Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

2011-2012: Hva gjør DU for miljøet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-12-11, 11:38   #1
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 2011-2012: Hva gjør DU for miljøet?

Spennende tråd!
Takk for tipset om biofyringsolje, jeg følger gjerne diskusjonen om hvorvidt det er bedre enn jordvarme, for jeg har samme svin på skogen som noen.

Dette gjør jeg:
- Kildesorterer, også elektroniske duppeditter, malingspann og sånt noe.
- Pendler miljøvennlig (bein + tog eller samkjøring med mannen + tog) og har bevisst bosatt oss såpass sentralt at vi må kjøre lite bil i forhold til andre i samme kommune.
- Shopper ytterst lite. Barna og jeg kjøper stort sett brukt eller arver og når vi kjøper, kjøper vi av god kvalitet så det holder både til vårt og nestemanns bruk. Vi bruker opp klær til de er helt utslitt eller arver/selger videre. Hull stoppes, ulltøy farges osv.
- Null plastræl
- Spiser lite kjøtt og ikke lavkarbo. Spiser vegetarisk minst en gang i uka, fisk minst to. Opptatt av kortreist mat med lite emballasje.
- Med unntak av deodorant og hårpleie til meg, bruker vi bare parfymefrie og svanemerkede såper og pleieprodukter her i huset. Refill der det er mulig.
- Brukte tøybleier til førstemann, kjøpte alt brukt
- Kjører bare fulle maskiner med tøy og oppvask, har ikke tørketrommel
- Kjøper barneutstyr brukt og selger/arver det videre.
- Ukeshandler og prøver å spise opp all maten vi kjøper. Fryser ned matrester for å bruke dem i stedet for Fjordland.
- Kjøper energigjerrige elektroniske dinger når vi kjøper nytt, eller kjøper brukt. Bytter ikke ut ting før de er ødelagte, og ikke alltid da heller (til stor frustrasjon når komfyren klikker når det er 10 minutter igjen av matlagingen eller man skal bruke tallet 8 på mannens telefon ).
- Pusser opp miljøvennlig, dvs. bytter bare det som må, tenker langsiktig, reparerer det som kan (f.eks. slipe gammelt gulv i stedet for å legge nytt) og maler med svanemerket.

Og alt dette monner egentlig lite, når vi har disse punktene på samvittigheten:
- Har bil, den er gammel (= relativt større utslipp) og den småkjøres en del. Samtidig bruker vi mindre enn en tank i måneden på den, så det er ikke veldig fælt forbruk.
- Flyr relativt ofte privat, stort sett hvert år. Akkurat her syns jeg det er vanskelig å kutte så det monner, siden absolutt hele familien og alle vennene til mannen bor i utlandet, og på steder det er tilnærmet umulig eller veldig tidkrevende å bruke andre transportmidler til. Det blir pause i noen år nå som vi har veldig små barn, dog. Ingen av oss flyr noe i jobben, heldigvis. Vi tar stort sett flyavganger som er helt smekkfulle.
- Bruker papirbleier til minsten. Svanemerket eller ikke, det blir hinsides med søppel av det.
- Fyrer med olje. (Det gir vi oss med etter denne sesongen.)
- Bor i gammelt hus, med tilsvarende lavere miljømerking. Vi jobber med å gjøre det mer miljøvennlig.
- Har en svakhet for eksotisk garn.

Dette vil jeg bli flinkere på:
- I takt med at barna blir større - bruke beina mer når vi skal noe.
- Kjøpe mindre ting. Selv om vi ikke går på shopping eller kjøper plastræl, blir det en del ting med hjem fra Outland, f.eks.
- Jobbe med å oppgradere boligen så den blir mer miljøvennlig.
- Bruke garnet jeg har før jeg kjøper nytt.
- Også i takt med at barna blir større: Spise på restaurant i stedet for å bestille take-out = mindre emballasje brukt.
- Være litt mindre glad i pakkekalender.
- Bruke enda mindre industrifremstilt babymat. Egentlig burde det være unødvendig, men akk, så lettvint.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11

Sist redigert av Luftslottet : 14-12-11 kl 12:16.
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:58.