|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Marsipan
|
|
|
|
|
|
#22 |
|
Aktiv
Medlem siden: Apr 2008
![]() |
Sv: MarsipanVi lager også marsipan hvert år,- jeg lager lite julekaker, men marsipan må vi ha! Eneste som tar tid, er å skolde mandlene, ellers er det ganske greit å bare kjøre mandlene i foodprocessoren (den blir faktisk ganske fin-malt,- kjører den litt lenge), slenge oppi melisen og etterhvert eggehvitene |
|
|
|
|
|
#23 |
|
passe nerd
Medlem siden: Sep 2010
Sv: MarsipanHar helt vann i munnen her. Aldri tenkt over at det kan være så enkelt å lage marsipan selv. Det er notert bak øret for fremtidig tradisjons-laging.
|
|
|
#24 |
|
Crazy Cat Lady
|
Sv: MarsipanJeg bor i et møblert hjem ![]() I år ble marsipanen perfekt! Jeg skoldet nemlig mandlene for 2 uker siden og lot de ligge og tørke lenge-lenge. Marsipan blir ikke velklykket hvis ikke mandlene har fått tørke nok. Brukte 500 g mandler, og 450 g melis. Brukte hviten fra et stort egg, og fra ett M/S egg, det ble helt passe. Venninnen min, som jeg har fast marsipanlagetradisjon med, forsøkte å male mandler i foodprocessor et år, det ble ikke særlig vellykket, kornete og kjip marsipan. Håndkvern er best, og man må male minst 2 ganger.
|
|
|
|
#25 |
|
passe nerd
Medlem siden: Sep 2010
Sv: MarsipanNå hørtes det plutselig litt mer komplisert ut.
|
|
|
#26 |
|
Curlingkone
|
Sv: MarsipanMÅ man skolde mandlene?
|
|
|
#27 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: MarsipanVet ikke om men MÅ skolde? Men vil tro det blir kjempegodt det også? Fortell oss gjerne om resultatet hvis du prøver. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
Sv: MarsipanHvis du ikke skålder mandlene så får du kransekakemasse. Såh - vil du ha marsipan - eller vi du ha kransekakemasse? :retorisk:
|
|
|
#30 |
|
|
Sv: MarsipanEg nødtørker i steikovn, på 125 grader med døra på gløtt i ca. 1 time. Fungerer fin-fint det. Har akkurat prøvesmakt heimalaga Troika uten sukker, og innser at eg må laga ein ladning til. Ellers blir det ikkje mange bitane i den gaven.
|
|
|
#32 |
|
Crazy Cat Lady
|
Sv: MarsipanI år også har jeg laget marsipan, og kvernet mandlene for hånd med multikvernen fra Tupperware. Jeg ELSKER den kverna
|
|
|
|
#33 |
|
|
Sv: MarsipanLegg mandlene i et kjøkken håndkle etter å ha hatt de i det kokende vannet. Brett sammen og gni godt, så løsner skallet i en fei. Poden på 6 skoldet ca 200 gram mandlene her om dagen og det gikk i en fei. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() |
Sv: MarsipanTror Odense også har en økologisk marsipan, om de fremdeles lager den. Jeg har et kilo mandler til tørk i en langpanne og skal kverne i morgen. I fjor var Grand Marnier en suksess i marspanen, nesten bedre enn Cognacen ; ) Kahula prøves ikke flere ganger. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Audacious
|
Sv: MarsipanHer i hippieland selger de ikke marsipan, og når jeg spør om noen av de økologiske prektige vegetarhippiehjemmeskolemødrene kan låne meg mandelkverna si ser de bare rart på meg og lurer på hva det er for noe. Så svigermor hadde med marsipan (som var bra), men kransekakemassen er fra Landlord, og jeg var så dum at jeg leste innholdsfortegnelsen.
|
|
|
#36 |
|
Flink jente
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: MarsipanVel Acsa,ei venninne hadde laget kransekakestenger av landlord sin,hun kastet de-så de smakte forferdelig. |
|
|
|
![]() |
|
|