikke henger med i svingen?Jeg kjøper praktisk talt alle gaver til ungene fra onkel, tante, og besteforeldrene på begge sider. Det er litt jobb, men fordelen er jo at de får ting de ønsker seg og de kan bruke, og jeg kan smugkjøpe ting de ønsker seg veldig når de ser det i en butikk når vi er på farten.
|
|
|
#115 |
|
Medlem siden: Aug 2011
Punkt 1: Barn på 3 år forstår ikke konseptet bytting og hvor lenge 2-4 dager er. De forstår bare at de ikke får leke med gavene de fikk. Sønnen din er 6 år- det er et hav av forskjell mellom dem i forståelsesnivået. |
|
|
|
|
|
#116 |
|
Lykkelig naiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Mine barn fikk 6 gaver hver. Så det var absolutt ikke en haug. Men jeg har et inntrykk, blant annet av mange tråder her inne, at det er en "haug" med gaver til barn. Stort sett. Å ja, jeg synes det er en uting å bli "satt ut", "gråte og rase", "bli misfornøyd" av gaver som man mottar. Det er ikke noen selvfølge at man skal få gaver. Men det er jo selvsagt min mening. |
|
|
|
|
|
#117 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Flere med besteforeldre som ikke henger med i svingen?Nå er dette faktisk første året sønnen min er 6 år. Han var 5 år i fjor, 4 året før, og 3 før der igjen. Det har aldri vært noe problem for ham at noe må byttes.
|
|
|
|
#118 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Men helt ærlig, bryr ungene dine seg om klær de får? Mine prøver i alle fall ikke sine klær på julaften. De er opptatt av leken de har fått. Klær er litt sånn: Da går vi videre til neste gave. Jeg har i alle fall aldri opplevd at mine gutter har villet prøve klær de har fått hverken til bursdager eller til jul. |
|
|
|
|
|
#119 |
|
Medlem siden: Aug 2011
Det kommer litt ann på. De fikk jo bare disse gavene på 1.dag, og da var de veldig opptatte av alt sammen. I tillegg hadde sønnen ønsket seg polvotter, og votter og luer er noe de alltid synes er gøy å prøve. Og begge hadde ønsket seg skøyter og hjelmer, og da ville de selvfølgelig helst prøve det også. Men bukse og genser ville de nok ikke prøvd. |
|
|
|
|
|
#120 |
|
<3
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Her er jeg også. I tillegg er det kjedelig at nesten ALT man får må byttes, barn vil jo gjerne prøve og ha på seg alt når de får noe. (Jeg husker tilbake at jeg syns det var veldig artig selv)
|
![]() |
|
|